یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

کریم اعظمی: فابیو جانواریو، هافبک برزیلی استقلال یکی از بازیکنان مورد علاقه امیر قلعه‌نویی است که به‌دلیل مصدومیت و غیبت در تمرینات، مدت‌هاست برای آبی‌پوشان بازی نمی‌کند.

فابیو جانواریو

 او به‌دلیل مشکلات مالی مدتی پیش راهی برزیل شد که همین موضوع حاشیه‌های زیادی را برایش به‌وجود آورد. او با تأخیر به ایران برگشت و البته اتفاق بد برای استقلال این بود که جانواریو از ناحیه زانو مصدوم شد و حالا هم معلوم نیست چه زمانی به میادین فوتبال برمی‌گردد. این در حالی است که در دو هفته اخیر برخی از سایت‌ها از احتمال انجام عمل جراحی روی زانوی او خبر دادند. با فابیو در مورد مشکلات مالی فوتبال ایران، تفاوت‌های اقتصاد فوتبال در ایران و برزیل و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم. حرف‌های این بازیکن را می‌خوانید.

  • به‌نظر می‌رسد شرایط اقتصادی برزیل برخلاف بسیار از کشورهای اروپایی و آسیایی مناسب است. در این مورد صحبت می‌کنی؟

شما در این خصوص درست می‌گویید. اگر دقت کنید تعدادی از مربیان بزرگ برزیل مثل اسکولاری و لوکزامبورگو در خود برزیل مربیگری می‌کنند چون در اینجا (برزیل) مشکلی از لحاظ مالی وجود ندارد. اقتصاد برزیل آسیب ندیده و حتی رو به پیشرفت است. در سری A یا سری B وقتی یک بازیکن یا یک مربی قراردادی امضا می‌کند حتما حق و حقوقش را دریافت می‌کند و این موضوع تقریبا تضمین شده است.

  • مثل اینکه باشگاه‌های برزیل هم در جذب ستاره‌ها مشکلی بابت پول ندارند؟

همینطور است. شما می‌بینید تیم بزرگی مثل فلامینگو، رونالدینیو را جذب می‌کند یا اینکه روبینیو یا فِرد (بازیکن برزیلی لیون) به برزیل برمی‌گردند. فوتبالیستی مثل نیمار با وجود پیشنهادهای خوبی که از اروپا دارد در سانتوز می‌ماند و سمبل این تیم می‌شود.

  • در برزیل همچنان به فوتبال بیشتر از ورزش‌های دیگر بها داده می‌شود؟

بله. من در بازی‌های المپیک نتایج را دنبال می‌کردم و برزیل با آن همه ورزشکار در رده‌ای پایین‌تر از ایران قرار گرفت. با این حال این کشور در فوتبال قهرمان شد. واقعا این رشته ورزشی حتی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسائل مختلف دیگر تأثیرگذار است.

  • پس با این شرایط چرا به برزیل برنمی‌گردی؟

لیگ برزیل ویترین بازیکنان برجسته است و فوتبالیست‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که زیر 25سن دارند. برای باشگاه‌ها فاصله سنی بین 18تا 25 سال مهم است و وقتی یک فوتبالیست سنش بیشتر می‌شود شرایط سختی برای حضور در دسته اول پیدا می‌کند، مگر اینکه از لحاظ آمادگی بدنی و تکنیکی شرایط فوق‌العاده‌ای داشته باشد. با این حال من یکی دو سال سابقه بازی در لیگ A برزیل را دارم و بعد از آن هم به پرتغال رفتم و الان هم شش سال است که در ایران بازی می‌کنم.

  • آیا به این فکر کرده‌ای که فوتبالت را در ایران به پایان برسانی؟

این هم می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی من باشد. وقتی یک فوتبالیست فضای مناسبی را تجربه کند می‌تواند به ثبات در آن فضا فکر کند. راستش را بخواهید نمی‌دانم چه اتفاقاتی در آینده رخ می‌دهد ولی یکی از احتمالات هم این است که فوتبالم را در ایران تمام کنم.

  • در چه رشته‌ای درس خوانده‌ای؟

من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران هستم و به این کار عشق و علاقه زیادی دارم.

  • آیا شغل دوم تو مهندسی عمران است؟

من در کنار فوتبال کاری را انجام می‌دهم که درسش را خوانده‌ام و آن هم ساخت‌وساز آپارتمان است. البته من عاشق این رشته هستم و مطالعات زیادی در این رشته داشته‌ام و اگر فوتبال بازی نمی‌کردم حتما در این رشته ادامه تحصیل می‌دادم تا مدارک بالاتری بگیرم. من نقشه‌کشی و طراحی را دوست دارم و شاید در این کار مسائل مالی برایم چندان مهم نباشد. من به‌خاطر پول، مهندسی عمران نخواندم و فقط به‌خاطر علاقه‌ای که داشتم این رشته را انتخاب کردم.

  • در این سال‌ها که در ایران بازی کرده‌ای، مثل اینکه شرایط مالی سپاهان و فولاد خوزستان بهتر بوده و حق و حقوقت را برخلاف استقلال، به‌موقع دریافت می‌کرده‌ای؟

برای من یک موضوع بسیار تعجب‌آور است. واقعا نمی‌دانم چرا استقلال با این همه هوادار باید مشکل مالی داشته باشد. در برزیل تیمی مثل استقلال که این همه هوادار دارد خیلی راحت از طریق درآمدزایی می‌تواند خودش را اداره کند ولی نمی‌دانم چرا در مورد استقلال چنین مشکلاتی وجود دارد و هیچ توجهی به این تیم نمی‌شود. گاهی اوقات باور اینکه یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایران چنین وضعیتی داشته باشد سخت است.

  • وقتی در ایران نبودی خیلی حاشیه درست شد، حتما خودت خبر داری؟

بله، در جریان بودم ولی من کاملا با هماهنگی باشگاه و اجازه امیر قلعه‌نویی به برزیل رفتم.

  • ولی در بازگشت به ایران خیلی تأخیر داشتی؛ این هم با اجازه بود؟

بله این را قبول دارم اما در برزیل کارهایی داشتم که نمی‌خواستم در آینده به مشکل بخورم و مجبور بودم به کارهایم برسم. باید به برخی امور شخصی‌ام رسیدگی می‌کردم. نمی‌خواهم در مورد رفتنم و دلیل تأخیرم در بازگشت به ایران صحبت کنم.

  • همه می‌گویند ناراحتی تو از مسائل مالی بوده است، این موضوع را که رد نمی‌کنی؟

مشکلات مالی برای همه بازیکنان تیم بود و من هم از این قاعده مستثنی نبودم اما شرایط من با سایر بازیکنان فرق داشت. من خانه نداشتم و این شرایطم را سخت‌تر کرده بود. خوشبختانه این مسئله با پیگیری‌های امیر قلعه‌نویی و فتح‌الله‌زاده و زحمات سایر مسئولان باشگاه حل شده است.

  • مثل اینکه قلعه‌نویی هم از تأخیر تو به‌شدت ناراحت شده بود؟

طبیعی است که او ناراحت شود. با این حال او خودش هم می‌داند که شرایط خاصی داشتم. مهم نیست در ایران چه حرف‌هایی برایم درست کردند اما واقعا مشکلاتی داشتم که باید حل می‌شد.

  • موضوع بدتر این بود که در برزیل مصدوم شدی، در این مورد صحبت می‌کنی؟

من در برزیل تمرین یا بازی می‌کردم تا آمادگی خودم را حفظ کنم. وقتی به تهران آمدم اصلا فکر نمی‌کردم که با این وضعیت مواجه شوم. متأسفانه خیلی بدشانسی آوردم ولی امیدوارم از نیم فصل دوم بازی کنم.

  • می‌گویند شاید زانویت جراحی شود؟

من مراحل درمانی را به‌صورت مرتب پشت سر می‌گذارم و پزشکان تیم هم تلاش می‌کنند تا کارم به جراحی کشیده نشود. واقعا نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی کادر پزشکی تلاش خود را انجام می‌دهد تا بتوانم تا یک‌ماه دیگر برگردم و امیدوارم کار به جراحی نرسد.

  • تو در شبکه‌های اجتماعی پیغام دادی که دیگر به استقلال بر‌نمی‌گردی، آیا این یک تهدید بود؟

من هیچ وقت نگفتم خداحافظ استقلال. منظورم این بود که به بن‌بست رسیده‌ام و ادامه این شرایط برایم ممکن نیست. می‌خواستم بگویم باید مشکلاتم حل شود تا به ایران برگردم. من هیچ وقت نگفتم دیگر برنمی‌گردم. من اینجا تحت فشار بودم؛ چهار‌ماه دور از خانواده، مشکلات مالی و دیگر مسائل که از آن اطلاع دارید. همه شرایط دست به‌دست هم داد تا بخواهم به‌دنبال راه‌حلی دیگر باشم. چرا باید با این همه سختی دور از خانواده باشم و و پولی هم نگیرم. من مشکلات باشگاه را می‌دانم و خیلی تلاش کردم تا با آن کنار بیایم اما واقعا شرایط سخت شده بود.

  • نمی‌ترسی کارت برای برگشت به ترکیب اصلی تیم سخت شده باشد؟

خودم را باور دارم ولی اینکه چه‌کسی بازی می‌کند را فقط باید مربی تشخیص بدهد. تیم، بازی‌های خوبی انجام داده و برنده بوده و معمولا به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زنند؛ پس مشکلی نیست که اگر مدتی در ترکیب نباشم.

  • مدتی پیش درنظرسنجی برنامه 90با کسب 37درصد آرا به‌عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ ایران انتخاب شدی حتما خیلی خوشحال شدی؟

وقتی این خبر را به من دادند در فرودگاه برزیل بودم. واقعا از این مسئله خوشحالم و از همه آنهایی که به من رأی دادند ممنون هستم. به همه این افراد احترام می‌گذارم. آرزو می‌کنم به همان اندازه‌ای که رأی آورده‌ام شایسته باشم و تمام تلاشم را می‌کنم که واقعا بهترین باشم. جالب است که این عدد، شماره پیراهن من است و فکر می‌کنم 37عدد رؤیایی زندگی من شده. هر جا می‌روم این شماره در زندگی‌ام اثر مثبت دارد. اصلا از قبل 37را انتخاب کردم چون می‌دانستم 37درصد مردم قرار است به من رأی بدهند!

  • می‌گویند قلعه‌نویی خیلی به تو اعتقاد دارد؟

وقتی یک مربی به تو اعتقاد دارد باید همیشه برای او مثل یک سرباز باشی. شما به کارنامه‌ قلعه نویی نگاه کنید؛ در استقلال بود قهرمان شد، در سپاهان دو قهرمانی به‌دست آورد، بعد هم در تراکتورسازی درحالی دوم شد که فقط یک امتیاز از سپاهان کمتر داشت. این مربی همیشه یک قهرمان است. قطعا او متفاوت‌تر از همه است.

کد خبر 193011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز