چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: وجود مشکلاتی در بخش‌های مختلف تولید در زمینه برخورداری از تسهیلات بانکی، قانون کار و روابط کارگر و کارفرما، موانع موجود در ارتباط بخش تولید با موسساتی مانند استاندارد، گمرک، محیط زیست و غیره که در سال‌های گذشته همواره از جمله گلایه‌های تولید کنندگان بوده

و به عنوان موانع تولید محسوب می‌شود، موجب شد تا نمایندگان مجلس طرح حمایت از تولید را برای رفع برخی از این موانع ارائه کنند. این طرح پس از تصویب نهایی در کمیسیون و صحن مجلس در صورت تایید شورای نگهبان برای یک دوره 5 ساله اجرا خواهد شد.

با ولی ملکی مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در زمینه روند اجرای این طرح و راهکارهای پیش بینی شده برای حمایت از تولید کنندگان گفتگو کرده‌ایم.

  • طرح رفع موانع تولید تا چه زمانی اجرا خواهد شد؟

برای آنکه طرح رفع موانع تولید در کوتاه‌مدت قادر به حل مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان باشد، این طرح با قید فوریت تصویب و مقرر شد در چارچوب اصل 85 قانون اساسی در اختیار کمیسیون صنایع مجلس قرار گیرد، پس از بررسی کمیسیون این طرح در 10 ماده به تصویب رسید و سپس با تصویب در مجلس، اکنون برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

با در نظر گرفتن مهلت 3 هفته‌ای شورای نگهبان و حتی در شرایطی که این شورا نظر اصلاحی راجع به طرح داشته باشد، معتقدم این طرح حداکثر تا ابتدای تیرماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

  • چرا اجرای این طرح برای مدت 5 سال پیشنهاد شده است؟

با توجه به اصل هشتاد و پنجی بودن این طرح و ضرورت طی دوره آزمایشی به پیشنهاد کمیسیون اجرای آن در 5 سال مورد توجه قرار گرفت و از آنجا که نظر کمیسیون آن بود که این طرح هر چه سریع‌تر اجرایی شود، این موضوع با تصویب در مجلس، نهایی شد.

  • در این طرح تا چه حد به دیدگاه‌های بخش خصوصی توجه شده است؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بررسی و تصویب این طرح با نظر خواهی از صاحبان حرف، صنایع و واحدهای ذی‌ربط مانند بانک مرکزی، محیط زیست و استاندارد تلاش کرده است تا دیدگاه بخش خصوصی را لحاظ کند.

همچنین با فراکسیون صنایع غذایی، صنایع معدنی، پتروشیمی ‌و کلیه صنایعی که در حیطه فعالیت بخش خصوصی و حتی دولتی بوده، دیدگاه‌های آنها را به شکل مکتوب دریافت و با آنها جلساتی برگزار شده است.

با این روند معتقدم در تدوین این طرح به دیدگاه‌های این بخش نیز توجه شده است. به طور نمونه تعیین نرخ جوایز صادراتی با مشورت دستگاه‌های ذی‌ربط و صادرکنندگان انجام شده یا برای تسهیل در صدور پروانه این موضوع در یک بند به مؤسسه استاندارد واگذار شده و از ابتدای سال 86 هیچ اقدام موازی در زمینه صدور پروانه موازی برای کالاها صورت نمی‌گیرد.

  • تخصیص نیافتن به موقع و کافی تسهیلات بانکی از جمله مشکلات بخش تولید است. در این طرح،‌ چه راهکاری برای این مسئله پیشنهاد شده است؟

در طرح رفع موانع تولید مقرر شده است تا برای دریافت تسهیلات بانکی، واحدهای تولیدی، بتوانند ساختمان و ماشین‌آلات و مکان را به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات نزد بانک به ضمانت بگذارند و بانک‌ها نیز ملزم به پذیرفتن این وثایق هستند.

علاوه بر این، در لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده و هنوز به صحن نیامده است، در نظر است تا برای دریافت تسهیلات بانکی کلیه وثایقی که تاکنون از سوی سیستم بانکی اخذ می‌شده به جز وثایق مذکور حذف شود.

همچنین تامین سرمایه ثابت و در گردش طرح‌هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده از جمله ضروریات حمایت از تولید است که این امر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش یک درصدی نرخ عوارض از دیگر موضوعات پیش‌بینی شده در این طرح است که در مجموع، عوارض بخش تولید از 3 به 2 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 19965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز