سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

گروه سلامت: یکی از مشکلات درمان سل در کشور، مقاومت این بیماری نسبت به داروهای موجود به دلیل استفاده غلط بیماران از داروهاست.

این نکته‌ای است که دکتر خسرونیا، رئیس انجمن پزشکان داخلی بر آن تاکید کرده است.

رئیس هجدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی در آستانه هفته سلامت، از قطع دارو پیش از درمان کامل و خودداری از مصرف دارو به هنگام تجویز آن توسط پزشک به عنوان شایع‌ترین موارد ایجاد این مقاومت دارویی در این بیماری نام برد  و گفت: بیماری سل در حال حاضر از نواحی شرقی کشور، کشورهای افغانستان و پاکستان و توسط قاچاقچیان و ترددهای غیرقانونی وارد ایران می‌شود.

بحث مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها در جوامع پزشکی به بحثی کاملا جدی تبدیل شده است که از مهم‌ترین مصادیق آن می‌توان به نوعی سل که به درمان و داروهای شناخته‌شده‌اش مقاومت نشان می‌دهد، پرداخت.

دکتر خسرونیا با اشاره به روند نزولی این بیماری از 40 سال پیش تا‌کنون یادآور شد: در سال 1342 از هر100 هزار نفر 142 نفر در ایران به بیماری سل مبتلا بودند ولی طی سالهای اخیر این بیماری بیش از 10برابر کاهش یافته است.

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران ادامه داد: در سال 1384 میزان شیوع بیماری سل 8/6 درصد گزارش شده است، این در حالیست که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در هر جمعیت یک صد هزار نفره ایرانی، 12 نفر به بیماری سل مبتلا هستند.

وی با تاکید بر این که تشخیص ندادن بیماری و پس از آن گزارش ندادن آمار مبتلایان یکی از معضلات نداشتن آمار صحیح در مورد این بیماری است تصریح کرد: آمارها بیانگر آن است که تنها توانسته‌ایم 57 درصد مبتلایان به سل را در کشور تشخیص دهیم.

به گفته کارشناسان، طى ۴۰ سال گذشته، در ایران میزان بروز سل از ۱۴۰ مورد در صد هزار نفر به ۱۴ مورد در صد هزار نفر کاهش یافته است. اما میزان ابتلا به این بیمارى در سطح استانها ناهمگون است. در برخى استانها این میزان به صفر نزدیک است، اما در برخى استانها مثل سیستان و بلوچستان به ۴۰ تا ۴۵ مورد در صد هزار نفر مى‌رسد.

هر سال ۳ میلیون مورد جدید ابتلا به سل دیده مى‌شود که ۱۰ درصد از این موارد مقاوم به درمان هستند. موارد جدید مقاوم به بیمارى در کشور ۳ تا 4‎/6 درصد بوده است و مواردى که به واسطه اختلال در درمان و مستمر نبودن آن، مقاوم شده‌اند، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

در این میان ۷۵ درصد موارد دوره درمان را شروع نمی‌کنند یا اگر هم شروع کنند، آن را به پایان نمى‌رسانند و این باعث بروز مقاومت در برابر دارو مى‌شود.

کد خبر 19278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز