همشهری آنلاین: رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از بررسی ملی وضعیت ریزمغذی‌ها در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال گزارش کامل وضعیت ریزمغذی‌ها در کشور به دست می‌آید و مبنای سیاست‌گذاری‌ها برای کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها قرار خواهد گرفت.

Micronutrient

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بررسی وضعیت ریزمغذی‌ها انجام و نمونه‌های خون از تمام کشور جمع‌آوری شده و آزمایش‌های مربوطه در آزمایشگاه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است. تا پایان امسال گزارش کامل وضعیت ریزمغذی‌ها تهیه می‌شود و مبنای برنامه‌ریزی برای سال‌های بعد خواهد شد.

وی از تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی با همکاری انستیتو تغذیه و موسسه ملی تحقیقات سلامت خبر داد و گفت: این سند پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به شورای سلامت استان‌ها ابلاغ می‌شود تا در جهت بهبود امنیت غذایی اقدامات لازم صورت گیرد.

عبداللهی افزود: برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها یکی از محورهای برنامه‌های بهبود تغذیه جامعه است؛ چرا که کمبود ریزمغذی‌ها از جمله مشکلات تغذیه‌ای شایع تمام کشورهاست و در ایران نیز به لحاظ کمبود ریزمغذی‌ها مشکل داریم. لازم است اطلاعات پایه در زمینه وضعیت ریزمغذی‌ها در کشور وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آن اطلاعات پایه برای پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها را برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرد.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌هایی نظیر آهن، روی، ویتامین «آ» و «دی»، ادامه داد: بررسی ملی ریزمغذی‌ها انجام شده و در این بررسی تمام گروه‌های سنی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این بررسی با دو هدف انجام شده است؛ نخستین بررسی وضعیت ریزمغذی‌ها حدود 10 سال گذشته انجام شده است که بررسی اخیر مشخص می‌کند در طی این 10 سال چه تغییراتی در وضعیت ریزمغذی‌ها ایجاد شده و مداخلات انجام شده چقدر اثربخش بوده است. همچنین این بررسی، اطلاعات پایه را برای سیاست‌گذاری در برنامه پنج ساله بعدی در اختیارمان قرار می‌دهد.

سیاست‌گذاری‌ها برای کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها قاعدتا باید در مجموعه سیاست‌های غنی سازی مواد غذایی با ریزمغذی‌ها پیگیری شود مانند غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و غنی سازی شیر با ویتامین دی؛ این چنین مواردی سیاست‌های انتخابی برای کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها هستند.

به گفته عبداللهی، برنامه‌های مکمل یاری برای گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان زیر دو سال، زنان باردار و شیرده، دانش آموزان و دیگر گروه‌ها نیز از دیگر استراتژی‌هایی است که بر حسب شدت کمبود، به اجرا گذاشته می‌شود. آموزش تغذیه مردم در جهت شناختن بهتر منابع غذایی ریزمغذی‌ها و سعی در استفاده روزانه آنها نیز از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

 

کد خبر 197073
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز