یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) فومی ساخته است که در میادین جنگی به حفرات بدن سربازان زخمی تزریق می‌شود تا مانع از خونریزی داخلی شکمی در آنها شود

یک ساعت طلایی، منجی آسیب دیدگان مناطق جنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، این سازمان امیدوار است وقتی این فوم آماده شد بتواند به افراد زخمی کمک کند تا در دقایق حیاتی لازم برای انتقال به بیمارستان و مراحل درمان، دوام بیاورند.

این فوم که از پلیمر پلی‌یوراتان ساخته شده، می‌تواند خونریزی داخلی را به مدت دستکم یک ساعت کنترل کند.

این یک "ساعت طلایی" 60 دقیقه‌ای است که اگر درمان فرد آسیب دیده در آن انجام شود شانس زنده ماندن به طور چشمگیری بالا می‌رود در واقع این زمان طلایی تعیین کننده مرگ و زندگی فرد آسیب دیده است.

آسیب‌های شکمی در چنین زمانی بسیار خطرناک هستند چرا که با پدهای فشرده ساز و گیتس قابل درمان نیستند. خونریزی داخلی یک خطر جدی برای زنده ماندن تا پیش از رسیدن به بیمارستان یا درمانگاه است.

این فوم پلیمری در دو فاز مایع و فاز پولیول و ایزوسیانات توسط پزشک در میدان جنگ به حفرات شکمی تزریق می‌شود. زمانی که این مایعات ترکیب می‌شوند، واکنش داده و حجمش 30 برابر اندازه اولیه می‌شود.

وقتی حجم فوم افزایش می‌یابد حفره شکمی را پر می‌کند و آن قدر اعضای داخلی را محکم نگه می‌دارد که مانع از خونریزی می‌شود. از سوی دیگر برداشتن فوم نیز کار ساده‌ای است.

تزریق فوم در منطقه آسیب دیده

در آزمایش‌های صورت گرفته این فوم کمترین چسبندگی را به بافت شکمی داشت و جراحان توانستند آن را که به شکل یک شی جامد در آمده بود در کمتر از یک دقیقه بردارند.

این فوم هنوز تحت آزمایش‌های انسانی قرار نگرفته و محققان آن را بر روی خوک‌های آسیب دیده آزمایش کرده‌اند.

نتایج این تحقیقات در نشست سالانه انجمن آمریکایی جراحی تروما در هاوایی ارائه شد.

این فوم توانسته است میزان زنده ماندن ناشی از آسیب کبدی پس از 3 ساعت را از 8 به 72 درصد برساند و خونریزی را 6 برابر کمتر کند.

کد خبر 194472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز