همشهری آنلاین: پرنده‌ها سال‌های متمادی است که در زمین سکونت دارند و تعداد و تنوع آنها به اندازه‌ای طی سالها تکامل افزایش یافته که تصور کردن تعداد دقیق آنها کمی غیرممکن به نظر می‌رسد.

اینفوگراف

به گزارش پاپ ساینس،‌اما حالا این فرصت به وجود آمده تا تمامی پرندگانی که بر روی زمین زندگی می‌کنند را در یک فضا در کنار یکدیگر ببینید. برای انجام این کار اینفوگرافی طراحی شده که به اولین شجره‌نامه تمامی پرنده‌های زمین شهرت یافته است و نشان می‌دهد پرنده‌ها از زمان انقراض دایناسورها تا به امروز چگونه تکامل یافته‌اند.

اینفوگراف

این نقشه که توسط زیست شناسان دانشگاه ییل تدوین شده، نشان می‌دهد پرنده‌ها طی 50 میلیون سال گذشته کجا و کی زندگی کرده‌اند و همچنین زوایایی از تنوع گونه‌های پرندگان در گوشه و کنار سیاره زمین را نمایش می‌دهد. پرندگان طی 50 میلیون سال گذشته با سرعتی بالا و از سه شاخه آبی‌رنگ که در مرکز نقشه دیده می‌شود، تنوع‌زایی را آغاز کرده درحال شکل دادن به گونه‌های مختلف بوده‌اند و تا جایی که امروزه 9 هزار و 993 گونه از آنها شناسایی شده و در این نقشه با خطوطی به رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند.

برای دیدن تصویر بزرگتر این نقشه اینجا کلیک کنید.

اینفوگراف

نکته جالب توجه دیگر درباره اطلاعات ارائه شده در این اینفوگراف این است که بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان در مناطق گرمسیری رخ نداده بلکه در نیمکره غربی رخ داده است، این درحالی است که زیست‌شناسان از گذشته مناطق گرمسیری را بستری مناسب برای بیشترین ایجاد گونه‌های جدید می‌دانستند. اما بر خلاف این تصور،‌میزان گونه‌زایی پرندگان در شمال آمریکا، اروپا-آسیا و جنوب آفریقا بیشتر از دیگر بخشهای زمین است.

کد خبر 191520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز