یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کناره‌گیری علیرضا سجادپور از سمت معاونت فعالیت‌های سینمایی سازمان سینمایی یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های سینمای ایران در روزهای اخیر بود؛ استعفایی که با توجه به اهمیت حضور سجادپور در تیم مدیریت سینما، معنا می‌یابد.

علیرضا سجادپور، پرویز شیخ‌طادی

سجادپور یکی از باسابقه‌ترین اعضای هیأت اسلامی هنرمندان است که سابقه فیلمنامه‌نویسی‌اش به اوایل دهه70 می‌رسد و از همان ایام هم با جواد شمقدری دیگر عضو هیأت اسلامی هنرمندان به رفاقت و همراهی پرداخت. خیلی‌ها معتقدند آنچه شمقدری در سال‌های اخیر اجرایی کرده حاصل تئوری‌های علیرضا سجادپور بوده است. مدیرکل سابق اداره نظارت و ارزشیابی معمولا در سطحی فراتر از یک مدیرکل ظاهر می‌شد و در عمل دست راست و قائم مقام معاون امور سینمایی بود. تغییر ریل‌گذاری سینما به عنوان مانیفست جواد شمقدری هم بیشتر حاصل کار فکری و عملیاتی سجادپور بود و این او بود که همیشه با حرارت و البته «تحلیل» از ایده تغییر ریل‌گذاری سینما دفاع می‌کرد. او که در کارنامه مدیریتی‌اش مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم به چشم می‌خورد برای علاقه‌مندان سینما در نیمه دوم دهه70 با انتقادهای تند و تیزش علیه فیلم «دو زن» در رسانه ملی، شناخته شد. سجادپور مثل شمقدری منتقد سیاست‌های سینمایی سه‌دهه اخیر به استثنای دوره دو ساله حضور عزت‌الله ضرغامی در معاونت سینمایی بود؛ یعنی همان دورانی که شمقدری «توفان شن» را کارگردانی کرد و سجادپور هم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شد. جدای از ایده تغییر ریل‌گذاری، ردپای سجادپور در ایجاد صنف واحد تهیه‌کنندگان که برخی به کنایه آن را «اتحادیه2» می‌نامند و انحلال خانه سینما هم پررنگ است. او پیش از آنکه دوستش شمقدری سکان هدایت سینما را به دست بگیرد فیلم «شکلات داغ» را برای حامد کلاهداری تهیه کرد که اکرانش مصادف شد با حضور سجادپور در اداره نظارت و ارزشیابی. وقتی پیش از آغاز به کار دولت دهم، مجادله‌ای کلامی میان سجادپور و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما درگرفت می‌شد حدس زد که این اختلاف‌نظرها بعدها شدت بیشتری خواهد گرفت. رابطه معاونت سینمایی شمقدری و خانه سینما از همان ابتدای کار براساس ناسازگاری دوطرفه بنا شد.

سجادپور به عنوان مدیری که بیش از تمام مدیران شمقدری به حضور رسانه‌ای علاقه‌مند بود و در زمینه مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها رکوردی دست‌نیافتنی را به ثبت رسانده، از قدرت بیان خوبی برخوردار است و شاید به همین دلیل عملا سخنگویی تیم مدیریت سینما را برعهده داشت و در هر موضوعی این مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی بود که عهده‌دار پاسخگویی و ارائه توضیح بود. گفته می‌شود که اجرایی‌کردن ایده ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی کشور هم با مشارکت گسترده سجادپور به انجام رسیده است. مرد ایده‌پرداز ساختمان میدان بهارستان چند ماه پس از تولد رسمی سازمان سینمایی، از اداره نظارت رفت و یکی از معاون‌های شمقدری شد. معاونت امور فعالیت‌های سینمایی که به نظر می‌رسید پستی است با بار اجرایی کم تا سجادپور با فراغ بال بیشتری به شمقدری مشاوره بدهد و در انجام کارهایش یاری برساند. به‌خصوص اینکه پس از جنجال‌های اکران نوروزی و شروع اختلاف‌های جدی حوزه هنری و ارشاد، به نظر می‌رسید که پست مدیرکلی اداره نظارت و ارزشیابی زیادی پرحاشیه و دردساز شده است، همان حاشیه‌هایی که حالا مهدی عظیم‌آبادی سرپرست فعلی اداره نظارت با آنها دست‌و پنجه نرم می‌کند. در ماه‌های اخیر با افزایش فشارها به مدیریت سینما به واسطه اکران برخی فیلم‌های مسئله‌دار، باز این علیرضا سجادپور بود که با اعتماد به نفس فراوان به رسانه ملی می‌رفت و از سیاست‌های مسئولان سینمایی در حوزه سینما دفاع می‌کرد هرچند در یکی دو ماه گذشته شایعه برکناری قریب‌الوقوع سجادپور در راهروهای وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی شنیده می‌شد. البته مدیرکل سابق اداره نظارت و ارزشیابی و معاون سازمان سینمایی همچنان مصاحبه می‌کرد و دربار ه حل مشکل آزادی و عدم فعالیت صنفی‌خانه سینما به اظهارنظر می‌پرداخت تا اینکه خبر کناره‌گیری‌اش با پذیرش این استعفا از سوی شمقدری رسانه‌ای شد، آن هم در شرایطی که شمقدری در لبنان به سر می‌برد. از سوی دیگر خبرگزاری فارس اصرار داشت که وزیر ارشاد، سجادپور را برکنار کرده است. کناره‌گیری یا برکناری تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند؛ اینکه جوادشمقدری چندماه پایانی مسئولیتش را باید بدون همراهی دوست قدیمی‌اش سر کند. سجادپور اعلام کرده که علاقه‌مند است به عرصه تولید و تهیه‌کنندگی بازگردد و برخی رسانه‌ها که او را پدر معنوی اتحادیه2 نامیده‌اند از حضور وی در دل جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خبر داده‌اند؛ صنفی که سجادپور بیشترین سهم را در ایجادش داشت. سجادپور در حالی ساختمان بهارستان را ترک می‌کند که هنوز جانشینش مشخص نشده و از مسعود اطیابی، سعید الهی و عباس بابویهی به عنوان گزینه‌های جایگزینی او نام برده شده است.

انصراف پرحاشیه

قرار بود پرویز شیخ طادی که سال گذشته با فیلم دفاع مقدس «روزهای زندگی» به ستاره جشنواره سی‌ام مبدل شد در جشنواره سی‌ویکم تقدیر شود. خبر تقدیر از چند سینماگر که نام شیخ‌طادی نیز میانشان به چشم می‌خورد چند روز پیش رسانه‌ای شد و با گذشت حدود دو هفته کارگردان روزهای زندگی در گفت‌وگویی اعلام کرد ترجیح می‌دهد در روزهایی که وضعیت سینما، مردم و علما را ناراضی کرده تجلیلی برایش برگزار نشود.
این کارگردان در ادامه گفت که دلیلی برای شادبودن و جشن گرفتن در این سینما نمی‌دانم. صحبت‌های شیخ‌طادی تنها از انصرافش از برگزاری مراسم تجلیل در جشنواره حکایت نداشت و در واقع انتقادی به وضعیت حاکم بر سینما نیز محسوب می‌شد و شاید به همین دلیل بود که با فاصله کوتاهی از انتشار خبر انصراف شیخ‌طادی، روابط عمومی جشنواره پاسخ او را داد؛ پاسخی که با اشاره به موافق‌بودن شیخ‌طادی به برگزاری مراسم بزرگداشتش در جشنواره سی‌ویکم در تاریخ یک ماه قبل، جمله‌ای گزنده را نیز به همراه داشت؛ جمله‌ای که در آن آرزو شده بود زمانی که شیخ‌طادی موجب افتخار سینما و در اوج باشد مورد تقدیر قرار گیرد. معنی واضح‌اش هم این بود که دبیرخانه جشنواره در حال حاضر کارگردان روزهای زندگی را در اوج و موجب افتخار سینما نمی‌داند. سوال اینجاست که اگر برگزارکنندگان سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر چنین اعتقادی درباره شیخ‌طادی دارند چرا می‌خواستند برایش بزرگداشت بگیرند؟!

استعفا یا برکناری؟

روایتی غیررسمی درباره کناره‌گیری علیرضا سجادپور وجود دارد که از اختلاف معاون سازمان سینمایی با وزیر ارشاد بر سر تحریم‌ سینما آزادی حکایت دارد. ظاهرا اواسط هفته گذشته جلسه‌ای با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، علی‌اصغر پورمحمدی قائم‌مقام وزارت ارشاد، محمد حمزه‌زاده قائم‌مقام حوزه هنری، رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی و علیرضا سجاد‌پور معاون امور فعالیت‌های سینمایی سازمان سینمایی برگزار شده است؛ جلسه‌ای که در آن وزیر ارشاد اعلام کرده حواله اکران سینما آزادی باید صادر شود. ظاهرا در این جلسه صحبت‌هایی بین سجاد‌پور و برخی از حاضران پیش آمده که خروجی‌اش تصمیم وزیر به برکناری سجادپور از سمتش بوده است. سجادپور هم برای اینکه برکنار نشود پیش‌دستی کرده و استعفایش را به اطلاع شمقدری رسانده و با پذیرش استعفا از سوی رئیس سازمان سینمایی کشور، ماجرای برکناری به استعفا مبدل شده است. این روایتی است که خبرگزاری فارس بدون اشاره به جزئیات جلسه برگزارشده در ارشاد، آن را منتشر کرد. البته این خبرگزاری به گفت‌وگوی سجادپور با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ادامه تحریم سینما آزادی (به‌رغم دستور وزیر مبنی بر ارائه حواله به این سینما) هم اشاره کرد؛ مصاحبه‌ای که پس از تکذیب شمقدری فایلش منتشر شد. هر چند سجادپور برکناری‌اش توسط وزیر ارشاد را تکذیب کرده ولی در این نکته تردیدی وجود ندارد که او به همراه شورای صنفی نمایش موافق ادامه تحریم‌ سینما آزادی بوده است.

کد خبر 196099

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز