سمانه بامشاد: امروز شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و به‌عنوان متولی ارائه خدمات به شهروندان در ایجاد، استقرار و نهادینه‌کردن ساختار خدمات عمومی تلاش کرده تا این سیستم را به‌گونه‌ای مستقر سازد که مشارکت مردم چه در تصمیم‌سازی‌‌ها و چه ابعاد اجرایی فراهم شود.

بر این اساس است که محله در کانون توجه قرار گرفته و جشنواره‌ای تحت عنوان شکوفا در حوزه فناوری اطلاعات در تهران در حال برگزاری است. این جشنواره دقیقا از ساختار شبکه‌های اجتماعی بهره برده با این توضیح که ساختار شبکه‌های اجتماعی واقعی را در شهر تهران به ساختار شبکه‌های اجتماعی مجازی پیوند زده است. با مسعود سیرتی، معاون فناوری اطلاعات امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دبیر مجموعه جشنواره‌های شکوفا به گفت‌وگو نشستیم.

  • هـدف از بــرگـزاری مجموعه جشنواره‌های شکوفا و چنین جشنواره‌هایی در شهر تهران چیست؟

طراحی جشنواره شکوفا (شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات) و توسعه فناوری اطلاعات، بستر مناسبی را جهت مشارکت و تعامل شهروندان به وجود آورده و شهر الکترونیک و مجازی تهران می‌تواند چشم‌انداز آرمانی در دستیابی به این امر باشد. لذا معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از یک‌سال گذشته تلاش کرده با ایجاد 374 ساب پورتال محله، شبکه‌های اجتماعی و ایجاد هفت‌کانون (روباتیک، برنامه‌نویسی موبایل، وبلاگ‌نویسی، رسانه دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای و طراحان گرافیک) در محله‌های شهر تهران سهم بسزایی در مشارکت شهروندان، پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، شناسایی استعدادها و ارائه آموزش‌های لازم داشته باشد. در این جشنواره، مشارکت شهروندان حرف اول را می‌زند. این جشنواره شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک را در خود جای داده است و در آینده‌ای نزدیک شهر مجازی و هوشمند را نیز خواهیم داشت و ما خواهان شهروند کارآمد هستیم.

ما در هر محله سرای محله را داریم که پشتیبانی محلات را انجام می‌دهد. در این راستا سایت‌هایی همچون نیم‌رخ، پژوهشگر، هم‌اندیشی تهران تیوپ و گردشگری مجازی را راه‌اندازی کرده‌ایم که کاربران می‌توانند از این امکانات شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌طور کامل استفاده کنند. این شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده که ساختار شبکه‌های اجتماعی واقعی را در شهر تهران به ساختار شبکه‌های اجتماعی مجازی پیوند زده است. همچنین برای شهر الکترونیک سامانه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که اخبار مختلف از نظر مکانی، زمانی، مذهبی، تاریخی، و تا حدی پزشکی را قرار داده‌ایم. در این باره کتابخانه‌های الکترونیک را هم در دسترس کاربران قرار داده‌ایم.

  • کتابخانه‌های الکترونیک چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند؟

براساس کتاب‌هایی که در دسترس داشته‌ایم کتابخانه‌های الکترونیک را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کرده‌ایم که اکنون در حوزه علوم‌انسانی، کتاب‌های خوب و قابل دسترسی داریم ولی در حوزه‌های دیگر چون پزشکی در تلاش هستیم تا فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم. امتیاز این کتابخانه الکترونیک این است که کاربران ابتدا می‌توانند کتاب‌های خود را در محله خود جست‌وجو کنند سپس به صورت کلی در تمامی محلات آن را جست‌وجو کنند و برای خود آن را در نوبت دریافت قرار دهند. ما برای این کتابخانه الکترونیک، کتابداران الکترونیک را در حال آموزش داریم که این موضوع در مرحله آزمایش است. در آینده‌ای نزدیک داده‌های موجود یکپارچه‌سازی‌ می‌شود زیرا دستیابی به داده‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی سریع‌تر و راحت‌تر است.

  • کمی درباره شهر مجازی و شهر هوشمند توضیح دهید و اینکه چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟

همانطور که می‌دانید فناوری‌های اصلی شکل‌دهی شهرهای مجازی، ارائه سرویس از طریق تلفن همراه، نرم‌افزارهای عمومی اشتراکی و اینترنت است و شهر هوشمند نیز به کارگیری فناوری در راستای ایجاد شهری پایدار برای آینده و بسترهای توسعه خلاقیت و پاسخگویی به چالش‌های جدید، ارتباطات و تحقق خلاقیت است و تهران در مسیر شهر مجازی و هوشمند قرار دارد. در شهر هوشمند، شهروندان، دانش، تجهیزات و اطلاعات را در قالب یک شبکه یکپارچه شده برای ارتقای جامعه، کسب و کار و زندگی در اختیار خواهند داشت. در این شهر، دسترسی به اطلاعات در قالب متن، صدا و تصویر به وسیله زیرساخت توسعه‌یافته و یکپارچه ارتباطی با پهنای باند بالا میسر است و سیستم حمل‌ونقل به وسیله سیستم یکپارچه هوشمند مدیریت ‌شده و باعث کاهش معضلات ترافیکی و افزایش سرعت تردد در معابر شهری می‌شود. دسترسی به آموزش‌های تخصصی و عمومی در شهر هوشمند از طریق شبکه ارتباطی پرسرعت در قالب متن، صوت و تصویر به صورت چندرسانه‌ای میسر است.

  • استقبـال جـوانـان از جشنواره شکوفا چگونه بوده است؟

جوانان استقبال خوبی از این جشنواره تاکنون داشته‌‌اند به‌طوری که در حال حاضر حدود 400 هزار نفر عضو کانون داریم. بحث دیگری که جوانان اکنون بیش از گذشته پیگیری می‌کنند بحث بازی‌های رایانه‌ای است. ما در این جشنواره قصد داریم نوجوانان و جوانان هرچه راحت‌تر از گذشته به این بازی‌ها دست یابند. هرچه دسترسی جوانان به این بازی‌ها آسان‌تر باشد، افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند بیشتر خواهند بود. در جهان امروز که بدون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نمی‌توانیم زندگی کنیم استقبال جوانان از بازی‌های تحت شبکه، روز به روز بیشتر می‌شود. ما سعی کرده‌ایم این امکان را بیشتر از گذشته در اختیار جوانان قرار دهیم تا بتوانند با یکدیگر به مسابقه بپردازند. بنابراین با تمام توان در جهت تامین زیرساخت این حوزه که لازمه توسعه این کار است، می‌کوشیم. بدین منظور چهاربازی داریم و به‌دنبال این هستیم که از تولیدات داخلی بعد از تایید آن توسط مقامات مسئول استفاده کرده و روی سرور بازی‌ها در دیتا سنتر شهرداری تهران قرار دهیم تا همگان از امکانات آن بهره‌مند شوند. این حمایت باعث می‌شود محیطی سالم و جذاب در اختیار کاربران قرارگیرد زیرا گیم‌نت‌ها در گذشته محیطی سالم در این باره به‌شمار نمی‌رفتند. از جهت دیگر ما می‌توانیم استعدادهای جوانان را شناسایی کنیم و به آن، سمت و سو وجهت دهیم یا آنان را به بنیاد بازی‌های رایانه‌ای معرفی می‌کنیم.

  • چرا بحث رسانه‌های دیجیتال در این جشنواره مجزا مطرح شده است؟

در این بخش مشخصا منظورمان مدیا و تصویر است یا به عبارتی دیگر بیشتر تولید محتوا را مدنظر قرارداده‌ایم زیرا در بحث تولید محتوا و خود محتوا مشکلاتی را داریم؛ پس نیازمند آموزش در این بخش هستیم تا همگان را با طراحی، فعالیت و شاخص‌های آن آشنا کنیم.

  • زمان برگزاری جشنواره در تمامی کانون‌ها و «جشن جشن‌ها» چه زمانی است؟

جشن کانون طراحان گرافیک در تاریخ 29بهمن، رسانه‌های دیجیتال 30بهمن، وبلاگ‌نویسی 11اسفند، برنامه‌نویسی موبایل 9اسفند و توسعه مهارت‌های رایانه‌ای 10اسفند‌ برگزار می‌شود. جشنی نیز در پایان با نام جشن جشن‌ها در شانزدهم اسفند‌ماه برگزار می‌شود البته لازم به ذکر است که دهمین جشنواره ساپورت محلات نیز در همان روز 16اسفندماه برگزار می‌شود.
شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی شکوفا به آدرس www. mytehran. ir در کانون‌ها و جشنواره‌های هفت‌گانه آن شرکت کنند.

کد خبر 201560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز