همشهری آنلاین: امام جمعه موقت قم در مراسم چهلمین روز گذشت آیت الله آقا مجتبی تهرانی با بیان اینکه «ثمره علم معرفة الله و تقواست» گفت: آیت الله آقا مجتبی تهرانی به این درجه رسیده بود. غایت علم ترس از خداست که در سخنان و عمل آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی دیده می‌شد.

به گزارش مهر، آیت‌الله استادی امام جمعه موقت قم در مراسم چهلمین روز درگذشت ارتحال آیت‌الله العظمی آقا مجتبی تهرانی که چهارشنبه 24 بهمن ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری در مسجد جامع بازار برگزار شد، با اشاره به اینکه همه انسان‌ها برای سفر آخرت احتیاج به توشه دارند، گفت: سفر رفتن احتیاج به توشه دارد و این در دنیا ملموس است. سفر آخرت هم همین‌گونه است و ما به توشه نیاز داریم. اما توشه‌ای که ما در این سفر باید همراه داشته باشیم خیلی فرق دارد.

استادی افزود: بهترین توشه‌ای که انسان می‌تواند با خود همراه داشته باشد علم است. اسلام به علم خیلی اهمیت می‌دهد و می‌گویند یکی از ادله حقانیت اسلام این است که از با سواد شدن و ملا شدن جامعه نمی‌ترسد که هیچ حتی آنها را تشویق می‌کند.

وی اظهار داشت: هر مکتبی که از مردم می‌خواهد با سواد شوند، حق است. قرآن کریم، پیامبر اسلام (ص)، امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) احتجاج کردند و دین که می‌گوید سوال کنید به خاطر این است که از خودش مطمئن است.

آیت‌الله استادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه همه علوم نافع هستند و مورد سفارش اسلام هستند، اظهار داشت: برخی از روایات هر علمی را که برای جامعه و بشر نافع باشد مفید می‌دانند اما برخی از روایات علم دین را مورد تأکید قرار دهند. پس علمی که متعلم را یاد خدا، دین، پیامبر و معرفت بیاندازد از ارجحیت بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: واجب‌ترین علم، علمی است که به انسان اخلاق و عمل درست اعطا می‌کند. علم دین که به خصوص بر آن سفارش شده است، علمی است که انسان را متخلق به اخلاق الهی می‌کند. در روایت‌های مختلفی علم مورد بررسی قرار گرفته است. روایتی که علما را وارثان پیامبر می‌داند به خاطر این است که عالمان همان علم انبیاء را می‌آموزند و می‌آموزانند.

امام جمعه موقت قم با اشاره به اینکه «علم دین که به دنبالش رفتیم و در آن عالم شدیم باید زاد و توشه آخرت ما شود» تصریح کرد: هر کسی که پای منبر می‌نشیند به طور مسلم چیزهایی از علم الهی و علم انبیاء را یاد می‌گیرد. کسی که دنبال علم برود و علوم دینی را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد بهترین کار را انجام داده است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) که می‌فرمایند «ثمره علم اخلاص در عمل است» بیان کرد: علم باید ثمره‌ای داشته باشد. اگر علم نور است باید ما را به سمت زهد و ساده‌زیستی ببرد. کار اهل علم، کار انبیاء است. ثمره علم باید معرفت‌الله باشد. ثمره علم تقواست که آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی به این درجه رسیده بودند. غایت علم ترس از خداست که در سخنان و عمل آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی دیده می‌شد.

کد خبر 201360
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز