مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محوطه گسل بم سبب تخریب آثار باستانی موجود شده و حریم منظری این منطقه را به‌شدت مخدوش کرده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگداشت هفته بناها و محوطه‌های تاریخی، اسکندر مختاری مدیر میراث فرهنگی شهر بم با اعلام این مطلب گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با مشکل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محوطه گسل بم مواجه شده است.

او افزود: چندی است عده‌ای از حاشیه‌نشین‌های بم که در جریان اسکان موقت در این منطقه مستقر شده‌اند به ایجاد نوعی حلبی‌آباد و زورآباد در گسل بم اقدام کرده‌اند.

این درحالی است که گسل محوطه باستانی بم، با توجه به این‌که محل بالا آمدن‌ و استحصال آب با استفاده از سیستم‌های کهن آبرسانی در منطقه بوده، آثار متعدد و باارزشی از دوران پیش از اسلام را در خود جای داده و هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است.

مختاری تأکید کرد که فعالیت این افراد علاوه بر تخریب آثار معماری موجود، منظر تاریخی بم را نیز مخدوش کرده و موجب انباشتن انواع ساختارهای ناایستا و نامناسب شده است.

به گفته او این اقدامات به‌طور غیرمجاز و به‌رغم مخالفت شهرداری و دیگر دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته و با وجود دستور رئیس جمهور محترم، استانداری کرمان و دیگر مسئولان منطقه هنوز اقدامی برای رفع این پدیده مخرب و ضدفرهنگی صورت نگرفته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری بم علت اصلی بروز این پدیده را ناآگاهی دانست و گفت: مهم‌ترین اقدام برای حفاظت از آثار تاریخی ارتقای سطح فرهنگ جامعه و توجه دادن مردم به حفاظت از میراث گران‌بهای فرهنگ کشور است.

گفتنی است میراث فرهنگی بم تنها اثر از میان هشت اثر جهانی ایران است که با منظر فرهنگی و طبیعی خود در فهرست آثار جهانی ثبت شده و تجاوز به حریم بصری آن تخطی از کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر به حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی است.

کد خبر 19589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز