مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ایتالیایی با بررسی چندین خوشه ستاره‌ای موفق به رمزگشایی از اسرار پیر شدن ستارگان شده‌اند که نشان می‌دهد، روند پیر شدن خوشه‌های مختلف ستاره‌ای با یکدیگر تفاوت دارد

روند پیر شدن خوشه‌های ستاره‌ای

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه بولونیا با استفاده از تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه جنوبی اروپا، 21 خوشه ستاره‌ای را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این مطالعه که بر پایه نوع جدیدی از آنالیز انجام شده نشان می‌دهد، برخی خوشه‌های ستاره‌ای جوان‌تر از سن واقعی خود دیده می‌شوند، درحالی که برخی دیگر از ستارگان کمی پیرتر از سن اصلی به نظر می‌رسند.

محققان نوع خاصی از ستاره موسوم به "آوارگان آبی" (Blue stragglers) را مورد بررسی قرار دادند؛ این ستاره به قدری سنگین است که با گذشت زمان تمایل به کشیده شدن به سمت هسته خوشه ستاره‌ای را دارد.

اخترشناسان با کمک "آوارگان آبی" به عنوان نوعی از ساعت کیهانی، قادر به محاسبه میانگین سن ستارگان در آن خوشه شدند.

فرانچسکو فرارو، از محققان دانشگاه بولونیا تأکید می‌کند: با بررسی توزیع ستاره آبی در خوشه‌های ستاره‌ای، دریافتیم که برخی خوشه‌ها بسیار سریع‌تر از عمر خود تکامل یافته‌اند و با توسعه یک روش جدید، موفق به محاسبه روند پیری خوشه‌های ستاره‌ای شدیم.

روند پیر شدن خوشه‌های ستاره‌ای

خوشه‌های ستارگان تقریبا عمر یکسانی دارند، اما در برخی خوشه‌ها روند کشیده شدن "آوارگان آبی" به سمت هسته خوشه کندتر از عمر واقعی ستاره است.

این شیوه آنالیز در مراحل نخست قرار دارد و دانشمندان امیدوارند که نتایج یافته‌های آنها بتواند به توسعه "ساعت دینامیک" برای اندازه گیری سیستم‌های مختلف ستاره‌ای منجر شود.

کد خبر 195832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز