مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر ضرورت احیای تالاب‌های در معرض خطر کشور گفت:‌ تا پایان سال 1392،‌ شش تالاب دیگر ایران به ثبت ملی می‌رسد.

ناصر مقدسی که این خبر را به خبرگزاری فارس اعلام کرده است همچنین موضوع بازنگری بر اهمیت و ضرورت حفظ و نگهداشت تالاب‌ها به‌عنوان بسترهای پایداری منابع را مورد تأکید قرار داده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با اعلام این موضوع که خوشبختانه کشور از ویژگی اکولوژیکی مناسبی برخوردار است،گفت: همین موضوع موجب شده است که انواع و اقسام تالاب‌ها در کشور وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در توضیح نقش تالاب‌ها در کشور گفت: نخستین نقش تالاب‌ها کارکردهای اکولوژیکی است که نقش‌ آنها در بهبود وضعیت محیط‌زیست انسان‌ها اثبات شده است.

براساس آنچه ناصر مقدسی اعلام کرد: کارکردهای اقتصادی - اجتماعی از دیگر مزیت‌های وجود تالاب‌ها در کشور است. مقدسی گفت: تالاب‌ها دارای غنای تنوع زیستی از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع حیات‌وحش هستند و می‌توانند برای ترویج و تبلیغ فرهنگ زیست‌محیطی در کشور کاربرد داشته باشند.

به گفته وی، تالاب‌ها همچنین بستری برای تنوع زیستی از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع حیات‌وحش کشور هستند. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تالاب‌ها از دو مسئله آسیب می‌پذیرند،‌ افزود: فعالیت‌های انسانی در حوضه‌های بالا دست منتهی به تالاب و عدم‌تأمین حقابه، تالاب‌ها را در معرض تهدید و خطر قرار داده است.

مقدسی گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست ابتدا هدفگیری در مورد احیای تالاب‌های در معرض تهدید و خطر است. وی با اشاره به نقش انکارناپذیر مردم و جوامع محلی و بهره‌برداران از تالاب‌های کشور در حفظ و نگهداشت‌ آنها گفت: در این میان نقش‌آفرینی دستگاه‌های مختلف نیز حائز اهمیت است. به گفته وی،‌ تالاب متعلق به یک سازمان و نهاد خاصی نیست به‌طوری‌که می‌توان گفت تالاب‌ها دارای ارزش ملی هستند. مقدسی ادامه داد: اگر تالاب‌های زنده به هر دلیل در معرض خشکسالی قرار بگیرند به‌عنوان کانون‌های خطر عمل می‌کنند. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست متمرکز بر احیای تالاب‌های در معرض تهدید است از این‌رو باید به هر شکل ممکن حقابه تالاب‌ها محفوظ بماند.

براساس اظهارات مقدسی، تجاربی در پروژه‌های بین‌المللی تالاب‌ها در شمال و جنوب کشور کسب شده است که هم‌اکنون از آنها الگوبرداری می‌شود. وی گفت: این الگوبرداری در احکام برنامه پنجم در قالب مدیریت زیست بومی آمده است. به گفته مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان در حال حاضر در تلاش است تا تعداد تالاب‌هایی که به ثبت کنوانسیون رامسر رسیده‌اند را افزایش بدهد. ناصر مقدسی تأکید کرد: در همین زمینه در تلاشیم تا پایان سال 1392تعداد شش‌تالاب دیگر را به ثبت ملی برسانیم. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد شش تالاب در فهرست ثبت قرار دارند، افزود: برنامه‌ریزی برای احیای این تالاب‌ها در اولویت است.

اما در سوی دیگر کشور در جنگل‌های هیرکانی که سال‌هاست صحبت از ثبت جهانی آنها در میان است تاکنون اقدامی برای ثبت جهانی این جنگل‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه انجام نشده است و البته یک کارشناس میراث فرهنگی و طبیعی کشور گفته است که محدوده کامل جنگل هیرکانی نمی‌تواند میراث جهانی شود. به گفته فرهاد دبیری، رفع مشکل ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ایران که چند سال است ادامه دارد، این است که محدوده‌هایی از این جنگل که ارزش‌های جهانی دارندباید مشخص و ثبت شوند و پس از آن می‌توان به سراغ وسعت کلی جنگل هیرکانی رفت.

فرهاد دبیری همچنین درباره وضعیت جنگل هیرکانی و ثبت آن در فهرست آثار جهانی که قرار است پرونده آن به‌صورت مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ارائه شود به ایسنا گفت: جنگل هیرکانی از پارک ملی گلستان شروع می‌شود و تا جمهوری آذربایجان امتداد دارد. نکته مهم این است که این محدوده نمی‌تواند میراث جهانی باشد، زیرا میراث جهانی تعریف مشخص خود را دارد. مانند یکپارچگی‌، دست‌نخوردگی و اصالت. با این شرایط، در محدوده‌ای که اتفاقات زیادی می‌افتد و بزرگراه یا کارخانه می‌سازند، میراث جهانی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟!

وی افزود: میراث جهانی مقدمات و معیارهایی دارد و پس از ثبت هم آثار و تبعاتی با خود دارد. نمی‌توان یک محدوده را ثبت جهانی کنیم و بعد دیگر با آن کاری نداشته باشیم تا در آنجا پالایشگاه‌، کارخانه یا شهر ساخته شود. به گفته دبیری جنگل هیرکانی محدوده وسیعی است که داخل آن، محدوده ارزشمند دیگری مانند «خشکه‌داران» قرار دارد که از ویژگی‌های خاصی برای ثبت جهانی برخوردار است. منطقه «میانکاله» نیز چنین شرایطی دارد. به همین دلیل، اول می‌توان چنین مناطقی را که برخی از آنها حتی در معرض خطرند، ثبت و سپس درباره مساحت کلی هیرکانی صحبت کرد.

دبیری درباره کشور جمهوری آذربایجان که در این میراث با ایران مشترک است، گفت: جمهوری آذربایجان مشکلات خود را دارد ولی مشکلاتش نسبت به ایران کمتر است چون دست‌خوردگی جنگل‌های هیرکانی آذربایجان در زمان اتحاد جماهیر شوروی خیلی کمتر بوده ولی تخریب در حوزه ایران بسیار بیشتر بوده که به مساحت بیشتر این جنگل‌ها در ایران و تعداد زیاد شهرها در حاشیه دریای خزر مربوط است. به گفته او در حال حاضر میانکاله یکی از مناطق در خطر جنگل هیرکانی است که اگر برای ثبت آن اقدام شود، بخشی از مشکلات جنگل هیرکانی نیز حل می‌شود.

کد خبر 200912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز