همشهری آنلاین: دبیر شورای اجتماعی کشور از ارائه طرح «ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی» به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: در قالب این طرح، تغییر الگوی برخورد انتظامی و قضایی با جرایم اجتماعی و اخلاقی دنبال می‌شود.

افشار علیرضا

به گزارش ایسنا، علیرضا افشار در حاشیه جلسه امروز شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گزارش مربوط به آخرین وضعیت برنامه‌های طرح تحول اجتماعی در این جلسه ارائه شد، اظهار کرد: این طرح در هفت حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و نیز ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به تاکید برنامه‌های مربوط به حوزه تحکیم و تعالی بنیان خانواده اظهار کرد: در این راستا حمایت از ازدواج جوانان و ارائه مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج، در کنار ارائه مشاوره در دادگاه‌های خانواده در قالب طرح «خانواده پایدار» به صورت آزمایشی در خراسان رضوی در حال اجراست.

افشار خاطر نشان کرد: طرح خانواده پایدار از اواخر سال گذشته در این استان اجرا می‌شود و پس از بررسی بازخورد آن و اصلاحات لازم، این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد.

دبیر شورای اجتماعی کشور از ارائه طرح «ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی» به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: در قالب این طرح، تغییر الگوی برخورد انتظامی و قضایی با جرایم اجتماعی و اخلاقی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این جمع آوری مظاهر فساد همچون معتادان، متکدیان و زنان خیابانی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در طرح تحول اجتماعی است که بخشی از آن اجرا شده است اما فرایند پس از جمع آوری که شامل غربالگری و بازپروری می شود، اهمیت ویژه‌ای دارد که مسئولیت‌های مربوط به آن به دستگاه‌های مرتبط سپرده شده است.

وی در ادامه ارتقای احساس امنیت را از دیگر برنامه‌های طرح تحول اجتماعی برشمرد و گفت: برنامه ویژه‌ای در این حوزه تهیه و تقدیم شورای امنیت کشور شده است.

به گفته وی در موضوع نشاط اجتماعی نیز برنامه‌هایی در حوزه تقویت گردشگری، ساماندهی سواحل شمالی، حمایت از ورزش همگانی و مواردی از این دست در طرح تحول اجتماعی پیش بینی شده که آخرین وضعیت مربوط به تدوین و اجرای این برنامه‌ها در جلسه امروز بررسی شد.

افشار توسعه روزی حلال، آموزش قوانین و مقررات به مردم و برخورد با تخلفات اداری را از دیگر برنامه‌های مورد بحث در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور برشمرد و گفت: برخورد با تخلفات اداری در قالب طرح «شبکه‌ بازرسی‌ دستگاه‌های اجرایی کشور» دنبال خواهد شد.

دبیر شورای اجتماعی کشور از تصویب کلیات طرح تشکیل ستاد اجرایی طرح تحول اجتماعی خبر داد و گفت: این ستاد مصوبات شورای فرهنگ عمومی و کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی استانی را دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه از تصویب آیین نامه تشکیل کمیته ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ویژه اجتماعی خبر داد و گفت: مناطق ویژه اجتماعی در چند گروه دسته بندی می‌شوند که یکی از آنها سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است.

وی ادامه داد: سکونتگاه‌های غیر رسمی که از آن به عنوان حاشیه نشینی یاد می‌شود، مربوط به آن دسته از شهروندانی است که سند محل سکونت خود را ندارند و به همین دلیل مباحث کالبدی و شهرسازی در این نقاط رعایت نشده است. در نتیجه ساختمان‌های مسکونی این مناطق به شدت آسیب پذیر است.

افشار با بیان اینکه جرم خیزی و بی انضباطی قانونی معمولا در میان افراد ساکن در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به چشم می‌خورد اظهار کرد: بسیاری از مجرمان حرفه‌ای در این اماکن سکونت دارند و این آسیب‌های اجتماعی به داخل شهرها سرریز می‌کند.

وی با اشاره به ستاد سکونتگاه‌های غیر رسمی که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی اداره می‌شود، اظهار کرد: این ستاد برنامه ریزی دراز مدت شهرسازی را در این حوزه انجام می‌دهد اما به مسائل فرهنگی و اجتماعی سکونتگاه‌های غیر رسمی نمی‌پردازد.

افشار با بیان اینکه در جلسه قبلی شورای اجتماعی کشور ایجاد کمیته ملی ساماندهی مناطق ویژه به تصویب رسیده بود، اظهار کرد: در جلسه امروز هم آیین نامه مربوط به این مصوبه تصویب شد.

به گفته وی با تشکیل این کمیته در سراسر کشور، دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی و خدماتی نظیر شهرداری‌ها وظیفه دارند که اولویت برنامه‌های جاری خود را به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دهند.

به گفته رییس مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور 700 نقطه سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد که حدود 50 میلیون نفر در این نقاط ساکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل این کمیته‌ ملی، مواردی همچون اعزام مبلغ، تقویت مساجد، نمازخانه‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری در سکونتگاه‌های غیررسمی اولویت خواهد یافت تا در دراز مدت وزارت راه و شهرسازی درباره این نقاط تعیین تکلیف نهایی کند و مشخص شود که آیا قرار است این سکونتگاه‌ها از بین برود و یا ساماندهی شود.

کد خبر 193207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز