سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های یمنی از کشته‌شدن بیش از 65 نظامی یمنی در درگیری‌های سه روز اخیر خبر دادند

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الاشتراکی"، همزمان با تشدید بمباران مناطق شیعه‌نشین توسط ارتش و نیروهای امنیتی در شمال یمن طی هفته‌های اخیر، درگیری‌ها در شهرستان "ضحیان" در استان صعده طی سه روز گذشته(25 تا 27 فروردین) دست‌کم 50 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. 

حمله نیروهای نظامی و امنیتی یمن به شهرستان‌های "مجز" و "سحار" از توابع شهر صعده، به کشته‌شدن 15 نفر و زخمی‌شدن بیش از 20 تن از نیروهای نظامی یمنی انجامید.
از سوی دیگر به نوشته پایگاه خبری "الصحوه"، سرتیپ "عبدالباسط الروحانی" از فرماندهان بلندپایه در گردان‌های زرهی ارتش یمن در حمله مبارزان شیعه به یک پادگان ارتش در منطقه "آل‌سالم" از پای درآمد.

رسانه‌های یمن همچنین از چرخش ناگهانی روند درگیری‌ها به سود مبارزان شیعه و تغییر تاکیک مبارزاتی آنها طی سه روز اخیر خبر داده است.

الاشتراکی این تاکتیک جدید را طی سه جنگ اخیر دولت یمن با شیعیان در استان صعده بی‌سابقه ذکر و تأکید کرده است: اکنون، جنگ بر خلاف دفعات پیشین که به صعده محدود بود به تمامی 15 شهرستان اصلی این استان گسترش یافته است.

روزنامه دولتی "الأیام" یمن نیز با اذعان به اینکه گسترش سطح رویارویی‌ها، تاکتیک جدید مبارزان شیعه است، نوشت: برای نخستین بار است که رویارویی‌های بی‌نظیر تا این حد در سطح مناطق مجاور شیعه‌نشین گسترش یافته است.

پایگاه خبری "نیوز یمن" نیز که از پایگاه‌های غیر رسمی حامی دولت به شمار می‌رود اعلام کرد: مبارزان شیعه در درگیری‌های خود از استراتژی جنگ نامنظم و حمله و گریز استفاده می‌کنند و استفاده از پایگاه‌های ثابت، کانال و سنگرسازی در مبارزات آنها نقش چندانی ندارد و همین باعث شده جنگ حال فرسایشی به خود بگیرد.

"عبده سالم" در گزارشی تحلیلی در این پایگاه خبری، از علل افزایش روزافزون قدرت مبارزان شیعه یمن که این روزها هدف اتهاماتی چون زیدی، صفوی، فارسی و دوازده‌امامی قرار گرفته‌اند، اذعان کرد: قدرت شیعیان در تداوم مقاومت در مقابل ارتش بدون کوچک‌ترین آثاری از شکست و عقب‌گرد، استقامتی اسطوره‌ای است که یا ناشی از تعصب عقیدتی شیعیان و یا ناشی از حمایت‌های خارجی از آنهاست.

وی با اشاره به حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از دولت یمن در حملات به استان‌های شمالی این کشور، آورده است: مسأله استان صعده و حمایت دولت بوش از دولت "علی عبدالله صالح" در این قضیه و نیز نقش ویژه "یحیی متوکل" سفیر یمن در واشنگتن در این مورد خاص، به هدفی برای انتقادات دموکرات‌های آمریکایی از بوش در اشتباهات استراتژیکش در مبارزه با تروریسم تبدیل شده است.

کد خبر 19831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز