گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان همزمان با برگزاری نشست سه‌جانبه در لندن با انتقاد از حضور نیروهای غربی در کشورش اعلام کرده که افغانستان پیش از حضور نظامیان انگلیس امن‌تر بوده است.

کرزای

کرزی که روز گذشته در نشست سه‌جانبه درباره وضعیت افغانستان با حضور دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان شرکت کرد در گفت‌وگو با روزنامه گاردین و شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی با اعلام اینکه نیروهای غربی «در موقعیتی اشتباه» وارد جنگ شدند تأکید کرد که امنیت جنوب افغانستان پیش از حضور نیروهای انگلیس بیشتر بود.

هلمند در جنوب افعانستان محل حضور و استقرار نظامیان انگلیس است که خشونت‌ در آن طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. وی در این گفت‌وگو اعلام کرد که کشورهای غربی قصد کاهش نیروهای خود را در افغانستان دارند چون متوجه شدند که در موقعیتی اشتباه وارد جنگ شده‌اند. رئیس‌جمهور افغانستان تأکید کرد: خروج نیروهای غربی باعث نخواهد شد که خشونت‌ها علیه مردم آنها افزایش پیدا کند بلکه به‌صورت جدی و مثبت از خشونت‌ها کاسته خواهد شد.

وی در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان اعلام کرد مطمئن نیست که کشورهای غربی به‌خاطر احساس امن‌تر شدن این کشور یا فهمیدن اینکه نبردشان اشتباه بوده چنین تصمیمی گرفته‌ باشند. کرزی تأکید کرد که برای افغان‌ها مهم نیست که غربی‌ها تصور پیروزی یا شکست دارند؛ مردم افغانستان فقط می‌خواهند از ۳۰ سال جنگ، خود را نجات دهند. وی گفت:‌

در افغانستان فقط با توافق میان طالبان و آمریکا صلح برقرار نخواهد شد؛ صلح فقط زمانی برقرار می‌شود که عوامل خارجی که باعث بی‌ثباتی و جنگ در افغانستان می‌شوند در مذاکرات وارد شوند. رئیس‌جمهور افغانستان همچنین اعلام کرد که اکنون نسبت به سال گذشته به بهبود روابط با پاکستان خوش‌بین‌تر است که ارتباط پشت صحنه میان دولت و طالبان به نتیجه برسد. رئیس‌جمهور افغانستان چند روز پیش هم در مقاله‌ای برای سایت بی‌بی‌سی با اعلام اینکه مردم افغانستان نباید اجازه می‌دادند که کشورهای خارجی با سرنوشت‌‌شان بازی کنند، تأکید کرده بود که کشورهای غربی به نام مبارزه با تروریسم هرکدام به‌دنبال اهداف استراتژیک خود در افغانستان بوده‌اند.

انتقاد همزمان با نشست لندن

صبح روز گذشته دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در محل سکونت رسمی خود در حومه شمال لندن، با حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان گفت‌وگو کرد. بررسی شیوه‌های تأمین و حفظ امنیت در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان و جلوگیری از آغاز دوباره فعالیت طالبان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در سال۲۰۱۴، محورهای اصلی این مذاکرات سه‌جانبه اعلام شده است.

این نشست سومین دور این مذاکرات به شمار می‌رود و سه طرف پیش از این در کابل و نیویورک گفت‌وگوهای مشابهی داشته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسئله صلح با طالبان یکی از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات بوده و وزیران امور خارجه، فرماندهان ارتش و مقامات عالی‌رتبه نهادهای امنیتی هر یک از کشورها به همین‌خاطر برای نخستین‌بار در این گفت‌وگوها حضور پیدا کردند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف این نشست کمک به دو کشور برای «شکل دادن همکاری‌های بیشتر بر سر منافع مشترک» آنهاست. کرزی و زرداری در این نشست توافق کرده‌اند تا دو کشور برای تعریف یک چارچوب مشخص برای شیوه همکاری دوجانبه‌ در دوره پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان تعامل داشته باشند.

کد خبر 200176
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز