گروه اقتصادی: با آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به کالاهای مشمول اولویت 9 کالایی اکنون واردات خودرو، گوشی موبایل، لپ‌تاپ با هدف کاهش فشار بر بازار با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.

البته بانک مرکزی هم رسما اعلام کرد ارز مبادله‌ای به واردات طلا اختصاص نخواهد یافت.پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت 9 کالایی در حالی صورت می‌گیرد که تا‌کنون فعالان بازار موبایل، لپ‌تاپ، خودرو و بسیاری از کالاهای لوکس و مصرفی، گرانی‌های اخیر را ناشی از عدم‌تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات این کالاها قلمداد می‌کردند.

روز گذشته معاون سازمان توسعه تجارت ایران در حالی از آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت 9 کالایی و واردات خودرو، گوشی تلفن همراه، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره و لپ‌تاپ خبر داد که بلافاصله رئیس‌کل بانک مرکزی بر حذف طلا از این فهرست تأکید کرد. کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت 9 کالایی از روز پنجشنبه هفته گذشته بر کاهش فشار بر بازار این کالاها تأکید و اعلام کرد، اکنون ارز مورد نیاز تمامی کالاهای وارداتی کشور از سوی دولت تأمین می‌شود، به‌نحوی که اولویت یک و دو که کالاهای اساسی هستند از سوی بانک مرکزی با نرخ مرجع، ارز دریافت خواهند کرد و اولویت سه تا 9 نیز در مرکز مبادلات ارزی، ارز به نرخ مبادله‌ای می‌گیرند.

وی افزود: اکنون واردات خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از 2500سی‌سی، لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و سایر کالاهای نیمه‌ساخته و ساخته شده در اولویت دریافت ارز مبادله‌ای قرار گرفته‌اند. همچنین واردات فلزات گرانبها ازجمله طلا و نقره با ارز مبادلاتی صورت می‌گیرد چرا که هرچه واردات فلزات گرانبها بیشتر باشد، به نفع کشور است و طلا به‌عنوان پشتوانه پولی و ارزی کشور عمل می‌کند و البته واردات آن از این پس مشمول دریافت ارز مبادلاتی‌ خواهد شد.

کالاهای اساسی همچنان در فهرست ارز مرجع

تخصیص ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی از دیگر موضوعاتی است که محل مناقشه سیاستگذاران ارزی است. پس از مباحث مطرح در زمینه خروج برخی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز و برنج از فهرست ارز مرجع و سوءاستفاده وارد‌کنندگان این محصولات روز گذشته مدیرکل تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد،

تا‌کنون هیچ‌گونه تصمیم و اراده‌ای مبنی بر توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی با ارز مرجع گرفته نشده، کالاهای اساسی مثل قبل ثبت سفارش و برای دریافت ارز مرجع به بانک‌ها معرفی می‌شوند. این قاعده شامل برنج و گوشت هم می‌شود.علی پورکاوه همچنین از ادامه روند ثبت سفارش و واردات برنج در راستای تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که واردات برنج همچنان ادامه دارد.

کد خبر 199115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز