همشهری‌آنلاین: کاهش ناگهانی دما در ماه جاری اروپا و آمریکا را غافلگیر کرده است. خبرگزاری‌ها از روزهای سرد زمین در نقاط گوناگون جهان خبر داده‌اند

آب و هوا

کاهش غیرمعمول دما در ماه جاری جان بیش از 60 اوکراینی را گرفت و موجب اعلام وضع اضطراری در برخی کشورهای اروپای شرقی از جمله بلغارستان شد.

به گزارش بی بی سی، جدال انسان و ماشین با عناصر طبیعی و در نهایت غلبه دومی به صحنه‌هایی آشنا در اوکراین تبدیل شده است.

  • بارش برف بخش‌های شرقی بلغارستان را فلج کرد

بارش سنگین برف در بلغارستان به اعلام حالت فوق العاده در مناطق شرقی این کشور منجر شد مقامات بلغارستان به سبب بارش سنگین برف در شرق این کشور حالت فوق العاده اعلام کردند.

خودروها و کامیون‌ها در محاصره برف قرار گرفته اند و گروه‌های نجات تلاش خود را برای نجات کسانی که در خودروهای خود محبوس شده اند آغاز کرده‌اند. مقامات بلغارستان پیش بینی می‌کنند وزش شدید باد و بارش سنگین برف و کاهش شدید دما باعث قطع جریان برق در روزهای آینده شود.

  • بارش برف سنگین و بی سابقه در رومانی

بارش برف سنگین زندگی روزمره در رومانی را دچار مشکلات شدیدی کرد.

بارش برف به همراه وزش باد شدید و توفان سبب بسته شدن شماری از بزرگراه‌ها در شش استان در شرق رومانی و افزایش شمار سوانح رانندگی در این منطقه شد.

بارش برف همچنین سبب قطع برق هزاران مشترک در مناطق ساحلی دریای سیاه در نواحی جنوبی این کشور شد. برف و کولاک شدید سبب بسته شدن راه‌های ارتباطی صدها روستا در رومانی شد.

مرز رومانی و بلغارستان هم به دلیل بارش برف بسته شده است و صدها کامیون و سواری در این منطقه گرفتار شده‌اند.

  • کولاک در ترکیه

ترکیه هم از سرمای شدید در امان نماند. در استانبول بالگردی مسافری در اثر کولاک مجبور به فرود در پیاده رو شد. رانندگی حتی در فواصل کوتاه تقریباً غیرممکن است و سرپا ایستادن در خیابان به چالشی بزرگ تبدیل شده است

  • موج سرما در روسیه 56 قربانی گرفت

به گزارش ریانووستی روسیه طی یک هفته گذشته‌ای که موج سرمای شدید و کم‌سابقه روسیه را فرا گرفته است، در مجموع 371 نفر به علت سرمازدگی در بیمارستان بستری شده‌اند و 56 نفر نیز جان باخته‌اند.

همچنین خبرگزاری فرانسه از مسکو اعلام کرد، از چهاردهم دسامبر برودت هوا در مسکو به 20 درجه زیر صفر و در برخی مناطق سیبری به نزدیک 50 درجه زیر صفر رسیده است. ادارات هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند این موج تا اوایل هفته آینده ادامه می‌یابد.

  • برف و سرما، بخشهایی از آمریکا را فلج کرد

برف و سرما، بخش‌هایی از آمریکا را فلج کرد و برنامه سفرهای تعطیلات سال نو مردم را به هم زد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، زمستان سرد و سخت در بخش‌هایی از آمریکا آغاز شده است. در ایالت‌های مرکزی آمریکا، زمستان با بارش شدید برف و سرما همراه شده است. در ایالت آیووا برف و کولاک با باد شدید همراه شده است سرعت باد سرد در بخش‌هایی از این ایالت به شصت و چهار کیلومتر در ساعت می‌رسد

مسئولان محلی به مردم توصیه کرده‌اند با خودروهای خود در جاده‌های یخ زده و سرد حرکت نکنند. در برخی از مناطق کولاک به حدی شدید است که میدان دید به کمتر از دو متر رسیده است.

برف و باد سبب قطع برق در مناطق سرما زده شده بطوریکه برق ده‌ها هزار خانه قطع شده است. در نبراسکا، باد سبب به هم خوردن سیمها برق و آتش گرفتن دکل‌ها شد. این سرما و برف بی سابقه درست زمانی آغاز شده است که مردم آمریکا برای تعطیلات سال نو عازم سفر می‌شوند.

همین تغییرات شدید آب و هوایی سبب فلج شدن آمد و شدها در برخی از جاده های آمریکا در ایالت‌های مرکزی و غربی شده است. برخی از جاده ها کاملا مسدود شده است.

فرودگاه شیکاگو که یکی از شلوغترین فرودگاه‌های آمریکا است شب گذشته به علت سرما و برف، 350 پرواز خود را لغو کرد. ارتفاع برف در باندهای این فرودگاه و مناطق دیگر به حدود نیم متر می‌رسد.

روز گذشته در ایالت آیووا زنجیره‌ای از خودروها با هم تصادف کردند. در این تصادف زنجیره ای 2 نفر کشته شدند. علاوه بر ایالت آیووا، ایالت‌های ویسکانسین و ایلینوی نیز همین تغییرات شدید آب و هوایی را تجربه می‌کنند.

همچنین بارش برف سنگین سبب اختلال و لغو پرواز هواپیماها در فرودگاه میلواکی در آمریکا و سرگردانی مسافران آن شد.

کارشناسان هواشناسی پیش بینی کرده‌اند این شرایط آب و هوایی در چند روز آینده نیز در این مناطق باقی بماند.

کد خبر 195127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز