مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به کشف نوعی بوی جدید شده‌اند که آن را به صدای سفید یا نویز سفید تشبیه کرده که البته تنها می‌توانید آن را در آزمایشگاه ببویید.

بوی سفید

به گزارش لایو‌ساینس، این بوی جدید رایحه سفید نامیده شده است، زیرا به گفته دانشمندان نسخه بویایی صدای سفید است. همانگونه که صدای سفید ترکیبی از فرکانس‌های مختلف صوتی و نور سفید ترکیبی از نورهای مختلف با طول موج‌های مختلف است، بوی سفید نیز ترکیبی از بوهای متعدد است.

درواقع نکته کلیدی درباره بوی رایحه سفید متعدد بودن مواد ایجاد کننده رایحه نیست،‌بلکه متعدد بودن تعداد رایحه‌ها است. در گزارش محققان آمده است هرچه مواد بیشتری با یکدیگر ترکیب می‌شوند رایحه این مواد شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند، حتی اگر موادی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند هیچ شباهتی به هم نداشته‌باشند.

تقریبا تمامی رایحه‌هایی که در جهان احساس می‌کنیم از ترکیبی از مواد ایجاد شده‌اند و انسان‌ها در تفکیک رایحه‌ها از هم توانایی خاصی دارند اما تفکیک کردن بوهایی که در کنار هم یک رایحه را به وجود آورده‌اند کار دشواری است.

محققان موسسه وایزمن در این مطالعه تلاش داشتند تا دریابند آیا آنچه در ایجاد نور سفید یا صدای سفید رخ می‌دهد،‌می‌تواند در مورد رایحه‌ها هم رخ دهد؟ از این رو در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، داوطلبان را در معرض صدها رایحه‌ ترکیبی قرار دادند که بعضی از آنها ترکیبی از دو رایحه و برخی دیگر ترکیبی از 43 رایحه بود. در این آزمایش‌ها داوطلبان باید بوهایی با ترکیبی برابر، دو رایحه که هردو از ترکیب 40 ماده ایجاد شده‌بودند، را از یکدیگر تشخیص می‌دادند.

نتایج این آزمایش نشان داد هرچه ترکیب مواد سازنده رایحه با یکدیگر بیشتر باشد، داوطلب در تشخیص آنها از یکدیگر ناموفق‌تر است، به بیانی دیگر، از نظر داوطلبان تفاوت یک رایحه ترکیبی 4 تایی با رایحه ترکیبی 4 تایی دیگر خیلی بیشتر از تفاوت میان دو رایحه 43 تایی ترکیبی بود.

برای ایجاد رایحه سفید محققان ترکیبی 40 تایی از بوها را ایجاد کرده و به چهار گروه از داوطلبان دادند که هریک این رایحه را که در هر گروه نامی متفاوت، لاراکس یک، دو، سه و چهار، داشت، برای سه روز بو بکشد. پس از سه روز محققان مجموعه‌ای از رایحه‌های متفاوت را در اختیاز داوطلبان قرار دادند تا آنها را نامگذاری کنند. نتایج نشان داد داوطلبان روایحی که از بیشترین ترکیب برخوردار بودند را با نام رایحه لاراکس نامگذاری می‌کنند.

بر اساس این نتایج محققان اعلام کردند رایحه سفید به واسطه موادی خاص به وجود نمی‌آید بلکه به واسطه ترکیبی از مواد خاص که از نظر شدت بو و گسترش در دامنه بویایی انسان با هم برابرند به وجود می‌آیند، مانند بوی گل سرخ و قهوه که هیچ چیز در طبیعت بویی مشابه آنها را ندارد.

کد خبر 191922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز