گروه شهری: دیپلماسی شهری سازندگان کلانشهرهای جهان، در سال‌های اخیر فصل نویی برای محافل اجرایی ایجاد کرده است.

این اقدام که در سال‌های اخیر به همت شهردار تهران در تأسیس اجلاس شهرداران آسیا اوج گرفته، نشانی از رشد و توسعه مدیریت شهری و اشاعه آن به بیرون از مرزهای پایتخت و کشور محسوب می‌شود.حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله بیگی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در این‌باره با اشاره به حضور شهردار تهران در اجلاس کلانشهرهای آسیایی گفت: فعالیت دیپلماسی شهری در خلأ دیپلماسی کشور، نشان‌دهنده نگاه حکیمانه و مصلحت‌اندیشانه ایرانیان به تعامل با کشورهای دیگر است. وی در ادامه اذعان کرد: افزایش سطح دیپلماسی شهری در خلأ دیپلماسی کشور، نه‌تنها ضرری را متوجه ایران نخواهد کرد بلکه نشان‌دهنده توان بالای ایران برای تعامل و گفت‌وگو با دیگر ادیان، مذاهب و آداب است.

این نماینده مجلس با اشاره به موفقیت‌های شهرداری تهران در سطح جهانی و منطقه خاطرنشان کرد: خوشبختانه دیپلماسی شهری ما در زمانی فعالیت جدی خود را افزایش داد که کشور شرایط بین‌المللی و سیاسی خاصی را تجربه می‌کرد اما مدیریت شهری تهران در این فرصت راه گفت‌وگو را از کانال‌های دیگری باز کرد و ارتباطات دیپلماسی ایران را همچنان فعال نگه داشت. بیگی خاطرنشان کرد: قطعا حضور شهرداری تهران به‌عنوان پایتخت ایران در مجامع بین‌المللی، قدرت و توانمندی کشورمان را به جهانیان ثابت خواهد کرد و باعث می‌شود که بیگانگان نگاه از بالا به پایین به ملت و دولت ما نداشته باشند و توانایی‌های ایرانیان را در هر مقطع زمانی و مکانی دریابند.

دیپلماسی غیردولتی، دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی است. در شرایطی که کشور ما در حوزه دیپلماسی رسمی با کارشکنی‌ها و دشمنی‌های دولت‌های غربی روبه‌رو است، دیپلماسی شهری و عمومی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای کشور ما باشد.
حسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره گفت: دیپلماسی عمومی که شامل دیپلماسی غیردولتی می‌شود، از مجموعه دیپلماسی فعال امروز عرصه بین‌المللی است.

ارتباط بین سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای عمومی غیردولتی در سراسر جهان رو به افزایش است. این سازمان‌ها و نهادها محدودیت‌های دولت را ندارند و حلقه‌های ارتباطی مردم و ملت‌ها هستند. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیریت شهری یکی از نهادهای عمومی است که می‌تواند خارج از چارچوب دولت‌ها بین شهروندان ارتباط ایجاد کند.

در این میان شهرداری تهران بسیار موفق عمل کرده است. نقوی حسینی همچنین اظهار کرد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر در حوزه دیپلماسی عمومی فعالیت خوبی کرده و توانسته با مجامع و سازمان‌های مردم نهاد در عرصه مدیریت شهری ارتباطات و نشست‌های خوبی داشته و حضوری موفق در تمام مراحل داشته باشد.

کد خبر 192948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز