گروه اجتماعی - مینا شهنی: شاید صبوری، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی معلولان ایرانی باشد، چراکه هر بار وعده‌ای به آنها داده می‌شود در انتظار به نتیجه رسیدن صبر ایوب اختیار می‌کنند‌اما گاهی صبر ایوب هم برای عملی شدن وعده‌هایی که مسئولان کشور به معلولان می‌دهند کافی نیست و به همین دلیل است که یکی از معلولانی که برای گرفتن خودرو ثبت‌نام کرده معتقد است:

بعد از گذشت این همه به‌نظر می‌رسد، وعده وارد کردن خودرو برای معلولان یک وعده پوشالی بوده و این کار تبلیغاتی فقط برای خوشنام کردن برخی افراد در رسانه‌ها منتشر شده است.او یکی از 32هزار معلولی است که برای خرید خودروی خارجی در پایگاه اینترنتی سازمان بهزیستی ثبت‌نام کرده که بعد از مدت‌ها انتظار به این نتیجه رسیده که بهتر است قید این خودروی خارجی را بزند و زندگی‌اش را بدون خیال‌پردازی ادامه دهد.

مرداد‌ماه گذشته یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام اینکه 32هزار نفر تا‌کنون برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند توضیح داد که این ثبت‌نام برای خرید خودروی خارجی است و معلولان می‌توانند با خرید از نمایندگی شرکت‌های خودروسازی در خارج از ایران تقاضای نصب تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند، هر فرد معلول که نامش در میان فهرست نهایی چهار هزار و 700نفره باشد پس از انتخاب خودروی مورد نظر درخواست دهد تا شرکت سازنده بسته به شرایط جسمی خریدار خودرو را تجهیز کرده و سپس به ایران بفرستد، ‌به این ترتیب معلولان دیگر ناچار نیستند که پس از خرید درگیر مناسب‌سازی‌ خودرو باشند. به تمامی این خودروهای وارداتی 30میلیون تومان تخفیف گمرکی تعلق خواهد گرفت. او در مهرماه اعلام کرده که 80هزار نفر از معلولان برای خرید خودرو در سایت ثبت‌نام کرده‌اند اما به‌دلیل وضع تحریم‌ها علیه دولت ایران ورود خودروی مناسب‌سازی‌ شده ‌معلولان ممنوع شده و قرار شده که از خودروهای داخلی استفاده شود و به جای 30میلیون تومان تخفیف گمرکی به چهار هزار و 700نفر از معلولان که به قید قرعه انتخاب خواهند شد، 30میلیون تومان به‌صورت تسهیلات تعلق گیرد.

علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، درباره خبرهای منتشر شده با موضوع خودروی معلولان گفت: همه ما می‌دانیم که خبری نیست و فقط در حد گفته‌هایی است که از سوی برخی مدیران در رسانه‌ها منتشر شده است، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفته که چهار و 700 خودرو وارد می‌شود، ‌اما من بعید می‌دانم که تا‌کنون حتی یک معلول موفق شده باشد از این نوع خودرو استفاده کرده باشد. او با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معلولان رفت‌وآمد است توضیح داد:

برای یک معلول دشوار و گاهی ناممکن است که بتواند خودش را از خانه به دانشگاه یا محل کارش برساند، از طرف دیگر همه ما می‌دانیم که معلول نیازمند حضور در اجتماع است و برای این حضور باید تسهیلاتی برای حمل‌ونقل داشته باشد. من خودم پیشنهاد‌دهنده وارد کردن خودروی معلولان بودم و چهار سال پیش از آقای رئیس‌جمهور دستورش را گرفتم. قرار بود برای معلولان 4700دستگاه و برای جانبازان دو هزار دستگاه وارد شود که برای جانبازان در حد 700دستگاه وارد شده اما برای معلولان من اطلاع موثق دارم که هیچ خودرویی وارد نشده و هنوز یک حلقه لاستیک هم برای اعطا به معلولان به بهزیستی تحویل داده نشده است.

80 هزار نفر در سایت car.behzisti.net ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است تعداد آنها تا زمان نوشتن این گزارش به 100هزار تا هم رسیده باشد، اما هنوز از قرعه‌کشی خبری نیست. از ماشین هم خبری نیست، صبر ایوب هم شاید کارگشا نباشد، بلکه بهتر باشد معلولان عطای این وعده را به لقایش ببخشند.

کد خبر 194445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز