شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

ندا انتظامی: چندی پیش شایعه تعطیلی ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران از سوی مسئولان رد شد.

 چندی بعد هم در نشستی اعلام شد که این ارکسترها زیرنظر مؤسسه ارکستر‌های ایرانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بعد از مدتی اسامی اعضای هیأت مدیره مؤسسه ارکسترهای ایرانی مشخص شد. قرار شد سیدمحمد میرزمانی، اصغر امیرنیا و علیرضا پاشایی به مدیرعاملی مهدی افضلی برای ارکستر ملی 14ساله و ارکستر سمفونیک 79ساله برنامه‌ریزی کنند.
بیش از 40روز است که حکم این افراد ابلاغ شده و گفته می‌شود که مقدمات برای برگزاری آزمون جذب نوازنده برای مؤسسه ارکسترهای ایرانی فراهم شده‌‌ است تا برترین‌ نوازنده‌ها به ارکسترهای ایران بپیوندند.

این نخستین‌‌بار نیست که این دو ارکستر با تغییر مدیریت در سطوح بالا، راهکارهای متفاوتی را تجربه می‌کنند و نخستین‌بار هم نیست که نوازنده‌های جدید و رهبر جدید برای این ارکسترها انتخاب می‌شوند. به‌نظر می‌رسد برای مدیران، بهترین راه رفع مشکل ارکسترها و ‌پرداخت نشدن دستمزد نوازندگان و مشکلات مالی، انتخاب نوازنده‌های جدید و به‌عبارت دیگر پاک‌کردن صورت مسئله باشد اما نتیجه مشترک این تصمیمات سردرگمی ارکسترها و افت کیفی آنها بوده ‌است و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با حضور نوازندگان جدید و زمان کم برای تمرین، آیا این ارکسترها در بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اجرای برنامه خواهند داشت یا خیر؟

باید گفت برای اداره این دو ارکستر هیچ بودجه‌ای درنظر گرفته نشده و طبیعی است که برای تأمین بودجه، دستمزد رهبر ارکستر و نوازنده‌ها همیشه مشکلاتی وجود داشته‌باشد. اما راه رفع این مشکلات که در همه دوره‌ها تکرار می‌شود حذف و تغییر نوازنده‌های قدیمی، جذب نوازنده‌های‌ جدید و تغییر رهبر ارکستر نیست بلکه اختصاص‌دادن بودجه مستقل، برگزاری کلاس‌های آموزشی، حضور استادان بنام موسیقی و خریدن ساز جدید برای نوازندگان است و از این طریق می‌توان تا حدودی گره‌های کور ارکسترها را باز کرد. آنطور که مسئولان وعده داده‌اند قرار است مؤسسه ارکسترهای ایرانی این مشکلات را برطرف کند. اما نگاهی به اسامی هیأت مدیره نگرانی‌های دیگری به‌وجود می‌آورد؛ نگرانی از چندشغله بودن اعضای هیأت مدیره، جای خالی اهالی موسیقی و از همه مهم‌تر جدید‌بودن این مؤسسه که اهداف و وظایف آن برای اهالی موسیقی روشن نیست.

سیدمحمد میرزمانی دو سال است که عهده‌دار هدایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و هنر ارشاد شده است اما این روزها شایعه استعفای او به گوش می‌رسد؛ استعفایی که همواره از سوی مسئولان بالاتر تکذیب شده ‌است و البته همه به یاد دارند که بازی شایعه استعفای مدیران و تکذیب آن معمولا بعد از چند وقت به حقیقت می‌پیوندد. از سوی دیگر میرزمانی تنها فرد این جمع است که از دل هنر موسیقی به مدیریت رسیده و البته غیر از مدیریت و آهنگسازی شغل دیگری ندارد. اصغر امیرنیا علاوه بر داشتن سمت مشاور عالی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی هم هست، علیرضا پاشایی برای اهالی موسیقی چندان شناخته‌شده نیست و مهدی افضلی نیز علاوه بر مدیرعاملی این مؤسسه عهده‌دار مدیریت مؤسسه توسعه معاصر است.

در هیأت مدیره مؤسسه تازه تاسیس ارکستر‌های ایرانی جای خالی انجمن موسیقی که پیش از این ارکسترهای ملی و ارکستر سمفونیک تهران به عنوان زیرمجموعه آن فعالیت می‌کردند به چشم می‌خورد؛ خصوصا اینکه انجمن موسیقی بازوی اجرایی دفتر موسیقی است. باید امیدوار بود که مسئولان به جای مثلا حضور رهبر مهمان به جای رهبر دائم در ارکستر سمفونیک تهران یا امتحان از نوازنده‌ها که در دوره‌های قبلی نیز تکرار شده‌است، به امنیت شغلی نوازندگان ارکستر بیندیشند تا دیگر شایعه تکراری تعطیلی ارکسترها به گوش نرسد؛ شایعاتی که معمولا به حقیقت می‌پیوندد.

کد خبر 195980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز