مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش شهابی ربعی،‌ اولین شهاب‌بارانی خواهد بود که در سال 2013 در آسمان زمین چشم میلیون‌ها انسان را به خود خیره خواهد کرد.

به گزارش NBC، اولین بارش شهابی سال 2013 این هفته در آسمان قابل مشاهده خواهد بود، رویدادی کیهانی که بسیاری آن را به آتش‌بازی مشابه آتش‌بازی‌های مرسوم سال جدید میلادی در آسمان تشبیه کرده اند.

شهاب باران ربعی شهاب‌باران سالانه‌ای است که در ماه ژانویه آغاز می‌شود و با وجود اینکه انتظار نمی‌رود شهاب‌های امسال به درخشش شهاب‌های سال 2012 باشند،‌با این همه درصورتی که آسمان بی‌ابر و تاریک باشد می‌تواند نمایشی زیبا از خود برای زمینیان به اجرا بگذارد.

در روز اوج این شهاب‌باران،‌تعداد شهاب‌های آسمانی در ساعت به 40 خواهد رسید که البته درخشش نور ماه مانع از مشاهده واضح این شهاب‌ها خواهد شد. روز پنج‌شنبه به تدریج به شدت این نمایش افزوده شده و شهاب‌باران به نقطه اوج خود خواهد رسید.

دانشمندان بر این باورند شهاب‌های این شهاب‌باران بقایای سنگ کیهانی به نام 2003 EH1 هستند، سیارکی که شهاب‌های شهاب‌باران گامینید که هر دسامبر آغاز می‌شود نیز از آن به وجود آمده‌اند. این سیارک خود تکه‌ای از ستاره دنباله‌داری است که صدها سال پیش تکه تکه شده‌است.

شهاب باران ربعی زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان توده‌ای از تکه‌های ستاره دنباله‌دار عبور می‌کند. این تکه‌ها با سرعتی برابر 144 هزار و 841 کیلومتر بر ساعت با اتمسفر زمین برخورد می‌کنند و در ارتفاع 80.5 کیلومتری از سطح زمین سوخته و مناظر زیبایی از خود خلق می‌کنند.

افرادی که علاقه‌ای ندارند برای مشاهده این رویداد زیبا سرمای زمستان را تحمل کنند می‌توانند این شهاب‌باران را به صورت آنلاین از فردا،‌دوم ژانویه تا چهارم ژانویه بر روی وب‌سایت ناسا مشاهده کنند.

کد خبر 196463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز