گروه حوادث: با گذشت سه روز از سقوط اتوبوس ایرانی به دره‌ای در ارمنستان، مجروحان این حادثه از شرایط و امکانات بد بیمارستانی می‌گویند که در آنجا بستری شده‌اند.

صبح شنبه گذشته وقتی اتوبوس ایرانی با 25مسافر، شهر ایروان پایتخت ارمنستان را به مقصد تهران ترک کرد، کسی از حادثه شومی که در انتظار مسافران بود خبر نداشت. برخی از مسافران افرادی بودند که برای تجارت راهی ارمنستان شده بودند و عده‌ای هم برای تفریح. در این میان چهار نفر از مسافران هم اتباع ارمنستان بودند که قصد سفر به ایران را داشتند. اتوبوس با سرعت زیاد از جاده‌های برفی عبور می‌کرد و هوا تاریک شده بود که ناگهان حادثه وحشتناکی رخ داد. هنوز تا مرز ایران 40کیلومتر مانده بود که اتوبوس مسافربری هنگام عبور از جاده کوهستانی از مسیر منحرف شد و در یک چشم بر هم زدن به عمق دره‌ای 20متری که رودخانه پرآبی در آن جاری بود سقوط کرد.

حسین، یکی از مسافران اتوبوس که این روزها در بیمارستانی در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان بستری است، می‌گوید: عمق دره زیاد بود و زنده ماندن ما در این حادثه چیزی شبیه معجزه بود.او ادامه می‌دهد: وقتی اتوبوس به‌خاطر سرعت زیاد و انحراف به چپ به داخل رودخانه افتاد، آب وارد ماشین شد و کف اتوبوس را پر کرده بود. من روی صندلی آخر نشسته بودم و تنها کسی بودم که کمربند بسته بودم. برای همین از جایم تکان نخورده بودم اما بقیه مسافران به این طرف و آن طرف پرت شده بودند.

مرد جوان می‌گوید: درد شدیدی در پایم احساس می‌کردم و این در حالی بود که نفوذ آب به داخل اتوبوس هر لحظه بیشتر می‌شد. در همان حال خودم را به مسافرانی رساندم که از حال رفته بودند و هر لحظه احتمال داشت در آب سرد رودخانه، جانشان را از دست بدهند. ابتدا یکی از آنها را به زحمت از داخل ماشین بیرون کشیدم و به کنار رودخانه بردم. پس از آن به کمک نفر دوم رفتم و او را هم از اتوبوس خارج کردم. همان لحظه بود که چشمم به یکی از مسافران افتاد که زیر اتوبوس گرفتار شده بود. خواستم کمکش کنم اما او نفس نمی‌کشید و جانش را از دست داده بود. بقیه مسافران هم یا خودشان یا اینکه با کمک بقیه از اتوبوس بیرون آمده بودند و تلاش می‌کردند که از دره بالا بروند و خود را به کنار جاده برسانند.

بیشتر از نیم ساعت از ماجرای سقوط اتوبوس به دره گذشته بود اما هنوز خبری از نیروهای امدادی نبود. زمین پوشیده از برف بود و سرما تا مغز استخوان نفوذ می‌کرد. مسافران ایرانی به‌رغم اینکه جراحت‌های زیادی دیده بودند، برای فرار از مرگ از میان برف‌ها عبور کردند تا خودشان را به کنار جاده برسانند.

مسافر جوان ادامه می‌دهد: وقتی به کنار جاده رسیدیم، هنوز از تیم‌های امدادی خبری نبود. ماشین‌های عبوری از ما پول گرفتند تا ما را به بیمارستان برسانند. بیمارستانی که امکانات بسیار کم و ابتدایی داشت. یکی از مجروحان حالش بسیار وخیم بود و هنوز مشخص نیست که زنده مانده یا نه. بقیه هم، هر کدام دچار شکستگی‌های مختلف شده‌بودند. وقتی به بیمارستان رسیدیم، شنیدیم که یک آمبولانس به محل حادثه اعزام شده تا مجروحان را به بیمارستان منتقل کند و این در حالی بود که بیشتر ما با ماشین‌های عبوری به بیمارستان انتقال یافته بودیم.

او می‌افزاید: از روزی که در بیمارستان آگارات بستری شده‌ایم، غذایمان فقط نان و پنیر است و هنوز هیچ‌کس از سفارت ایران به ما سر نزده که ببیند ماجرا از چه قرار است. پاسپورت هایمان را گرفته‌اند و دردمان را فقط با تزریق آمپول درمان می‌کنند. ما 20 ایرانی هستیم که در این بیمارستان بستری شده‌ایم و از مسئولان می‌خواهیم که به وضعیت ما رسیدگی کنند.

براساس این گزارش، پیش از این خبرگزاری‌ها گزارش کرده بودند که مجروحان حادثه به ایران منتقل شده‌اند و تنها پنج مجروح در بیمارستان مرزی در ارمنستان باقی مانده‌اند اما در تماس تلفنی خبرنگار همشهری با مجروحان حادثه در ارمنستان مشخص شد که در حال حاضر 20مجروح ایرانی در بیمارستان آگارات بستری هستند و تمامی آنها از امکانات ناکافی و وضعیت درمان و رسیدگی به این موضوع نارضی‌اند.

کد خبر 194702
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز