همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفت: بین قوا اختلافی به معنای دعوا وجود ندارد. اگر هر یک از ما در قوا جای‌مان تغییر کند، باید یک منطق ثابت را رعایت کنیم.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در برنامه تلویزیونی شبکه یک در گفت‌وگوی مستقیم با مردم با بیان اینکه شما گفتید حدود 20 درصد درآمد زمانی این را رعایت کردیم، اظهار داشت:‌ واقعا این نبود اما برخی از دوستان می‌گویند و تکرار می‌کنند؛ اگر حمایت از تولید صورت نمی‌گرفت، 5.2 رشد اقتصادی از کجا است؟

مهمترین اظهارات رئیس جمهور به نقل از فارس، مهر و ایسنا در زیر آمده است:

  • اگر حمایت از تولید صورت نمی‌گرفت، 43 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بجز میعانات گازی یک جهش قیمت ایجاد شد و اگر تولید نشود چگونه صادر شود. هرچند ممکن است بخش‌هایی از تولید دچار مشکل شود.
  • بعضی از دوستان پیشگویی می‌کردند که بحران اجتماعی درست خواهد شد و تمام صنعت و بخش کارگری تعطیل می‌شود، اما این امر صورت نگرفت اما اگر بعضی از بنگاه ها دچار مشکل شده است، باید مشکل آن را حل کرد نه اینکه قانون را تغییر داد.
  • پیش‌بینی این بود که اشکالات بسیار وسیعی اتفاق خواهد افتاد اما خوشبختانه اینطور نشد. آیا ما می‌خواهیم هر تولیدی را به هرقیمتی حفظ کنیم و دولت تا آخر به هر تولیدی یارانه دهد؟
  • برخی از تولیدات باید از دور خارج شوند چرا که برخی از آنها 10 برابر جهانی انرژی مصرف می‌کند. باید برای چنین تولیداتی جایگزین در نظر گرفت و باید از تولیدکننده بخواهیم که مشکل خود را بگوید. علاوه بر همه این موارد ما هم به بخش تولید کمک نقدی کرده و تسهیلات یارانه‌ای دادیم و هم قیمت تبعیضی روی انرژی اعمال کردیم.
  • وقتی ما گاز را 75 تومان می‌گیریم و آن را به طور مثال به کشاورزی 10 تومان می‌دهیم این به معنی یارانه نیست؟ ما قیمت‌ها را روی 75 تومان بردیم و 20 درصد آزاد کردیم و آن را 10 تومان می‌دهیم،‌لذا این پول یارانه است. ما برق را به خانه‌دار حدود 100 تا 120 تومان می‌دهیم و به کشاورزی آن را 9 تومان می‌دهیم، بنابراین اینها یارانه تلقی می‌شود و حمایت از تولید است. چرا که ما قیمت‌ها را برای خانوارها روی 120 تومان برده‌ایم اما برای کشاورز روی 10 تومان نگاه داشته‌ایم، لذا معتقدیم این بهترین روش یارانه دادن است. البته شاید برخی در ذهنشان این باشد که ما باید یارانه را به صورت نقدی در جایی قرار دهیم تا افراد به آن مراجعه کنند، در حالی که این بدترین شکل یارانه دادن است و حتما در آن سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.
  • ما در بخش کشاورزی، حمل و نقل، صنایع گوناگون همچون سیمان این موضوع را عملیاتی کردیم. بخشی از سیمان ما نفت سیاه را که 200 تومان بود، مصرف می‌کرد اما نتوانستیم به آن گاز برسانیم، بنابراین از بخش گاز 70 تومانی استفاده می‌کردند؛ لذا تا رساندن گاز و اصلاح سیستم به آنها مهلت دادیم تا نفت و گاز به قیمت گاز برسد؛ البته دوستان نیز دلسوزی می‌کنند، اما بنده معتقدم که باید آنرا وارد سامانه کرد. چرا که دولت در حال اجرای یک طرح است و اگر قرار باشد این طرح اصلاح شود، باید با تفاهم باشد.
  • ما باید با یکدیگر بحث اقتصادی کنیم. یک عده قلیلی در مراسم تصمیم‌گیری هستند که نگاه سیاسی داشته و دائما اطلاعات منفی منتشر می‌کنند؛ البته من نمی‌خواهم که امشب گله‌گذاری کنم،‌اما بسیاری از دوستانی که دولت را به عدم تولید متهم می‌کردند، وقتی خودشان در موضع تصمیم‌گیری قرار گرفتند، حمایت دولت از تولید را کاهش دادند. همه این موارد ثبت بوده و دولت قصد کمک داشت. دولت مجوز آن را نیز گرفت اما آنها به صورت یک طرفه آن را کاهش شدیدی دادند؛ لذا معتقدیم این نگاه به دلیل اطلاعات نادرستی است که دائما در کشور منتشر می‌شود و یک اقلیتی که نگاه سیاسی به همه پدیده‌ها دارند، چنین رفتاری انجام می‌دهند.
  • تولید زمین نخورده است. البته برخی واقعا دچار مشکل هستند و دولت نیز دست اندرکار، کارگروه حمایت از تولید است و هر کسی که مراجعه کند به صورت موردی کارش را بررسی می‌کنیم.
  • {شما پیش از این گفته بودید که 60 درصد معوقات بانکی دست 300 نفر است} دولت اصلا به معوق کردن اعتقاد ندارد و کسانی که در تولید هستند و سرمایه‌گذاری کردند، و شرایط اقتصادی برایشان به گونه‌ای است که در حال حاضر نمی‌توانند آن را برگردانند، و کارخانه‌های خود را با تخلف بانکی گسترش داده‌ است اما فرض کنید کسی پول را گرفته، کالا وارد کرده و در بازار فروخته اما وام خود را عقب انداخته؛ لذا این کار درستی نیست و بحث مهمی از معوقات مربوط به دسته دوم است.
  • امسال دولت سرعت را در این زمینه بالا برد. تمام این افراد را در جدولی آورده و رسیدگی به آن‌ها را از بزرگترین آنها آغاز کردیم، اما در جایی دیگر سروصدا کرده و فشار آورده و آنها نیز پس زدند؛ لذا دولت به هیچ‌وجه موافق نبود که نوشته شود، بانک‌ها مکلف هستند. چرا که وقتی آنها را مکلف می‌کنیم، کار سخت می‌شود، اما باز هم می‌گویم که بعضی از دوستان با توجه به اطلاعاتی که به آنها می‌رسد، حرف‌هایی می‌زنند که فکر می‌کنند به نفع تولید است، درحالی که این به ضرر تولید خواهد بود.
  • وقتی ما برای همه تکلیف می‌کنیم، کسی که حق دارد و کسی که چنین حقی ندارد از این امتیاز برخوردار می‌شود و کسی که خوش حساب است، دچار تناقض خواهد شد و این کار را مشکل می‌کند، لذا مسائل مدیریتی اقتصاد یک تصمیم مدیریتی است و شورای نگهبان باید در این موضوع مراقبت کند. ما چند نفر را معوقه کنیم، البته آنجا نوشته می‌شود این با تصمیم هیئت مدیره بوده اما وقتی که می‌گویند با تصمیم هیئت مدیره مکلف به این امر شده فشاری که به هیئت مدیره می‌رسد طاقت‌فرساست.
  • قوانین در حد قانون است و اگر ریز شود، آئین‌نامه و تصمیم اجرایی خواهد شد. حرف‌های بنده به معنای دعوا و اختلاف نیست، چرا که اختلافی به معنای دعوا وجود ندارد و این بحث‌ها اساسی است؛ صرفنظر از اینکه ما در کدام قوا باشیم، اگر جای خود را نیز عوض کنیم باید این منطق را رعایت کنیم. بنابراین معوقات و اضافه برداشت‌ها کاملا اثرگذار است.
  • بانک مرکزی باید به تخلفات رسیدگی کند تا جلوی تخلفات گرفته شود؛ رسیدگی بانک مرکزی به تخلفات باعث پیشرفت اقتصاد می‌شود.
  • عامل تحریم و همچنین وجود شبکه‌های دلالی که با هم هماهنگ هم بودند و در قضیه ارز با هم عمل کردند از موارد دیگری است که باعث به وجود آمدن مشکل در حوزه اقتصاد شده است.
  • ما در حال دنبال کردن مسئله مربوط به شبکه دلالان در قضیه ارز هستیم و قوه قضاییه هم در این رابطه ورود کرده است ولی هنوز نتوانسته‌ایم کاملاً اینها را مهار کنیم اما تا حدودی مهار شده‌اند.
  • در فضای عمومی اقتصاد امنیت لازم است؛ یک وجه امنیت ثبات مقررات است که دولت تلاش کرده این ثبات را ایجاد کند و وجه دیگر آن امنیتی است. نهادهای امنیتی خوب است که کنترل‌های خود را در اقتصاد از طریق بخش اجرا اعمال کنند تا امنیت عمومی فضای اقتصاد حفظ شود.
  • در برهه‌ای تولید گندم ما خیلی بالا رفت و ما گندم را صادر کردیم و سال گذشته هم انبارهای ما پر از گندم بود اما حدود 8 ماه علوفه وارد کشور نشد؛ اگر علوفه وارد نشود مرغداری‌ها باید چه کار کنند؟در موارد اینچنینی به بخش گندم فشار آوردند و بخشی از گندم را هم مصرف کردند و ما مجبور شدیم که گندم وارد کنیم تا جایگزین علوفه شود.
  • حدود پنج نفر واردکننده علوفه بودند و یک دفعه برخورد شدیدی با آنها صورت گرفته و این افراد عرصه را رها کردند و شوک ارزی هم وارد کشور شده بود و به همین دلیل هم در مورد نقدینگی دچار مشکل بودند و در نهایت طی چند ماه واردات علوفه با مشکل مواجه شد.
  • موضوع ذکر شده باعث حمله به دولت شد؛ اگر آن حمله صورت نمی‌گرفت و علوفه وارد می‌شد گندم سرجایش بود و شوک قیمتی در مرغ ایجاد نمی‌شد.
  • وقتی شوک ارزی وارد کشور شده همه باید فضا را آرام‌تر کنیم نه اینکه فضا را امنیتی کنیم؛ البته اگر واقعاً کسی به ملت خیانت می‌کند باید در حد تخلفش با آن فرد برخورد شود اما اگر در جایی تخلف اداری اتفاق افتاده نباید موضوع را کیفری کرد و مثلاً بگوییم که اختلاس شده است چرا که اختلاسی صورت نگرفته و تنها یک تخلف بانکی به وقوع پیوسته است.
  • فضای اقتصاد نباید فضای امنیتی باشد بلکه فضای اقتصاد باید فضایی اقتصادی باشد و همه هم باید در این عرصه کمک کنیم؛ مقام معظم رهبری هم تذکر دادند که فضای اقتصاد فضای امنیتی نباشد و اگر کسی تخلفی کرد با آن برخورد شود ولی این برخورد نباید طوری شود که همه بلرزند و حس کنند که قرار است امشب سراغ‌شان بیایند؛‌البته من نمی‌گویم که به این شدت اتفاق افتاده است ولی آن چیزی که رخ داد چیز خوبی نبود.
  • مسائلی را که ذکر کردم برای کمرنگ کردن خباثت دشمن نیست چرا که دشمنان در مسئله ارز و نفت فشار وارد می‌کنند و باید به این مسائل توجه کرد.
  • در اقتصاد وقتی می‌خواهید اصلاحاتی را انجام دهید همه عوامل را دستکاری نمی‌کنید؛ بر فرض مثال اگر 10 متغیر دارید باید هشت متغیر را دستکاری کرد و دو متغیر دیگر را به عنوان کنترل‌کننده نگه داشت.
  • دولت قیمت ارز را به عنوان کنترل‌کننده در قضیه هدفمندی یارانه‌ها نگه داشت و به نظرم تصمیم دولت در این رابطه کاملاً درست بود. اینکه بگوییم هدفمندی قیمت ارز را افزایش داده درست نیست البته برخی‌ها می‌گویند هدفمندی نقدینگی را اضافه کرده که قیمت ارز بالا رفته و این نیز حرف غلطی است.
  • البته دولت در این قضیه یک تنخواه از بانک مرکزی گرفت که این تنخواه به نقدینگی تبدیل شد؛ سال 89 نقدینگی کشور حدود 25 درصد بود و سال 90 به 19 درصد رسید براین اساس نقدینگی کاهش پیدا کرده است ؛‌وقتی نقدینگی کاهش پیدا کرده چطور قیمت ارز بالا می‌رود؟
  • نرخ ارز در بودجه سال آینده خیلی پایین تر از نرخ مبادله‌ای خواهد بود.
کد خبر 195280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز