همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که توده‌های مردم باید وارد عرصه‌های اقتصادی شوند، وجود انحصار در این بخش را زمینه ساز فساد دانست.

احمدی نژاد

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که به منظور افتتاح چند طرح عمرانی به استان کرمانشاه سفر کرد، در جمع کارکنان پتروشیمی کرمانشاه با مورد توجه قرار دادن اهمیت مجتمع پتروشیمی استان کرمانشاه و یادآوری این‌که استان کرمانشاه به لحاظ تاسیسات نفتی و پتروشیمی پییشتاز است، اظهار کرد: البته قرار است یک پالایشگاه نفت دوم به نام آناهیتا که اسم زیبایی هم دارد، مورد توجه قرار بگیرد که البته کارهایش انجام شده، لازم است تا نمایندگان محترم این کار را پیگیری کنند. این پالایشگاه هم فعال شود تا مشخص شود که به سمت پایان برود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که مجتمع پتروشیمی کرمانشاه از پروژه‌های مهم و کلیدی کشور است، اظهار کرد: نفت و گاز یکی از مزیت‌های اصلی کشور ماست. ده‌ها سال مردم ما از نفت محروم بودند و به آنها چیزی نمی‌دانند فقط به ازای هر بشکه یک سنت می‌دادند که البته بخشی از آن را پس می‌گرفتند، در واقع استعمارگران که در کشور ما حضور داشتند ثروت ما را می‌بردند و پس از آن هم جنگ به اصطلاح جهانی درست کردند.

وی ادامه داد: همان کسانی که فکر می‌کنند هر مساله‌ای در کشورشان ایجاد می‌شود، مشکل همه دنیاست. آنها جنگ و درگیری ایجاد کردند و اسمش را پل پیروزی گذاشتند، بعد از آن صاحب حق وتو و ثروت شدند و بدبختی و فقر را به ملت ایران تحمیل کردند، پس از آن ملت قیام کرده و نفت را ملی کردند، اما از آن زمان هم به بعد مردم چیزی از منافع نفت حس نکردند و اکثریت ملت از آن بی‌بهره بودند.

وی گفت: اگرچه شبکه گازی بعد از انقلاب توسعه پیدا کرد، اما عمده نفت به قیمت پایین فروخته می‌شد و همان قیمت پایین را به بهانه سرمایه‌گذاری در تولید نفت از ما می‌گرفتند. اگر هم چیزی می‌ماند مستشاران و کارشناسان‌شان با حقوق‌های چنددلاری آن زمان این مقدار را هم از ما می‌گرفتند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که هنوز که هنوز است منافع کامل نفت در جیب ملت ما نیست، گفت: دلار امروز با دلار 60 سال و حتی 30 سال قبل فرق می‌کند، یعنی آن موقع با آن دلاری که در آن زمان وجود داشت، در بازارهای جهانی چیز بیشتری نصیب‌مان می‌شد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد:این نفت به محض این‌که وارد بازارهای غربی می‌شود، دولت‌ها از آن مالیات می‌گیرند و در واقع قیمت‌ها دو برابر می‌شود، بعد آن را به کارخانجات‌شان می‌برند و مقداری را مصرف و مقداری را تبدیل به کالا می‌کنند. سود را روی کالا می‌کشند بعد آن را به کشور ما صادر می‌کنند.

احمد‌ی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که ما باید بتوانیم به سرعت نفت را به کالا تبدیل و آن کالا را صادر کنیم، گفت: هنر این است که ما به جایی برسیم تا تمام نفت و گازی که می‌خواهیم صادر کنیم، را به کالای نهایی تبدیل و پس از آن صادر کنیم، در این صورت ارزش افزوده به کشور خودمان می‌آید.

رئیس‌جمهور با اشاره به هزینه‌های صرف شده در استخراج گاز ، گفت: اینها سرمایه‌گذاری‌های اساسی است که دولت انجام می‌دهد. از این به بعد بحث سودآوری مطرح می‌شود که البته دولت دنبال سود نیست و همه اینها برای ملت است. کار هم از این به بعد باید دست مردم سپرده شود، چاه زدن، پالایشگاه گاز و فرستادن آن در لوله‌ها کار مردم است و ان‌شاءالله از این به بعد مردم قوی‌تر می شوند و این کارها را انجام می‌دهند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ما باید به سمتی رویم تا مواد اولیه و طبیعی را صادر نکنیم، اظهار کرد: نهایتا باید به جهتی پیش برویم که همه مردم در اقتصاد فعال باشند. با این روند که عده‌ای اسمشان فعال اقتصادی شود این اقتصاد پیشرفت نمی‌کند و مشکلات ما حل نمی‌شود. اقتصاد کشور ما باید به نقطه‌ای برسد که همه مردم در عرصه اقتصادی فعال شوند، بنابراین در این راستا باید دانش اقتصادی در جامعه را بالا ببریم و همه استعدادها، توان مدیریت‌ها، دلسوزی‌ها و دقت‌ها برای ساختن کشور و پیشرفت اقتصادی صرف شود، چنین اقتصادی پایدار است و آسیب‌پذیر نیست و اگر همه دنیا بسیج شود و توانش را به کار گیرد، نمی‌تواند به چنین اقتصادی ضربه بزند.

وی گفت: دو سال پیش وقتی بحث هسته‌ای مطرح بود یکی از مسئولان غربی همان کشوری که مدعی است همه دنیا برای اوست بحثی کرد برای عده‌ای و می‌گفت می‌گویند که تو باید به ایرانیان فشار بیاوری، اما پاسخی که به او داده شد این بود که دانش هسته‌ای در نزد ایرانیان است و با زور نمی‌شود یک اندیشه را از مغز بیرون کرد. اگر 30 میلیون آدم داشته باشیم که اقتصاد بدانند و فعال باشند چه کسی می‌تواند به این اقتصاد آسیب بزند. اگر کویر و بیابان را به این افراد بدهیم آن را آباد می‌کنند.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: نباید برخی مانع این روند شوند و اجازه ندهند این گام‌هابرداشته شود؛ چرا که هر جا که انحصار باشد فساد است و توده‌های مردم باید وارد عرصه‌های اقتصاد شوند و راه باز باشد تا همه فعال شوند. اگر چنین بود پیشرفت مضاعف و چندبرابری حاصل می‌شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع پرسنل پتروشیمی کرمانشاه، با ابراز خوشحالی نسبت سفر به کرمانشاه، افزود: انصافا اگر بخواهیم بزرگی‌ها و بزرگواری‌های مردم این استان را فهرست کنیم به زمان طولانی نیاز داریم. این استان دیار خوبی‌ها و زیبایی‌های انسانی و طبیعی است و در آن مردمانی مومن، دوست داشتنی، عاشق پیامبر، اهل بیت (ع) و ارزش‌های الهی هستند، مردمانی غیور، شجاع و ایستاده در پهنه غرب کشور و مدافع همه ارزش‌ها.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های به بهره‌برداری رسیده از جمله خط لوله انتقال آب گفت: شهر بزرگ کرمانشاه 900 هزار نفر جمعیت دارد که هر یک از آنها یک عالم است و یک انسان بیش از عالم هستی می‌ارزد مخصوصا اگر کرمانشاهی باشد.

احمدی‌نژاد گفت: خوشبختانه در این راستا کار به سرعت انجام شد و برادر عزیزمان مهندس قاسمی و دیگر دوستان ضربتی و جهادی با همان روحیه دفاع مقدس که الحمدالله در استان کرمانشاه جاری است، این پروژه بزرگ را اجرا کردند که طی آن بخشی از آب استان تامین شد، البته کار ادامه دارد و ما باید به تامین آب به 25، 30 سال آینده فکر کنیم، البته من فکر نمی‌کنم نیاز باشد صرفه‌جویی در مصرف آب را به مردم عزیز کرمانشاه توصیه کنیم؛ چرا که مردم کرمانشاه خودشان می‌دانند که از این نعمت الهی چطور استفاده کنند.

وی همچنین در مورد پروژه پست برق نیز اظهار کرد: صادرات برق منافع زیادی دارد و در این بحث فقط درآمد مدنظر نیست. روزی را تصور کنید که ایران عزیز با تمام کشورهای همسایه‌اش پیوند خورده است و در واقع این خط برق وقتی منتقل می‌شود دوستی و همراهی و امنیت و پیشرفت را با خود می‌برد و اینطور نیست که ما فقط برق را بدهیم و پولی بگیریم. اینها پیوندهای دوستی و تاریخی بین دولت و ملت است که در حال تقویت شدن است. ضمن این‌که این یک عمل انسانی است و مردم عراق هم مثل مردم ایران می‌مانند و اصلا نگاه ما جهانی است. ما همواره در غم و شادی هم شریک بوده‌ایم و از این به بعد هم شریک خواهیم بود.

احمدی‌نژاد در ادامه به بهره‌برداری از سد آزادی اشاره و ضمن این‌که این کار را ارزشمند دانست، گفت: امیدواریم این پروژه‌ها به خصوص آنها که به تامین آب کشاورزی برمی‌گردد و در توسعه کشاورزی و پایدار کردن ثروت و تولید و امنیت موثر است جلو برود.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نام این سد، گفت: البته من به شوخی گفتم نمی‌شود که یک سدی نامش آزادی باشد،‌ نمی‌خواهند که آزادی‌ها را سد کنند و ان‌شاءالله این سد موجب آزادی عمل مردم خواهد شد.

کد خبر 196488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز