همشهری‌آنلاین: کتاب «توپ‌‌های ماه اوت» نوشته باربارا تاکمن که با کتاب برج فرازان و تاریخ بی‌خردی در ایران شناخته شد به زودی با ترجمه محمد قائد از سوی انتشارات ماهی روانه بازار کتاب خواهد شد.

تاریخ بی‌خردی

باربارا تاکمن نخستین بار با کتاب سیر نابخردی از تروا تا ویتنام با ترجمه حسن کامشاد شناسانده شد، اما هنگامی که از سوی نشر فرزان روز به بازار آمد چندان مورد اعتنا قرار نگرفت، اما زمانی که انتشارات کارنامه آن را در قالبی شکیل و با ویراستاری تازه و تغییر عنوان به «تاریخ بی‌خردی» روانه بازار کرد در مدتی کوتاه چندین بار تجدید چاپ شد که تازه‌ترین چاپ آن هم اخیرا به همراه کتاب قبله عالم از سوی همین ناشر منتشر شد.

more

 انتشار کتاب تاریخ بی‌خردی نوشته تاکمن با ترجمه کامشاد

سپس کتاب برج فرازان با ترجمه دکتر عزت‌الله فولادوند از همین نویسنده از سوی انتشارات سخن به بازار آمد، کتابی که به رغم اهمیت و ارزش غیر‌قابل انکار آن به دلیل توزیع نامناسب و تبلیغ کم، عملا گم شد و در مدت 13 سال گذشته دو بار هم تجدید چاپ نشد.

کتاب «توپ‌های ماه اوت» که  جایزه پولیتزرِ سال 1963 را برای تاکمن به ارمغان آورد، دیگر کتاب این نویسنده است که به زبان فارسی ترجمه می‌شود. این کتاب از سوی نشر ماهی و با ترجمه محمد قائد روانه بازار خواهد شد و از قرار نشر ماهی قرار است چاپ تازه برج فرازان را هم روانه بازار کند.

توپ‌های ماه اوت به موضوع جنگ جهانی اول و حمله آلمان به فرانسه و بلژیک می‌پردازد و مرور زمینه‌های آغاز این جنگ و توجه به اولین ماه جنگ یعنی اوت 1914 محور کتاب تاکمن است.

این کتاب در واقع وصف مهیجی است از پیش درآمد سیاسی درگیری در آغاز عملیات نظامی جنگ جهانی اول.

باربارا تاکمن، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در ژانویه 1912 در نیویورک به دنیا آمد و در فوریه 1989 در سن 77 سالگی درگذشت.

نخستین کار جدی او در زمینه نویسندگی کتاب «مقدس و شمشیر» بود. کتاب دوم او «تلگرام تسیمرمان» درباره کشف رمز تلگراف‌های وزیر امور خارجه آلمان «آرتور تسیمریان» و آشکار شدن نقشه‌های مخفی آلمان است درباره جنگ بی‌امان زیر دریائی‌ها در اقیانوس اطلس.

کد خبر 198328
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز