گروه شهری: هوای تهران دیروز پس از 15روز آلودگی ممتد به مرز شرایط سالم رسید و شاخص آلاینده‌های جوی زیر 100واحد قرار گرفت.

براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران دیروز از میزان غلظت تمام آلاینده‌ها نسبت به روز جمعه کاسته شد. به این ترتیب میانگین غلظت تمام آلاینده‌ها در ایستگاه‌های مختلف در حد مجاز بود و شاخص کیفیت هوا در شرایط سالم قرار گرفت. اما صدماتی که بر اثر آلودگی‌های مستمر در هوای تهران و کلانشهرها به هموطنان وارد شده، دیروز نیز مورد اعتراض نمایندگان مجلس قرار گرفت.

مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها اظهار کرد: حفظ سلامت یک انسان نیز به تنهایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در برابر آن مسئولیم درحالی‌که براساس آمار رسمی سالانه نزدیک به پنج هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست می‌دهند.وی درخصوص پنج ساله شدن زمان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی گفت: فاصله زمانی پنج سال برای معاینه فنی زیاد است و باید کوتاه‌تر شود و به دو سال کاهش پیدا کند. طرح کاهش زمان معاینه فنی از پنج سال به دو سال تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته لاهوتی متأسفانه نیازهای جامعه با مسائل سیاسی ادغام شده و اعتبارات وضع‌شده برای گسترش حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا پرداخت نمی‌شود. این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به‌عنوان حادثه‌ای بسیار وحشتناک، واقعیت تلخی است که همه آن را می‌دانند ولی نمی‌خواهند آن را منعکس کنند، خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم و اراده ملی است که متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد.

اظهار تأسف از عدم‌پرداخت اعتبارات حمل‌ونقل

امید کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از عدم‌پرداخت اعتبارات مصوب هدفمندی یارانه‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهری به شهرداری تهران، تصریح کرد: تهران، پایتخت کشورمان است و چنانچه نسبت به مشکلات آن اقدام نشود به سایر شهرها انتقال می‌یابد.

وی از توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان راهکار رفع آلودگی هوای تهران نام برد و گفت: علاوه بر این باید در جهت کنترل جمعیت از طریق انتقال وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از تهران و تفویض اختیار به استان‌های دیگر اقدام شود چرا که حجم جمعیتی که روزانه به تهران مراجعه می‌کنند، بسیار وسیع است.

بودجه مترو هر سال بی‌نتیجه می‌ماند

علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از عدم‌اجرای مصوبه مجلس درخصوص کمک دومیلیارد دلاری به مترو اعلام کرد: دولت باید از شهرداری تهران در جهت گسترش حمل‌ونقل عمومی حمایت کند و امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را در اختیار آن قرار دهد. وی درخصوص عدم‌پرداخت اعتبارات حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: ما نمایندگان در این خصوص بسیار تلاش کرده‌ایم و تذکرات بسیاری هم داده‌ایم و مصوبه بودجه سالانه مترو را در بودجه هر سال تکرار می‌کنیم و البته هر سال هم نتیجه نمی‌گیریم.

کد خبر 199119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز