سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: خبر تجمیع کنکور دانشگاه‌ها دیروز منتشر شد؛ رئیس سازمان سنجش جزئیات بیشتری در این‌باره اعلام کرد که براساس آن حذف کنکور شامل رشته‌های پزشکی نمی‌شود؛

کنکور

همچنین مشاور سازمان سنجش گفته داوطلبانی که می‌خواهند در رشته محل‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند باید در کنکور سراسری سال 92ثبت‌نام کنند و در زمان توزیع کارت این آزمون علاقه‌مندی خود را برای شرکت در این کدرشته‌ محل‌ها اعلام کنند.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در این‌باره به همشهری گفت: کارگروه ماده چهار قانون حذف کنکور مصوب کرد، کنکور برای حدود 10هزار کدرشته محل دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی حذف شود که با اجرای این مصوبه نحوه ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها و همچنین نظام پذیرش دانشجو دچار تحول شده است.

به گفته رئیس سازمان سنجش پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون کنکور براساس سوابق تحصیلی داوطلبان تعریف شده در قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 86 مجلس انجام می‌شود و این مصوبه از نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91(بهمن‌ماه امسال) آغاز و شرایط، ضوابط و مشخصات کدرشته محل‌های مذکور، نیمه دوم دی‌ماه از طریق سایت سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان سنجش ایجاد تنوع در پذیرش دانشجو برای رقابت بین داوطلبان ورود به دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: اسامی کدرشته محل‌های بدون کنکور تا نیمه دی‌ماه اعلام می‌شود، البته درصورت افزایش یا کاهش رقابت داوطلبان در کدرشته‌های امتحانی، احتمال کاهش یا افزایش کدرشته‌های بدون کنکور برای سال‌های آتی وجود دارد.


خدایی افزود: با توجه به حذف کنکور در 10هزار کدرشته محل از این پس پذیرش بدون کنکور دانشجو سالی دو بار انجام می‌شود و ثبت‌نام برای ورودی مهر‌ماه در نیمه دوم مرداد‌ماه و ثبت‌نام برای ورودی‌های نیمسال دوم در نیمه دوم دی‌ماه هر سال خواهد بود.
البته رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این پرسش که آیا حذف کنکور شامل تحصیلات تکمیلی نیز می‌شود اظهار کرد: حذف کنکور شامل دوره‌های تحصیلات تکمیلی نمی‌شود و ثبت‌نام برای کدرشته محل‌های بدون کنکور دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی توسط سازمان سنجش و برای کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد، توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. وی افزود: ثبت‌نام و پذیرش رشته‌محل‌های کنکوری دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی 93-92 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و دانشگاه آزاد برای سال 92 ثبت‌نام و کنکور جدا ندارد.

خدایی با اشاره به نحوه ثبت‌نام در کدرشته‌های با کنکور اظهار کرد: داوطلبان متقاضی کدرشته محل‌های دارای کنکور دانشگاه آزاد باید همزمان با داوطلبان کنکور سراسری در کنکور ثبت‌نام کنند، بنابراین تا شنبه 25آذرماه جاری مهلت دارند تا از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ثبت‌نام کنند. رئیس سازمان سنجش تصریح کرد:

داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، می‌توانند از 30بهمن تا سوم اسفند‌ماه امسال برای ثبت‌نام اقدام کنند، همچنین پذیرش داوطلبان علاقه‌مند کدرشته محل‌‌های با کنکور دانشگاه آزاد براساس شرایط و ضوابط کنکور سراسری مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری سال 1392(دفترچه شماره 1) است. به گفته وی همچنین سایر شرایط و ضوابط که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی کنکور سراسری سال 92(دفترچه شماره 2) درج خواهد شد، صورت می‌پذیرد.

اعلام شرکت در کدرشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش نیز اعلام کرد: داوطلبانی که می‌خواهند در کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند باید در کنکور سراسری سال 92 ثبت‌نام و در زمان توزیع کارت این آزمون علاقه‌مندی خود را برای شرکت در این کدرشته‌ محل‌ها اعلام کنند. حسین توکلی گفت: هم‌اکنون داوطلبان تنها باید هزینه ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 92را پرداخت کنند.

وی افزود: پذیرش داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در کدرشته محل‌های دارای کنکور دانشگاه آزاد براساس شرایط و ضوابط کنکور سراسری سال 92 است.کشاورز، رئیس سازمان سنجش اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای کدرشته محل‌های با کنکور خود هیچ نوع کنکور جدایی برگزار نخواهد کرد. کنکور سراسری سال 92روزهای پنجشنبه 30خرداد، جمعه 31خرداد و شنبه اول تیر‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 194080
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز