علی شاکری: رقابت‌های نیم‌فصل لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران با صدرنشینی و قهرمانی تیم پتروشیمی بندرامام به پایان رسید.

ورزش - والیبال

کسب این عنوان در حضور مدعیانی چون مهرام، فولاد ماهان سپاهان، همیاری زنجان و دانشگاه آزاد- آن هم بدون شکست- برای نماینده جنوب جلوه‌ای دیگر داشت. پتروشیمی بارها در چند سال اخیر با مربیانی همچون مصطفی هاشمی، مهران شاهین‌طبع، مهران حاتمی و حتی مربی خارجی تا مرز قهرمانی پیش رفته اما هیچ‌گاه در فینال‌های برگزارشده موفق به شکست رقبا نشده است اما آنها این بار در بازگشت دوباره حاتمی و با بازیکنان خوب داخلی و خارجی که به خدمت گرفته‌اند، امیدوارتر از همیشه چشم به بردن جام قهرمانی به شهرک بعثت ماهشهر دارند؛ شهرکی که جوانان و نوجوانانش فقط یک ورزش به‌ نام بسکتبال را می‌شناسند و سال‌هاست که خواب قهرمانی تیم محبوبشان را می‌بینند. سرمربی با تجربه پتروشیمی با وجود آنکه قول قهرمانی به مسئولان باشگاه جنوبی نداده اما می‌گوید از همه تجربه‌اش برای تحقق این آرزوی دیرین هواداران دریغ نخواهد کرد. حرف‌های مهران حاتمی، سرمربی قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر را در گفت‌وگو با همشهری می‌خوانید.
علی شاکری

  • آیا قبل از شروع بازی‌ها فکر می‌کردید که بدون شکست قهرمان شوید؟ این نتیجه تا چه اندازه با پیش‌بینی‌های قبلی شما مطابقت داشت؟

البته با توجه به شرایط مسابقات این فصل و فاصله ناچیز میان تیم‌ها نمی‌شود گفت که قهرمانی بدون شکست از قبل هم قابل پیش‌بینی بود اما استراتژی ما در دور رفت این رقابت‌ها، بازی به بازی بود که خوشبختانه به‌رغم حاشیه‌ها و حساسیت‌هایی که نسبت به تیم ما وجود داشت، توانستیم با یک کار هماهنگ تیمی که از مسئولان باشگاه شروع و در نهایت به بازیکنان و کادرفنی ختم می‌شد به این موفقیت برسیم.

  • چرا برخی‌ افراد این همه نسبت به موفقیت شما و تیمتان حساسیت از خود نشان می‌دادند؟

دلیلش را به‌طور خیلی واضح و شفاف نمی‌دانم و دلم هم نمی‌خواهد که خیلی روی این موضوع وقت صرف کنم. به هر روی خیلی‌ها دوست ندارند ما موفق شویم و از اینکه ما چنین نتیجه‌ای گرفته‌ایم ناراحتند ولی هرچه بود ما بدون توجه به این مسائل حاشیه‌ای با تمرکز کافی و غلبه بر همه مشکلات به آنچه می‌خواستیم (در سایه همدلی و تعامل در نیم‌فصل اول) رسیدیم و امیدوارم این روند را همچنان در نیم‌فصل دوم و مراحل پایانی هم بتوانیم استمرار ببخشیم.

  • فکر نمی‌کنید حاشیه‌هایی که نخواستید به آنها اشاره کنید بیشتر حول محور حضور سانی بچیروویچ در تیم پتروشیمی شکل گرفته بود که نسبت فرزندی‌اش با سرمربی تیم ملی ایران و بحث مصدومیت قدیمی و کهنه‌اش تا حدود زیادی در شروع فصل برای تیم شما دردسرساز شد؟

به هر حال تیم ما در مقایسه با سایر تیم‌ها در طول نیم‌فصل اول خیلی در بورس رسانه‌ها و شایعات بود و هر روز راجع به سانی، سوژه‌ای کوک می‌شد. یک روز می‌نوشتند او بازیکن خارجی نیست؛ یک روز دیگر می‌گفتند که او پا ندارد! یک روز بعد او را بهترین بازیکن دنیا و ستاره‌ای بزرگ لقب می‌دادند و در مجموع فکر می‌کنم برخورد اخلاقی خوبی با این بازیکن نشد و البته ما هم گوشمان چندان بدهکار این حرف‌ها نبود و اصولا خود من هم همانطور که می‌دانید میانه‌ای با حاشیه ندارم.

  • البته منتقدان سانی بچیروویچ خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد با بازی‌های خوبی که از خود به نمایش گذاشت، متوجه اشتباهاتشان شدند و به نوعی حرف خود را پس‌گرفتند و بارها با تمجید از او وی را یکی از بازیکنان تأثیرگذار و بهترین خارجی لیگ امسال قلمداد کردند.

البته خیلی‌ها با توجه به عمل جراحی که این بازیکن در سال2002 روی زانویش صورت داده بود فکر می‌کردند که ما چشم‌بسته اقدام به خرید او کرده‌ایم درحالی‌که از آن عمل نزدیک به 10سال می‌گذشت و او در این مدت در تیم‌های اروپایی بسیار بزرگی بازی کرده و هرگز هم به مشکل نخورده بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که من قبل از آنکه پدر ایشان سرمربی تیم ملی ایران شود نحوه بازی او را در جام استانکوویچ و همچنین جام‌جهانی2010 ترکیه سخت پسندیدم و خیلی هم دوست داشتم که روزی او را در تیمم داشته باشم. با توجه به مشکلات و کمبود اطلاعات بازیکنان اروپایی از بسکتبال ایران، بودن پدرش خیلی کمک کرد (با توجه به اطلاعاتی که از بسکتبال ایران در اختیار سانی گذاشت) تا او راحت‌تر، راضی به آمدن به پتروشیمی و بازی در لیگ ایران شود. البته فراموش نکنید اگر در اروپا باز هم تیم‌هایی چون زسکا مسکو، میلان یا رئال خواهان بازیکنانی مثل سانی باشند مطمئنا او و امثال او هرگز به ایران نمی‌آیند ولی درصورت نداشتن چنین پیشنهادی، بازیکنانی که سن آنها از مرز 29 و 30 بالا می‌رود و دیگر تحمل تمرینات و فشار سنگین تیم‌های مطرح اروپایی را ندارند، بازی در لیگ‌هایی همانند ایران را ترجیح می‌دهند یا جذب تیم‌هایی با کیفیت پایین‌تر در اروپا خواهند شد. این اتفاق هم دلیلی نمی‌شود که این دسته از بازیکنان را بازیکنانی از رده خارج شده بدانیم و بگوییم که بازیکنان خوبی نیستند و نمی‌توانند به بسکتبال کشورهایی مثل ما کمک کنند. در همین لیگ خودمان همگان دیدند که سانی به‌رغم نخستین سال حضورش چقدر مؤثر و تأثیرگذار ظاهر شد و به موفقیت تیم ما کمک کرد. بنابر‌این ما بابت استخدام سانی اصلا پشیمان نیستیم.

  • اینکه می‌گویند دستمزد او در هر ماه نزدیک به 70هزار دلار است، چقدر صحت دارد؟

مطمئن باشید دستمزد او بسیار کمتر از بازیکنان خارجی فصل‌های پیش پتروشیمی است.

  • چطور شد که این بازیکن یکباره در اواخر نیم‌فصل پتروشیمی را تنها گذاشت و به حالت قهر ایران را ترک کرد؟

طبیعی است که به دلیل برخی از مشکلاتی که در ورزش ما امری معمولی است، باشگاه نتوانست به‌موقع به تعهداتش عمل کند و او هم به‌دلیل نارضایتی از این موضوع ایران را ترک کرد ولی خیلی زود با حل مشکلات، تنها پس از غیبت در یک بازی به تیم برگشت. او حتی در بازی آخر نیم‌فصل با تیم استقلال قشم هم روی نیمکت بود ولی من به‌دلیل خستگی ترجیح دادم که از او استفاده نکنم. سانی بچیروویچ یک بازیکن حرفه‌ای و تأثیرگذار در تیم ما بوده است و در دور برگشت و پلی‌آف هم همچنان با ما خواهد بود. خوشبختانه توان بازیکنان داخلی ما به حدی بالا بود که حتی نبود او در دو بازی آخر، در سایه درخشش نفرات داخلی برای ما مشکل‌آفرین نشد.

  • با توجه به اینکه پتروشیمی حالا یک تیم باسابقه و شناخته‌شده در لیگ برتر بسکتبال به‌شمار می‌رود و قبلا هم چندبار تا یک‌قدمی کسب عنوان قهرمانی پیش رفته، چقدر در این فصل می‌توان روی قهرمانی آن حساب کرد؟

این درست که تیم ما بازیکنانی قدرتمند و همدل دارد و تا اینجای کار هم موفق بوده است اما فکر نمی‌کنم که دادن قول قهرمانی و اینکه حتما قهرمان خواهیم شد، حرفی منطقی و حرفه‌ای باشد. این حرف را نه من می‌زنم و نه سایر همتاهایم در تیم‌های دیگر. تازه نیمی از راه مسابقات طی شده و هنوز تا پایان بازی‌ها راهی طولانی باقی مانده است. خوشبختانه مردم منطقه هم بسکتبال را خوب می‌فهمند و می‌دانند برای تحقق چنین هدف بزرگی باید با چه تیم‌های بزرگی دست‌و‌پنجه نرم کنیم. من قولی نمی‌دهم ولی امیدوارم با کمک همین تماشاگران و بازیکنانی که باجان ‌و دل بازی می‌کنند بتوانیم آرزوی دیرین مردم این منطقه را محقق‌سازیم.

حاتمی: تا من هستم نساج‌پور هم هست

به جز سانی بچیروویچ یک بازیکن دورگه ایرانی- آمریکایی به‌نام عرفان نساج‌پور هم در فصل جاری در پتروشیمی حضور داشت؛ حضوری که منازعه‌ای سخت بین تیم پتروشیمی با حریفانش ازجمله فولاد ماهان سپاهان را رقم زد. اگرچه سپاهانی‌ها معتقد بودند استفاده پتروشیمی از این بازیکن به‌عنوان سهمیه خارجی در کنار سانی، خلاف آیین‌نامه مصوب از سوی تیم‌ها بوده است اما حاتمی با رد این ادعا دلیل این امر و گرفتن مجوز بازی برای نساج‌پور از فدراسیون را کمک به بسکتبال ایران می‌داند. سرمربی پتروشیمی با اعلام رضایت از عملکرد این بازیکن می‌گوید: عرفان فراتر از تصور ما عملکردی عالی داشت و تا من هستم بازیکن خارجی دیگری جای او را نخواهد گرفت. نساج‌پور از دید من یک سرمایه ملی برای بسکتبال ما محسوب می‌شود.

کد خبر 196110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز