جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: ساکنین شهر‌های بزرگ کشور روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

آلودگی هوا

هوای آلوده گریبان همه شهروندان را به‌خصوص در تهران گرفته است. همه چشم امیدشان به بادی است که از غرب بوزد و کمی از بار سنگین این آلودگی‌ها کم کند. این نخستین بار نیست که آلودگی در فرایند وارونگی هوا دانش‌آموزان و کارکنان بخش‌های دولتی را خانه‌نشین کرده است. روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در شهر هشت میلیون نفری تهران دانش‌آموزان از مدرسه رفتن محروم شدند و امروز که همچنان هوا پایدار است، علاوه بر آنها کارکنان بخش‌های دولتی در خانه‌هایشان مانده‌اند تا شاید آلودگی هوا از این بدتر نشود.

آلودگی هوا سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. تعیین رقم خسارت وارد شده بر سلامت شهروندان کار ساده‌ای نیست اما آمارها نشان می‌دهد که خسارات مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه به بیش از 600میلیون دلار و بیماری‌های ناشی از آن سالانه به بیش از 260میلیون دلار می‌رسد.

تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های دولتی شنبه باز است

وزارت بهداشت اعلام کرد که تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی شنبه فعال هستند.حمید حسینی، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: با وجود اعلام تعطیلی تمام مدارس و ادارات دولتی در روز شنبه به‌علت آلودگی هوا تمام اورژانس‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی روز شنبه در استان تهران و سراسر کشور فعال هستند و به خدمات رسانی به مردم می‌پردازند. پیش از این مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت اعلام کرده بود: در روزهایی که هوا آلوده‌تر است میزان مراجعات بیماران قلبی و ریوی به اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی 30تا 50درصد افزایش می‌یابد.

بیماری‌های شایع

به گزارش ایرنا، هوشنگ فولادی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس تهران گفت: آلودگی هوا در روزهای جاری سبب افزایش تماس شهروندان با این مرکز برای دریافت خدمات مشاوره‌ای شده است. آلودگی هوا سبب تشدید بیماری‌های قلبی - ریوی و تشدید بیماری مبتلایان به نارسایی‌های قلبی و آسم شده است.

وی گفت: استفاده از پارچه مرطوب روی دهان و بینی از ورود بسیاری از آلاینده‌های مضر به مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند که البته این پارچه را باید پس از چند ساعت تعویض کرد. شهروندان برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی و قلب باید در طول روز شیر و ماست به میزان فراوان مصرف کنند و از انجام ورزش‌های سنگین همچون پیاده‌روی و کوهنوردی خودداری کنند.

شهروندان در این روزها باید از ترددهای غیرضروری در سطح شهر کاسته و درصورت لزوم برای کاهش آلودگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.آلودگی هوا موجب تشدید بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی می‌شود. کودکان و افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های ذکر شده بیشتر تحت‌تأثیر عوارض سوء ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. آلودگی هوا موجب سوزش چشم‌ها، گلو و ریه‌ها می‌شود؛ قرمزشدن چشم‌ها، سرفه و احساس تنگی قفسه سینه از علائم شایع در زمان افزایش سطح آلودگی هوا هستند.

در این روزها چه بخوریم

در مواقع آلودگی هوا از مایعات زیاد و غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مانند آب لیمو، پرتقال و گیاهانی که قرمز رنگ هستند مانند گوجه فرنگی مصرف کنید.عضو مرکز تحقیقات سم‌شناسی پزشکی دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد آلودگی هوا را مشکلی ناپیدا و در عین حال خطرناک دانست و اذعان کرد: آثار زیانبار آلودگی هوا در درازمدت مشخص می‌شود و به همین دلیل افراد متوجه نمی‌شوند.

دکتر رضا افشاری همچنین تنگی نفس، التهابات گلو، تحریک چشم و آبریزش، افزایش ضربان قلب، برونشیت و سرفه را از مهم‌ترین علائم ابتلا به برخی عوارض ناشی از آلودگی هوا برشمرد و از شهروندان خواست به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این عوارض مایعات زیاد و غذاهای دارای آنتی اکسیدان مانند آب لیمو، پرتقال و گیاهانی که قرمز رنگ هستند مانند گوجه فرنگی مصرف کنند.

ماسک ضروری است

دکتر شهرام فیروز بخش، فوق تخصص ریه درباره ماسک‌های تنفسی جلوگیری از هوای آلوده گفت: خلل و فرج ماسک‌هایی که مصارف پزشکی دارند به اندازه‌ای نیست که جلوی ذرات ریز موجود در هوای آلوده را بگیرد و اصولا برای مواد شیمیایی و میکروب‌ها طراحی نشده است و پوشش کافی را ایجاد نمی‌کند. برای جلوگیری از ذرات ریزتر ماسک‌ «95N» مناسب است که از طریق سیستم وزارت بهداشت در دسترس مشاغل خاص قرار می‌گیرد.

به‌طور مثال در اپیدمی‌های آنفلوانزا یا در مواجهه با بیماری‌های شدید عفونی در اختیار تیم پزشکی در بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد. نوع دیگر ماسک‌ها مختص کارکنان مشاغل خاص است که با مواد شیمیایی کار می‌کنند. به‌طور مثال در نقاشی بدنه خودروها کارگران بایستی از این ماسک‌ها استفاده کنند ولی این ماسک به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تنفس، حرف‌زدن و دید ایجاد می‌کنند برای عموم مناسب نیست.

وی گفت: ماسک‌های معمولی مصونیت کامل را ایجاد نمی‌کند و برای این روزهای آلوده کارگشا نیست. بنابراین توصیه می‌کنم افراد سالمند، کودکان و زنان باردار در این روزها از خانه خارج نشوند.

35درصدکودکان تهرانی علائم آسم وآلرژی دارند

استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تأثیرات آلودگی هوا روی چشم، قلب و اعصاب، گفت: آخرین تحقیق نشان می‌دهد 35درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل آلودگی هواست.به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم رضی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی در کارگاه تخصصی اینورژن که برای خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اینکه هوای پاک باید 21درصد اکسیژن و 78درصد نیتروژن داشته باشد، گفت: هر انسان روزانه 15تا 20هزار لیتر هوای پاک نیاز دارد.وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا روی چشم، قلب و اعصاب تأثیرگذار است، افزود: آمارها نشان می‌دهد سالانه سه میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آسم یک زمانی آمارش زیر شش درصد بود، گفت: متأسفانه آخرین تحقیق نشان می‌دهد که 35درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل آلودگی هواست. از سوی دیگر براساس آمارهای سال 2002میلادی حدود 30درصد کودکانی که آسم دارند، ناشی از تماس با گازهای محیطی بوده است.

وزارت بهداشت آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کند

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این کارگاه گفت: از مجلس انتظار می‌رود که از دولت بخواهد، هر ساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارائه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش.

کد خبر 196736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز