سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مجموعه‌ای 12جلدی شامل وصیتنامه‌های شهدای هشت سال دفاع‌مقدس منتشر شد.

کتاب وصیت نامه شهدا

 این مجموعه حاصل کارگروهی جمعی از پژوهشگران این حوزه است و نشر شاهد آن را با نام کلی «وحدت» به بازار فرستاده است. در این کتاب‌ها با توجه به موضوعاتی که شهدا در وصیتنامه‌های‌شان مورد توجه قرار داده‌اند، بخش‌هایی از هر وصیتنامه گزینش شده و کنار هم قرار گرفته است. اقدامی که سبب می‌شود حاصل کار شکلی از تحلیل محتوا به‌خود گرفته، نظرات گوناگون شهدا را درباره مسائل مختلف، به‌صورت یکجا در دست داشته باشیم. در این 12جلد البته موضوع مورد توجه پژوهشگران، وحدت بوده است و آنچه در این 12جلد می‌خوانیم، بخش‌هایی از وصیتنامه‌های گوناگون، با موضوع وحدت مسلمانان است.

ازجمله در تکه‌ای از وصیتنامه شهید محمد رضوانی که در 25سالگی به شهادت رسیده است، می‌خوانیم: «وحدت کلمه را حفظ کنید و واحد و یکی باشید؛ نفاق را از بین ببرید که نفاق کار شیطان است، آنهایی که در بین شما نفاق می‌اندازند، بدانند که در خط آمریکا و ابرقدرت‌های شرق و غرب هستند و از آنها تغذیه می‌شوند و از آنها درس می‌گیرند و اینها منافق در خط آمریکا هستند.» نشر شاهد خود درباره رویکرد موضوعی به وصیتنامه شهدا و طرح موضوع وحدت در این کتاب‌ها نوشته است: پرداخت موضوعی به وصیتنامه‌های شهدا با وجود عناوین متعدد نهفته در بطن آنها در عصر حاضر می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی شود. این شیوه پرداخت به آثار شهدا، مخاطبان عام و خاص با سلایق و نیازهای گوناگون را در راه اعتلای فکری و فرهنگی و غنای مفاهیم انسانی مدد می‌کند و در عین حال انتخاب موضوعات مربوط به مسائل روز، بصیرت و آگاهی و آینده‌نگری نسل پیشین را به رخ می‌کشد. موضوع وحدت با توجه به اوضاع جهان و مسلمین، انتخاب شایسته‌ای در راستای دعوت مردم به حفظ انسجام، همبستگی، تحکیم اتحاد، وحدت ملی و اسلامی در برابر هجمه بیگانگان است.

با این حال، این شکل از پژوهش‌ها در عین کارکرد بسیاری که می‌تواند برای بررسی تفکیک‌شده دیدگاه شهدا داشته باشد، تنها در شرایطی ضروری است که متن کامل وصیتنامه‌ها نیز در دسترس مردم قرار گرفته باشد. نکته‌ای که در طول سال‌های پس از جنگ، تا حد قابل تأملی مورد غفلت قرار گرفته است. به بیان بهتر، اگرچه کارهای پژوهشی بر وصیتنامه‌ها، نظیر کارهایی که درباره نامه‌ها انجام شده و نظایر اینها، بسیار قابل توجه و تشویق است، اما شاید لازم باشد متن کامل این وصیتنامه‌ها به‌عنوان یکی از اسناد مهم سال‌های دفاع‌مقدس در مجموعه‌ای یگانه منتشر شود تا در دسترس همه مردم نیز قرار گیرد. از این جنس کارها، مجموعه «فرهنگ جبهه» نمونه بسیار خوب و قابل استنادی است که در جلدهای مختلف، به بخش‌های مختلف فرهنگ جنگ می‌پردازد و برای هرکسی نیز قابل تهیه است و براساس آن می‌توان پژوهش‌های دیگری نیز انجام داد. همچنان که اگر متن کامل وصیتنامه‌ها به‌صورت کتاب در دسترس همگان قرار گیرد، خود شروع خوبی است برای کارهای پژوهشی دیگر. این مجموعه 12جلدی توسط نویسندگانی نظیر ایوب سیف‌زاده، زهرا مولایی و سعیده اصغری‌زاده به نگارش درآمده است. هر یک از جلدهای مجموعه بیش از 280صفحه و با قیمت 3500تومان روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 191115

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز