شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

بیرجند: حدود دوماه از زلزله زهان در استان خراسان‌جنوبی می‌گذرد و شاید طی این مدت زلزله‌زدگان این منطقه در هیاهوی بازسازی منطقه زلزله‌زده ارسباران آذربایجان‌شرقی گم شده‌اند.

زلزله - استان خراسان جنوبی

 به‌علت کندی روند بازسازی در این منطقه تن بسیاری از زلزله‌زدگان به‌خاطر سرمای شدید به‌شدت می‌لرزد و اقامت در چهاردیواری گرم و امن اصلی‌ترین دغدغه این روزهای آنهاست. هر چند به محض وقوع زلزله اخیر در این منطقه، هلال احمر و مسئولان ذی‌ربط سریعاً خود را به محل رسانده و اقدامات لازم ازجمله آواربرداری را انجام دادند اما اکنون زلزله‌زدگان با مشکلاتی مواجه هستند که شاید درک آنها فقط با حضور در منطقه امکان‌پذیر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران با گذشت بیش از 55روز از زلزله، هستند مردمانی که در چادر زندگی کرده و حتی برای تأمین سوخت و وسایل گرمایشی برای گرم کردن چادر نیز با مشکل مواجهند. البته گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که در اکثر روستاها عملیات ساخت مسکن در حال انجام است و بسیاری از واحدها پی‌کنی شده و در مرحله اتمام فونداسیون هستند اما کمبود و گرانی مصالح و سرمای هوا نیز سد بزرگی بر سر راه احداث واحدها به‌حساب می‌آیند. کبودان، یکی از روستاهایی است که بر اثر زلزله آسیب دیده و مردم این روستا چادرهای تحویلی هلال احمر را در نزدیکی مسکن قبلی خود نصب کرده‌اند تا روزگار را در این چادرها به سر می‌کنند.

مردم این روستا معتقدند که بنیاد مسکن آنگونه که باید و شاید به آنها رسیدگی نکرده است اما امید خود را از دست نداده و پا به پای هم در حال کار کردن هستند و با کمترین امکاناتی که در اختیار دارند به کمک مسئولان آمده‌اند تا هرچه سریع‌تر مشکلات این زمین‌لرزه را همانند زلزله چند سال قبل که تجربه‌ کرده‌اند پشت سر بگذارند. کربلایی اسد اکبرپور پیرمرد کبودانی در خصوص مشکلاتشان می‌گوید: در چادر زندگی می‌کنیم، فقط به ما چادر داده‌اند، بنیاد مسکن کمک کند خانه‌هایمان را می‌سازیم، نفت و وسایل گرمایشی را هم باید خودمان تهیه کنیم.

وضعیت روستای زلزله‌زده اصلی

روستای شاج یکی از قربانیان اصلی زلزله اخیر زهان است که خسارت بیشتری نسبت به بقیه روستاها دیده است. در این روستا پنج‌نفر جان خود را از دست داده‌اند. در این روستا کماکان آواربرداری در حال انجام بوده و آثار زلزله به خوبی خود را به رخ می‌کشد. ساخت مسکن دائم نیز در این روستا مراحل اولیه خود را طی می‌کند و اکثر روستائیان خود مشغول ساخت مراحل اولیه مسکن هستند. در ابتدای ورودی این روستا مهم‌ترین چیزی که جلب توجه می‌کند استقرار دو عدد کانکس در گوشه‌ای از روستاست که روی یکی از آنها نوشته است«سرویس بهداشتی» و روی دیگری «حمام» که همه اهالی روستا از این سرویس و حمام به‌صورت عمومی استفاده می‌کنند. روستای «بن‌خونیک» از دیگر روستاهای مناطق زلزله‌زده زهان است که به لحاظ عمق فاجعه در رتبه دوم و بعد از روستای شاج قرار دارد به‌طوری که یکی از شش قربانی زلزله اخیر مربوط به این روستاست. در این روستا هر چند چادرهای زیادی در گوشه و کنار آن به پا شده ولی چهار خانواده هستند که به‌طور کامل و صددرصد در چادر زندگی می‌کنند و حتی در سردترین شب‌های زمستان نیز به اجبار در این چادر ساکن هستند.

این روستا با معضلات و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که ازجمله آنها نبود چادر کافی به تعداد خانوارها و سوخت برای گرم کردن منزل و چادراست. نکته‌ مهمی که درخصوص این روستا وجود داشته و باعث ناراحتی مردم آن شده است وعده دولت مبنی بر تحویل سوخت رایگان بوده که بعد از تحویل نفت سفید و با وجود وعده رایگان‌بودن، پول آن‌ را از مردم دریافت کردند! رمضانی، دهیار روستای بن‌خونیک در این رابطه می‌گوید: دولت و مسئولان با وجود وعده‌ای که داده بودند که سوخت رایگان به زلزله‌زدگان روستا بدهند در قبال 19هزار و 500لیتر سوخت، مبلغ یک میلیون و 950هزار تومان از ما دریافت کردند. عباس مقبولی که در حال پی‌کنی مسکن آینده‌اش است نیز می‌گوید: کمک چندانی به ما نکرده‌اند فقط چادر و چراغ گرمایشی به ما داده‌اند، کانکس نداده‌اند، نفت که دادند پولش را گرفتند و الان هم آجر و سیمان را خودم تهیه کرده‌ام. این در حالی است که قهرمان رشید، استاندار خراسان جنوبی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده زهان گفت: بحمدالله روند بازسازی مناطق زلزله‌زده زهان خوب بوده و به‌مراتب از دفعات پیشین که بازدید داشته‌ام بهتر است.

وی افزود: در مجموع 46روستای استان بر اثر زلزله اخیر آسیب دید که از این میزان 174واحد مسکن روستایی به‌طور صددرصد آسیب دیده است. وی اضافه کرد: تاکنون بنیاد مسکن با یک سوم امکانات خود وارد عرصه بازسازی شده و درصورت نیاز از تمام توان خود استفاده خواهد کرد. رشید به بحث تسهیلات پرداخت‌شده یا در دست پرداخت اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه دولت 5/12میلیون تومان تسهیلات ثابت و همچنین دومیلیون تومان تسهیلات بلاعوض درنظر گرفته شده بود که با پیشنهاد استان میزان تسهیلات ثابت به 16میلیون و میزان تسهیلات بلاعوض نیز به سه‌میلیون تومان افزایش یافته و ان‌شاءالله به‌زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. با وجود این، جواد هروی، نماینده قاین در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود مسکن کافی و مقاوم با وجود سرمای شدید از مهم‌ترین مشکلات مردم زلزله‌زده این منطقه به شمار می‌رود. وی اظهار کرد: درصورتی که مسئولان ذی‌ربط شبی را در این چادرها به‌سر‌برند قطعا متوجه خواهند شد مردم زلزله‌زده با چه سختی‌ای به زندگی خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 199753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز