همشهری آنلاین: یافته‌های پژوهش جدیدی که اتحادیه‌ خلبانان اروپا با مشارکت ۶۰۰۰ خلبان از کشورهای اروپایی انجام داده نشان می دهد، از هر سه خلبان شرکت‌‌های هواپیمایی اروپایی، یکی حین پرواز در اتاق فرمان به خواب رفته است.

cockpit

به گزارش دویچه وله، بر اساس گزارش روزنامه‌ آلمانی "بیلد ام زونتاگ"، ساعات پرواز خلبانان شرکت‌های هوایی اروپایی که از سوی "اداره‌ی تامین امنیت پروازهای اروپایی" تعیین می‌شود، در حال حاضر "بیش از ظرفیت و توانایی‌های جسمی کادر پرواز" این شرکت‌هاست. نتایج پژوهش‌های جدید در این زمینه نشان می‌دهند که خستگی مفرط و مستمر این خلبانان به حدی است که امنیت مسافران و پرواز را به خطر می‌اندازد.

 

more  آشنایی با فرودگاه‌ها و سازمان‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی

بیش از یک سوم خلبانانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند (۳۶ درصد) گفته‌اند که هنگام پرواز از فرط خستگی، در "اتاق فرمان" به خواب رفته‌اند. ۸۸ درصد ۶۰۰۰ خلبانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که از فرط خستگی، پس از پرواز توانایی بازگشت به خانه با خودروی خود را نداشته‌‌اند. ۹ خلبان از هر ده تن اعتراف کرده‌اند که به دلیل خستگی، حین پرواز مرتکب خطا شده‌اند. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که ۱۴ درصد تصادف‌های خلبانان پرسش‌شونده، به دلیل خستگی مفرط آنان بوده است.

جدول ساعات کار خلبانان

نتایج پژوهش جدید "اتحادیه‌ی خلبانان اروپا" بر اساس جدول فعلی ساعات کار خلبانان که از سوی "اداره‌ی تامین امنیت پروازهای اروپایی" تنظیم شده، بدست آمده است. بنا بر ساعات تنظیمی در این جدول، خلبانان می‌توانند در حال حاضر در پروازهای مسافت کوتاه یا متوسط بر فراز اروپا، تا ۱۴ ساعت در روز در "اتاقک خلبانی" انجام وظیفه کنند. این مدت در شب به ۱۰ ساعت کاهش می‌یابد. در پروازهایی که بیش از ۱۰ ساعت به طول می‌انجامند، هدایت هواپیما به عهده‌ دو خلبان گذاشته می‌شود.

طرح جدید، خطرناک‌تر از پیش

با وجود آن که اجرای جدول فعلی، با احتمال خطرات جانی برای مسافران و خدمه‌ی هواپیما همراه است، "اداره‌ی تامین امنیت پروازهای اروپایی" قصد دارد ساعات خدمت خلبانان در "اتاق فرمان" را افزایش دهد. بر اساس طرح جدید این اداره، قرار است بر طول زمان خدمت خلبانان به ویژه هنگام شب تا ۱۳ ساعت افزوده شود. به‌نظر نمایندگان "اتحادیه‌ی خلبانان اروپا"، افزایش زمان خدمت خلبانان در شب و روز نه تنها برای آنان و مسافران، بلکه برای سرنشینان هواپیماهای دیگر نیز خطر جانی دارد. این اتحادیه به‌شدت با اجرای طرح جدید که قرار است در سال آینده به مرحله‌‌ی اجرا درآید، مخالف است و از آن انتقاد می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از تصادف‌ها و پیش‌آمدهای ناگوار هوایی، در نتیجه‌ی خستگی مفرط کادر پرواز شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد. شمار این تصادف‌ها، بیشتر از رویدادهای ناگواری است که ناشی از مصرف الکل یا مواد مخدر هستند.

کد خبر 192285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز