شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پابلو پیکاسو که به واسطه عبور از مرزهای نقاشی به واسطه سبک کوبیسم شهرتی جهانی دارد، درزمینه رنگ نیز به نوعی ساختارشکن بوده است.

پیکاسو

بر اساس گزارش نیوساینتیست، بررسی‌هایی که با استفاده از پرتو ایکس بر روی برخی از شاهکارهای هنری پیکاسو صورت گرفته، رازی قدیمی درباره نوع رنگ‌های مورد استفاده پیکاسو در نقاشی‌هایش را برملا کرده‌است. بر اساس نتایج این مطالعه پیکاسو برای ترسیم برخی از شاهکارهایش از رنگ معمولی دیوار استفاده می‌کرده‌ است.

اساتید نقاشی مدت‌ها به این موضوع مشکوک بوده‌ و گمان می‌بردند پیکاسو یکی از اولین نقاشانی بوده‌است که برای دست‌یافتن به سطحی صیقلی که آثار ضربه‌های قلم‌مو را به خوبی پنهان می‌کند، به جای رنگ‌های حرفه‌ای نقاشی از رنگ معمولی که برای نقاشی خانه به‌کار گرفته می‌شود استفاده می‌کرده است؛ اما این فرضیه هیچ‌وقت به اثبات نرسیده بود.

اکنون فیزیکدانان لابراتوار ملی آرگونی با اسکن پرتو ایکس تابلوی مشهور "مبل سرخ" پیکاسو که در سال 1931 تکمیل شد، توانستند جزئیات رنگ به‌کار‌ گرفته شده را در جزئیاتی به اندازه رنگ‌دانه‌های رنگ مشاهده کنند. برای انجام این‌کار از نانوجستجوگری استفاده کردند که قدرت دیدن رنگدانه‌های رنگ را دارد؛ این ابزار توانست ساختار عناصر شیمیایی درون رنگ را به خوبی آشکار سازد.

نتایج این بررسی نشان داد پیکاسو برای کشیدن این تابلو از رنگی براق استفاده کرده‌است که ساختار آن با ساختار رنگ‌های خانگی درجه یکی به نام ریپولین هم‌خوانی دارند. محققان با مقایسه ساختار رنگ تابلوی پیکاسو با نمونه‌ای از رنگ ریپولین که از وب‌سایت eBay خریداری کرده بودند موفق به کشف این موضوع شدند. محققان در این مطالعه حتی توانستند منطقه‌ای که رنگ در آن تولید شده بود را نیز مشخص کنند.

اساتید نقاشی بر این باورند پیکاسو به این خاطر از رنگ ریپولین در آثارش استفاده می‌کرده تا بتواند اثری متفاوت از رنگ‌های روغنی نقاشی که بسیار دیر خشک شده و از قابلیت ترکیب بالایی برخوردارند، در نقاشی‌هایش ایجاد کند زیرا رنگ‌های ریپولین به سرعت خشک شده و خطوط محوی را بر روی بوم ایجاد می‌کنند. با این‌همه محققان هنوز به صورت قطعی نتوانسته‌اند ثابت کنند که پیکاسو از رنگ معمولی نقاشی خانه در خلق آثارش استفاده کرده‌ است و برای اثبات این یافته به مدارک معتبر‌تری نیاز دارند.

کد خبر 200745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز