دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

علیرضا صادق‌پرور: ایجاد محیط کار گرم و حمایتگر از عواملی است که سبب می‌شود کارکنان کار را با کیفیت انجام دهند.

اجرای موفق برنامه‌های مشارکت کارکنان در یک دهه اخیر پیامدهای مثبتی را در سرنوشت شرکت‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌ها به دنبال داشته است.

 بهبود روابط مدیریت و کارکنان، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری، بهبود انگیزه کارکنان، بهبود روش‌های تولید و گردش کار، بروز خلاقیت و نوآوری، تقلیل هزینه‌ها، بهبود کیفیت و شرایط ایمنی، کاهش عملیات اداری، بهبود سیستم تعمیر و نگه‌داری، بهبود روش‌های توزیع و فروش و ارائه خدمات، افزایش رضایت، افزایش حس تعلق خاطر افراد و ... از پیامدهای مثبت جو مشارکت است.

در این برنامه‌ها، همواره برای دستیابی به موفقیت عناصر کلیدی نقش داشته که عبارتند از افراد (دانش، مهارتها و نگرش‌های آنان)، ابزارها و تکنولوژی، تسهیلات فیزیکی و محیطی، فرهنگ حاکم بر سازمان، ارزش‌ها و منافع سازمان، مجاری ارتباط، سیاست‌ها و رویه‌ها و روش‌هایی که از سوی مدیران اعمال می‌شود و در مجموع نظام اجتماعی که این زنجیره را حمایت می‌کند.

 قواعد حاکم نیز در مسیر بهبود عملکرد تغییراتی به این شرح داشته است: ساختار بزرگتر، متمرکز، پیچیده به کوچکتر ، تمرکززدایی و سادگی تبدیل شده است.

در مدیریت‌هایی که اساس بر همکاری است به جای کاهش هزینه به ارزش افزوده، مشکل‌گشایی موردی به برنامه‌‌ریزی راهبردی، کنترل‌های متعدد به یک کنترل صحیح در ابتدا،‌ سود کوتاه مدت به سودآوری بلندمدت، اصالت هدف مشترک به اصالت رضایت مشتری، ازدیاد به بهبود، تأکید بر پول به تأکید بر زمان، قدرت رئیس به قدرت کارکنان و مدیریت دستوری به مشارکت و همکاری، توجه به ورودی با توجه به خروجی، مغایرتها به تشابهات، تدابیر کمی به خطرهای راهبردی، سنجش بهره‌وری به بهبود بهره‌وری، تداوم به تناوب، عرضه در خطر به عرضه در عین خبرگی، تجزیه و تحلیل روندها به جهش‌های چشمگیر تأکید می‌شود.

 ایجاد محیط کار گرم و حمایتگر توأم با اعتماد، تشویق به سودمندی کار، ترغیب به ارائه بهترین کار، کمک به خود ارزیابی در این محیط‌ها از عواملی است که سبب می‌شود کارکنان کار را با کیفیت انجام دهند.

همه مدیران برای تحقق هدف انجام کار کیفی، بهتر است این یازده گام را با دقت بردارند:

1 - دعوت به با هم بودن و دوست بودن کارکنان

2 - دعوت به گفت‌وگوهای هدفدار و فکر کردن

3 - دعوت به انتقال فکر و مهارتها و دانش‌ها

4 - دعوت به آموزش و پژوهش به عنوان یک اصل در کار

 5 - ایجاد باور عدم تفکیک فعالیت در کار گروهی

6 - دعوت به تعیین هدف و انجام برنامه‌ریزی

 7 - تعیین محل برای مذاکرات دوستانه و کاری

 8 - تطبیق وضعیت موجود با اصل برنامه و هدف

9 - دعوت به پیشتازی به جلو

 10 - مستندسازی فعالیت‌ها

 11 - دعوت به ارزیابی‌ از طریق مرور دقیق فعالیتها.

کد خبر 19713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز