همشهری آنلاین: جروم والکه، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از آغاز تکنولوژی خط دروازه‌ استقبال کرد. این فن‌آوری قرار است از 16 آذر در دیدار آغازین جام جهانی باشگاه‌ها بین هیروشیمای ژاپن و آکلند سیتی استرالیا به کار گرفته شود.

خط دروازه تکنولوژی

به گزارش ایسنا، در حالی که اغلب مخالفت‌های زیادی درباره تکنولوژی توپ هوشمند و خط دروازه‌ وجود داشته است، اما اشتباهات عجیب داوران در سالیان اخیر باعث شده اکنون کمتر کسی مخالف استفاده از این فن‌آوری باشد.

more  اتفاق بزرگ فوتبال رخ داد / تکنولوژی خط گل تصویب شد

هر چند فیفا مطمئن نیست این تصمیم باعث تخریب جایگاه داوران خواهد شد یا خیر اما قرار است از فردا فن‌آوری خط دروازه‌ مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم بریتانیایی Hawk-Eye و سیستم آلمانی Goal Ref

والکه در گفت‌وگو با فیفا، در خصوص معرفی این سیستم گفت: روز بزرگی خواهد بود. فردا اولین روزی است که فن‌آوری خط دروازه‌ به طور رسمی در یک بازی استفاده می‌شود. آزمایش‌ها انجام شده و نصب سیستم نیز به خوبی انجام گرفته است. امروز برای ما نیز روز بزرگی است، زیرا یکی از دو سیستم‌ خود را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این یک انقلاب برای ماست. اولین بار است که چنین فن‌آوری وارد فوتبال می‌شود وتنها معطوف به خط دروازه‌ است و تصمیم دیگر در جام کنفدراسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

more  فن‌آوری در خدمت خط دروازه

والکه اضافه کرد: این فن‌آوری تنها مخصوص خط دروازه‌ است. هیات اتحادیه فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز در ژاپن خواهد بود تا مطمئن شود 17 قوانین بازی حمایت خواهند شد. تصمیم اتحادیه کاملا مشخص است؛ این که فقط این فن‌آوری محدود به خط دروازه‌ باشد و تاثیری در جریان بازی نداشته باشد. ما باید مطمئن شویم زمانی که توپ از خط دروازه‌ عبور می‌کند به داور این اطلاعات داده شود اما این داور است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. این تکنولوژی قرار نیست سرعت، جایگاه و روح فوتبال را بگیرد و هیچ دلیلی برای مخالفت با این سیستم‌ وجود ندارد. سیستم‌ Hawk-Eye همان سیستمی است که در کریکت و تنیس اجرا می‌شود که مبتنی بر هفت لنز برای ضبط عکس‌های هر صحنه گل است. در حالی که سیستم‌ Goal Ref از سنسورهای الکترو مغناطیسی استفاده می‌کند.

والکه در پایان اعلام کرد که مطمئن است این سیستم‌ هیچ اخطار و اشتباهی نخواهد داشت. او در این باره گفت: این سیستم‌ در حال حاضر دقیق‌ترین سیستم‌ ما است و هیچ خطایی در آن دیده نمی‌شود. به خاطر همین است که هیات اجرایی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) دو سال زمان صرف آزمایش آن کرد.

در سالیان اخیر اشتباهات داوری عمده در جام جهانی 2010 و یورو 2012 باعث شده فیفا نسبت به استفاده از فن‌آوری خط دروازه متقاعد شود.

کد خبر 193446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز