گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ ثبت‌نام کنکور 92 از از شانزدهم آذر شروع می‌شود. طبق قانون حذف کنکور،‌ این آزمون باید آخرین کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد، اگرچه مسئولان هنوز درباره چگونگی حذف کنکور به نتیجه نرسیده‌اند.

کنکور

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آغاز روند اجرایی آخرین کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: ثبت‌نام کنکور سال آینده از امروز تا 25آذرماه جاری از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www. sanjesh. org انجام می‌شود.

حسین توکلی با بیان اینکه داوطلبان کنکور پیش از ثبت‌نام دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنند تا از شرایط و ضوابط مطلع شوند، افزود: داوطلبان از 30بهمن تا سه اسفند‌ماه امسال مهلت دارند تا نسبت به ویرایش و اصلاح اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند. او اظهار کرد: ثبت‌نام کنکور به سه روش پرداخت اینترنتی، مراجعه به دفاتر پستی و دستگاه‌های خودپرداز ‌بانک صادرات و صرفا از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. ‌

آیا این آخرین کنکور است؟

قانون حذف کنکور سال 86در مجلس به تصویب رسید که براساس آن مقرر شد کنکور تا سال 1390حذف شود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود ولی این قانون به‌علت نبود زیرساخت‌های اجرایی مانند آماده‌نبودن آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات استاندارد‌ و ارائه سوابق تحصیلی داوطلبان به سازمان سنجش اجرا نشد. این موضوع با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در مجلس بررسی و مقرر شد آخرین کنکور به روش کنونی، در سال 92برگزار و از سال 93 این آزمون حذف شود. با وجود گذشت پنج سال از زمان تصویب قانون حذف کنکور، هنوز مسئولان ذی‌ربط درباره حذف کنکور تشکیک دارند و سردرگم هستند، در همین حال به گفته مسئولان وزارت علوم بیش از 500هزار صندلی از ظرفیت مجموعه آموزش عالی کشور برای دومین سال پیاپی خالی مانده است.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از کسب مجوز حذف کنکور کارشناسی این دانشگاه از بهمن‌ماه امسال خبر داد. چند سالی است که آمار داوطلبان کنکور سیر نزولی دارد و ظرفیت آموزش‌عالی بیش از تعداد داوطلبان است. بخشی از ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور،‌ جامع علمی کاربردی و غیردولتی-غیرانتفاعی خالی مانده است و کنکور کاردانی هم به تاریخ پیوست. اکنون ظرفیت آموزش عالی کشور بیش از آمار متقاضیان است و به جز چند رشته پرطرفدار، در بقیه رشته‌ها مشکلی برای ورود به دانشگاه وجود ندارد.

با وجود این مسئولان اجرایی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنان درباره چگونگی حذف کنکور به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند و هر روز از طرح و پیشنهاد جدیدی برای جایگزینی کنکور سخن می‌گویند. سال 86پس از تصویب قانون حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی، قانونگذار در ماده چهار کمیته‌ای را برای کارگروه حذف کنکور تعیین کرد. اعضای این کارگروه شامل وزرای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، رئیس سازمان سنجش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند و دبیر این کارگروه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است.

چند سالی است که این کارگروه به‌دنبال یافتن شیوه‌ای مناسب برای جایگزینی کنکور هستند و پیشنهادهای مختلف را بررسی می‌کنند، البته برخی مسئولان معتقدند امکان حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار وجود ندارد ولی اینکه از چه روشی دانشجو برای این رشته‌ها گزینش شود اختلاف نظر وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف کنکور به سیاست‌های وزارت علوم بستگی دارد، مجری قانون حذف کنکور وزارت علوم است و ما ستادی داریم که پنج نفر عضو دارد و موارد آن از طریق وزارت علوم پیگیری می‌شود. حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: ما برای حذف کنکور باید امکاناتی فراهم کنیم که این کار انجام شده و برای اعلام معدل مرکز سنجش را راه‌اندازی کرده‌ایم. او درباره اینکه آیا کنکور تا سال 93حذف می‌شود، گفت: مهم آمادگی وزارت است، ما هر کمکی که بتوانیم انجام می‌دهیم.

حذف کنکور در دستور کار

در همین حال مدیرکل آموزش وزارت علوم در پاسخ مسئولان‌ آموزش و پرورش که گفته بودند « مجری حذف کنکور وزارت علوم است» گفت: عملیاتی‌کردن حذف کنکور ملاحظات اجرایی دارد که در دستور کار بخش‌های مختلف مانند سازمان سنجش است.
سعید قدیمی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که تعداد صندلی‌های ما در دانشگاه تقریبا در حال افزایش است، اظهار کرد: نکته مهم انتخاب صندلی با کیفیت است که این نوع نگاه می‌تواند دید ما را نسبت به کنکور تغییر دهد‌ و دستگاه‌ها نیز به‌دنبال راهکاری هستند که با توجه به شرایط جدید و رشد جمعیت، شیوه غربالگری برای ورود به دانشگاه را مشخص کنند.

رشته‌های بدون کنکور

از سوی دیگر رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: برای پذیرش دانشجو در حدود سه هزار کدرشته امتحانی دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی، امسال کنکور برگزار نمی‌شود. البته رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس هم از کنکور خیلی آسان سخن گفته و اینکه باید سعی کرد 50درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور براساس کنکوری بدون فشار روانی، آزمونی نرم و ملایم همچنین آسان و استاندارد به همراه مجموعه دروسی که زیاد تخصصی نباشد و تنها با چندین درس عمومی طبقه‌بندی شده، تکمیل شود.

کد خبر 193449
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز