همشهری آنلاین: دکتر طیبه ماهروزاده رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با تاکید بر گسترش فعالیت‌های این شبکه در کشورهای اسلامی، مسئول راه‌اندازی شعبه‌ الجزایر را معرفی کرد.

شبکه زنان

به گزارش همشهری آنلاین، هیئت دانشگاهی الجزایری به سرپرستی «دکتر مساعد عمار المساعدی» رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه الجزایر پنج‌شنبه شب با حضور در شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با دکتر ماهروزاده درباره همکاری‌های مشترک در قالب شبکه زنان دانشمند جهان اسلام دیدار و گفتگو کردند.

دکتر ماهروزاده در این دیدار با ابراز خرسندی از راه‌اندازی شعبه‌ای از شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در الجزایر، «دکتر فریده بالفراق» پژوهشگر الجزایری را به عنوان مسئول راه‌اندازی این شعبه معرفی کرد.

همچنین رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه الجزایر از دکتر ماهروزاده خواستار شد مجوز تجدید چاپ دو کتاب «العلمانیه و العصرانیه» و «فلسفه کانت التربویه» که تألیف این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) است را به دانشگاه الجزایر اعطا کند.

بر طبق این گزارش، کتاب «العلمانیه و العصرانیه» که همان مبانی فلسفی و اجتماعی سکولاریسم و مدرنیسم است در سال 2006 میلادی به عنوان کتاب سال ناشران عرب در بیروت شناخته شده و کتاب «فلسفه کانت التربویه» که درباره فلسفه تربیتی کانت می‌گوید کتاب درسی برخی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی از جمله دانشگاه مغرب و دانشگاه بیروت است که مولف این دو کتاب موافقت خود برای تجدید چاپ آنها در الجزایر را اعلام کرد.

گفتنی است در این نشست که در محل شبکه زنان دانشمند جهان اسلام برگزار شد علاوه بر هیات الجزایری، محققانی از  کشورهای عراق، لبنان، تونس، قزاقستان، بحرین و فرانسه  نیز حضور داشتند.

سرپرست هیات دانشگاهی الجزایری: تبادل استاد و دانشجو بین ایران و الجزایر تشدید شود

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مساعد عمار المساعدی، رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه الجزایر در دیدار با رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام، فعالیت‌های این شبکه را گامی موثر در اعتلای جایگاه زن مسلمان دانست و از علاقمندی رئیس دانشگاه الجزایر برای همکاری علمی و دانشگاهی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وی با یادآوری تفاهم‌نامه دانشگاه الجزایر و دانشگاه تهران گفت: اشتیاق فراوانی داریم تا اساتید دانشگاه تهران برای تدریس زبان فارسی به دانشگاه الجزایر بیایند و اساتید دانشگاه الجزایر نیز در دانشگاه تهران به تدریس عربی بپردازند.

رئیس کمیته اجرایی شدن تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و دانشگاه الجزایر با ابراز علاقمندی نسبت به تبادل استاد و دانشجو میان دو دانشگاه تهران و الجزایر گفت: آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم که از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران حمایت کنیم تا برای مطالعه تاریخ و تمدن اسلامی به الجزایر بیایند. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی الجزایر علاقمند هستند برای آشنایی با میراث فرهنگی گرانبهایی که در ایران است به این کشور بیایند.

مساعد عمار المساعدی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از میراث فرهنگی و منابع اسلامی که به زبان فارسی نوشته شده است متأسفانه در جهان عرب گمنام هستند که باید به زبان عربی ترجمه شوند.

تاریخچه شبکه زنان دانشمند جهان اسلام

بر طبق این گزارش، دکتر طیبه ماهروزاده نیز در جمع زنان پژوهشگر غیر ایرانی حاضر در این نشست، با بیان اینکه 700 زن مسلمان پژوهشگر در 60 رشته تخصصی عضو شبکه زنان دانشمند جهان اسلام هستند، گفت: شبکه زنان دانشمند جهان اسلام علاقمند به گسترش همکاری با زنان دانشمند مسلمان است؛ البته یکی از شرایط عضویت در این شبکه، این است که متقاضی عضویت حداقل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد باشد.

ماهروزاده درباره تاریخچه این شبکه گفت: طرح تأسیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در باکو از طرف هیات ایرانی مطرح شد و اولین اجلاس تاسیس آن تحت نظارت آیسسکو توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه 1388 (ژانویه 2010) در تهران برگزار شد.

وی افزود: همچنین اولین نشست اعضای هیات امنا به دعوت آیسسکو در فروردین ماه 1389 (آوریل 2010) در مراکش برگزار شد که در این نشست، تهران به عنوان محل دبیرخانه شبکه زنان دانشمند جهان اسلام تعیین و برنامه دوسالانه شبکه تدوین شد.

تشکیل چهار کارگروه تخصصی در شبکه زنان دانشمند جهان اسلام

رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در بخش دیگر سخنانش درباره جدیدترین تصمیمی که در شبکه زنان دانشمند جهان اسلام گرفته شده است، گفت: بر اساس تصمیمی که با همفکری دانشمندان و پژوهشگران حاضر در همایش بین‌المللی نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری گرفته شد، چهار کارگروه تخصصی نانوتکنولوژی، بیوتکنوژی، علوم انسانی و علوم شناختی در شبکه زنان دانشمند جهان اسلام راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 194302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز