جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هیچ‌کس اطلاع دقیقی از جزئیات گروگانگیری مرگبار در مجتمع گازی امیناس در الجزایر ندارد و خبرها از قلب منطقه صحرایی الجزایر پس از عملیات نیروهای این کشور ضد‌و نقیض است اما غربی‌ها حالا به خوبی فهمیده‌اند فرانسه با حمله به مالی آتشی را در آفریقا روشن کرده که قاره سیاه را برای آنها کاملاً نا‌امن کرده است.

غرب

درحالی‌که سران کشورهای غربی در تلاش برای به‌دست آوردن خبر از جزئیات عملیات نیروهای نظامی الجزایر هستند شبه نظامیان وابسته به القاعده در آفریقا تهدید کرده‌اند که دست به حملات بیشتر به‌ویژه علیه تأسیسات انرژی خواهند زد؛ تاسیساتی که شرکت‌های غربی نقش ویژه‌ای در آنها دارند. شرکت بریتیش پترولیوم به‌دنبال حمله شبه نظامیان روز گذشته اعلام کرد که صدها نفر از نیروهای خود را از تأسیسات نفتی و گازی الجزایر به خارج از این کشور منتقل کرده و خروج بسیاری از آنها همچنان ادامه دارد.

بریتیش پترولیوم به همراه شرکت نروژی استات اویل در تأسیسات گازی امیناس فعالیت داشتند و تعداد زیادی از کارکنان خارجی آنها ازجمله اتباع آمریکا، انگلیس، ژاپن، فرانسه، ایرلند و رومانی به گروگان گرفته شدند. الجزایر به‌خاطر صدور مجوز برای استفاده فرانسه از فضای هوایی این کشور جهت حمله به مالی هدف حمله شبه‌نظامیانی قرار گرفت که خود را گروه الملثمین (نقاب‌پوشان) معرفی کرده‌اند. مقر این گروه که مسئولیت حمله را بر عهده گرفته در مالی است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که این گروگانگیری را فردی به نام مختار بلمختار سازماندهی کرده است.

سخنگوی این گروه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی موریتانی تأکید کرد که حملات این گروه ادامه خواهد داشت. در کشورهای دیگر آفریقایی هم با وخیم شدن اوضاع کشورهای غربی تدابیر ویژه‌ای برای تأمین امنیت خود درنظر گرفته‌اند. آمریکا با نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده در آفریقا پس از دو دهه مجبور به به‌رسمیت شناختن دولت سومالی شد تا شاید همکاری‌ها در مقابل گروه‌های شبه‌نظامی افزایش پیدا کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترکی با حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سومالی گفت: آنچه ما در مالی و الجزایر شاهد آن هستیم، نشانگر چالش‌های وسیع‌تری است. در یمن هم نیروهای امنیتی این کشور با نگرانی از حملات مشابه تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت فرانسه افزایش داده‌اند.

عملیات مبهم

نیروهای ویژه الجزایر به‌دنبال گروگانگیری صدها نفر از سوی شبه‌نظامیان وابسته به القاعده دست به عملیات در این مجتمع گازی در نزدیکی شهرک عین امیناس در منطقه مرزی الجزایر و لیبی زدند که گزارش‌ها نشان می‌دهد کشته شدن حداقل ۳۵گروگان را به‌دنبال داشته است. منابع امنیتی الجزایر گفته‌اند که حداقل هفت شهروند خارجی ازجمله دو انگلیسی، دو ژاپنی، دو فیلیپینی و یک فرانسوی در میان کشته‌شدگان هستند.

مقام‌های امنیتی الجزایر به‌دنبال عملیاتی که کشورهای مختلف آن را ناموفق خوانده‌اند اعلام کردند که ماجرای گروگانگیری به پایان رسیده اما مدت کوتاهی پس از آن دولت انگلیس تأکید کرد که هنوز همه‌‌چیز در ابهام قرار دارد. ۹ نفر از کارکنان خارجی این مجتمع گازی به همراه حدود ۶5۰ نفر از کارکنان الجزایری آن آزاد شدند اما هنوز سرنوشت بسیاری از گروگان‌ها مشخص نیست و حداقل 60 نفر از گروگان‌ها هنوز مفقود به‌حساب می‌آیند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس پس از نشست کمیته شرایط اضطراری (موسوم به کبرا) در گزارش خود به مجلس عوام عملیات در تاسیسات گاز امیناس را عملیاتی گسترده، کاملا سازمان‌یافته توسط گروهی از مهاجمان کاملا مسلح توصیف کرد. دولت ژاپن به‌شدت از عملیات مرگبار دولت الجزایر انتقاد کرده و به این خاطر سفیر این کشور را برای ادای توضیحات احضار کرده است. نیروهای فرانسوی با سخت شدن اوضاع در مالی نیروهای خود را در این کشور به هزار و ۴۰۰ نفر افزایش داده‌اند اما روزنامه گاردین گزارش داده که شبه‌نظامیان همچنان در حال نزدیک شدن به پایتخت مالی هستند.

مقام‌های دولت فرانسه در تلاش برای همکاری کشورهای دیگر در عملیات نظامی خود هستند اما آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو اعلام کرده که دلیلی برای ماموریت ناتو علیه مالی نمی‌بیند. آمریکا هم با کنار کشیدن خود از اعزام نیرو به تازگی تنها یک هواپیمای ترابری برای کمک به مالی فرستاده است.

کد خبر 198200
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز