یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: رؤسای دانشگاه‌های کشور بار دیگر بر مخالفت خود با طرح مجلس در باره حذف کنکور تأکید کردند.

بر اساس این گزارش رؤسای 31 دانشگاه در آخرین روزهای بهمن با امضای نامه ای خطاب به رئیس مجلس با انتقاد از طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات در باره سنجش و پذیرش دانشجو با هدف حذف کنکور،بر لزوم نگاه جدی علمی‌و کارشناسانه برای به روز کردن طرح و رفع ایرادات آن تاکید کردند.

پس از انتشار این نامه شهریار مشیری،نماینده بندرعباس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از آن تاکید کرد که گرچه بسیاری از همین روسا موافق حذف کنکورند،اما شاید به دعوت برخی از مدیران وزارت علوم این نامه را امضا کرده باشند.

وی همچنین گفته بود مافیای فروش سؤالات سال‌هاست که نمی‌خواهند کنکور حذف شود.
اینک و در آستانه بررسی طرح حذف کنکور در مجلس، رؤسای 44 دانشگاه کشور با انتشار نامه‌ای نسبت به سخنان مشیری،عضو کمیسیون مجلس انتقاد کردند.

در این نامه تصریح شده است: رؤسای دانشگاه‌ها بدون فشار و با درایت خود از طرح کنکور مجلس انتقاد کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: نامه ای که این نماینده مجلس به آن اشاره کرده است به امضای 31 نفر از رؤسای دانشگاه‌های کشور رسیده و در جهت ادای تکلیف دینی و ملی و علمی خود برای ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وقتی نامه ای به امضای شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی می رسد، مسئولیت مفاد آن بر عهده امضا‌کنندگان است، رؤسای دانشگاه‌های کشور که منتخب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی‌اند در آن درجه از رشد علمی و مدیریتی هستند که این امانت بزرگ به آنان سپرده شده، پس به خوبی از مسئولیت خود درباره امضای یک نامه که امری پیچیده نیست، آگاهند.

به نظر می رسد عنوان کردن امضای نامه توسط رؤسای دانشگاه‌ها با فشار دیگران نه در شأن نمایندگان مجلس باشد و نه مصداقی در رؤسای دانشگاه‌ها می‌توان برای آن یافت.

در ادامه آمده است: رؤسای دانشگاه‌های امضا کننده نامه مذکور از شناخته شده ترین چهره‌های علمی کشور در دفاع از حرمت دانشگاه و جلوگیری از هرگونه ساز و کارهای نامشروع و غیر علمی برای ورود به این عرصه مقدس هستند، پس چگونه یک نماینده مجلس در توضیح مطالب خود به عذرهایی بدتر از اصل مدعای خود متوسل می شود و رؤسای دانشگاه‌ها را تحت تاثیر برگزار کنندگان کلاس‌های کنکور قلمداد می کند و آنان را کسانی توصیف می کند که نامه ای را برخلاف اراده و اعتقادات خود امضا کرده اند.

بر اساس این گزارش طرح حذف کنکور قرار است این هفته در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس سوابق تحصیلی و علمی‌داوطلبان ملاک عمل و جایگزین کنکور خواهد شد. در صورت تصویب این طرح از سوی مجلس، کنکور طی 4 سال خود به خود حذف می‌شود.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: در طرح کنکور بیشتر به نمرات دروس آموزش و پرورش در امتحانات سراسری توجه خواهد شد.

قانون مصوب سال 77 مجلس، دولت را مکلف می‌کند که از طریق آزمون یک مرحله‌ای دانشجو بپذیرد. چنانچه طرح جدید کنکور تصویب شود،مراکز آموزشی مجاز می‌شوند در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی آزمون نداشته باشند و در مابقی مقاطع نیز سوابق تحصیلی مبنای پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی خواهد بود.

کد خبر 19135

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز