گروه سیاسی: دیروز بار دیگر دونفر از فرماندهان نظامی کشورمان از عملیات تعقیب و گریز یک پهپاد جاسوسی آمریکا توسط دو جنگنده ایرانی تمجید و جزئیاتی از اهداف مورد نظر این پهپاد را فاش کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته با بیان اینکه دوران تهدیدهای نظامی آمریکا گذشته و جنگ از ایران عبور کرده است به ورود پهپاد آمریکایی به مرزهای کشور و واکنش سریع دو جنگنده سوخوی ایران به آن اشاره کرد و گفت که پهپادی که آمریکایی‌ها استفاده کردند به نظر ما یک کار آزمایشی بود که آنها می‌خواستند ببینند آیا رادارهای ایران توان شناسایی پهپاد آمریکایی را دارند.
هفته گذشته ابتدا پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده ایرانی به سمت یک پهپاد آمریکایی شلیک کرده‌اند و سپس مقامات نظامی کشورمان این درگیری در مرزهای کشورمان را تأیید کردند.

سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی با اشاره به مقابله مقتدرانه نیروهای ایران با پهپاد آمریکا خاطرنشان کرد: مشاهده کردیم که نیروهای جمهوری اسلامی ایران با اقتدار پهپاد آمریکا را به گلوله بستند و پاسخ دندان‌شکنی به آنها دادند و به آمریکا تفهیم کردند که دیگر از این غلط‌ها نکند.

او که در حاشیه مراسم افتتاح دو هزار و 807 پروژه فرهنگی، ورزشی و عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده بود با تأکید بر اینکه دیگر جنگ علیه ایران از نوع نظامی مطرح نیست، عنوان کرد: در حال حاضر بحث تحریم‌ها، جنگ نرم و تهدیدات روانی مطرح است و این تغییراتی که در سازماندهی سپاه و نیروهای مسلح شکل گرفته به خاطر این است که پاسخگوی فضای کنونی نظام باشد.

فناوری شناسایی پهپادها

در کنار فیروزآبادی، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه هدف پهپاد آمریکایی شناسایی اطلاعاتی وضعیت زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی ایران بود، تأکید کرد: فناوری‌ پیشرفته‌ شناسایی پهپادها را در اختیار داریم. سلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ارسال پهپاد پریدیتور به فضای فوقانی آب‌های سرزمینی ایران در هفته گذشته، گفت: اگر توانایی شناسایی این پهپاد را نداشتیم هرگز نمی‌توانستیم به آنها اخطار دهیم و به سمتش شلیک کنیم.
وی تصریح کرد: پهپادها، پرنده‌های ریزجثه‌ای هستند که جز با استفاده از ابزارهای فنی قابل تشخیص نیستند بنابراین کشف و شناسایی آنها نیاز به فناوری‌های پایه‌ای پیشرفته‌ای دارد که ما این فناوری ها را در اختیار داریم.


سردار سلامی همچنین تأکید کرد: ما می‌توانیم این پهپادها را تشخیص داده و به موقع پرنده‌هایی را بلند کنیم تا این پهپادها را رهگیری و به سمت آنها شلیک کنند و این بدان معنی است که یک سیستم شناسایی بسیار «دقیق فنی» وجود دارد که این کار را انجام می دهد. وزارت دفاع آمریکا عملیات این پهپاد را نظارتی و محرمانه عنوان کرده بود.پهپاد مورد نظر از نوع پهپاد پریدیتور بود که پیش‌تر در جنگ لیبی و در حمله نظامی به شهر مصراته به کار رفته بود. پریدیتور برخلاف آر کیو 170 فقط هواپیمای شناسایی و جاسوسی نیست بلکه قابلیت رزم هم دارد.

کد خبر 191220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز