گروه اجتماعی - محمدعلی بدری: رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تمامی خودروهای تولید داخل به‌جز پراید هم‌اکنون با کیسه هوا تولید می‌شوند، گفت:

پلیس

خودروی پراید نیز تا اول مهرماه مجوز تولید بخشی از محصولاتش بدون کیسه هوا تمدید شده بود که در اول مهرماه جلوی شماره‌گذاری این خودرو گرفته شد و پس از آن مسئولان مربوطه رفتند و مجوز تمدید مهلت شماره‌گذاری این خودروی بدون کیسه هوا را تا آخر سال گرفتند که پس از دریافت این مجوز مجددا شماره‌گذاری این خودرو انجام می‌شود.

سردار اسکندر مؤمنی که در نشست خبری و در برابر نمایندگان رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه بعید می‌دانم تحت‌هیچ شرایطی دوباره مهلتی برای شماره‌گذاری پرایدهای بدون کیسه هوا داده شود، گفت: هم‌اکنون شرکت سایپا برنامه زمانبندی را برای نصب کیسه هوا تا پایان سال ارائه کرده است. مؤمنی ادامه داد: در حال حاضر نیز حدود 20درصد خودروهای پراید تولیدی با کیسه هوا روانه بازار می‌شوند که تا اسفندماه براساس این برنامه زمانبندی به 100درصد خواهد رسید.

او گفت: هم‌اکنون حدود 80درصد خودروهای تولیدی مجهز به کیسه هوا هستند و پلیس در این خصوص به وظیفه خود براساس قانون و مجوزهای صادر شده از سوی دستگاه‌های مربوط عمل می‌کند.

خاطر‌ه‌های تکراری از پراید

این گفته‌ها یک‌بار دیگر هم در تابستان سال 90 به در رسانه‌ها منتشر شد و به گوش مردم رسید و اکنون بخشی از خاطره‌های تکراری مردم است.چنان که شنیدن خبر کشته شدن یکی از آشنایان، یک همشهری و یک هموطن در تصادفی که پراید بدون کیسه هوا در آن نقش داشته بخشی از خاطره‌های تکراری مردم شده است. 22مرداد سال 90 سردار مؤمنی خبر داد که شماره‌گذاری پراید از اول مردادماه متوقف شده است و تأکید کرد:

برابر اعلام قبلی، این محصول سایپا تا مردادماه فرصت داشت تا طبق برنامه زمانبندی نسبت به نصب کیسه هوا اقدام کند. رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره اینکه برخورد بعدی با خودروسازان خودروهای غیراستاندارد، چه خواهد بود، تأکید کرد: امسال موضوع نصب کیسه هوا در دستورکار جدی پلیس قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال از این امر عبور کنیم. سردار مؤمنی با اشاره به اینکه در بحث ایمنی خودروها فصل‌الخطاب قانون است، به‌خودروسازان هشدار داد که درصورت عدم‌اجرای مصوبه نصب کیسه هوا روی محصولات تولیدی خود تا پایان سال، شماره‌گذاری آنها نیز متوقف خواهد شد.

او با اشاره به برنامه زمانبندی تعیین شده برای نصب کیسه هوا ادامه داد: بر این اساس شرکت سایپا مکلف بود تا تیرماه، نصب کیسه هوا را روی محصولات خود آغاز کند که با توجه به عدم‌تحقق این امر، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به توقف شماره‌گذاری دو محصول از خودروهای پراید این شرکت اقدام کرد. پیش از آن و در 28خرداد سال 90، سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور کشور از تعیین مهلت یک‌ماهه به سایپا برای نصب کیسه هوا و ترمز ضدقفل روی تولیدات خود به‌ویژه پراید خبر داده بود.

کمتر از هفت هفته بعد یکی از مسئولان فروش سایپا گفت: نیازی به نصب کیسه هوا روی پراید نیست و تمامی فروش‌های روز این شرکت بدون تجهیزات ایمنی انجام می‌شود. وی چندی بعد و در 22مرداد 91درباره گفته‌های برخی مسئولان و تولیدکنندگان خودروهای غیراستاندارد مبنی بر ادامه تولید این خودروها تأکید کرد: بعید می‌دانم که مسئولی مقابل قانون بایستد و اینطور به آن دهن‌کجی کند. با همه این احوال تولید پراید بدون کیسه هوا تا پایان تابستان 91مهلت یافت.

اما در 22آبان 91رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد که سایپا شش‌ماه دیگر هم از دولت مهلت گرفته است. تمدیدهای چندباره برای شماره‌گذاری پراید بدون کیسه هوا، تا آنجا باید ادامه پیدا کند که پرایدهای تولید شده بدون کیسه هوا همه در بازار داخلی فروخته شوند. این در حالی است که در سال 90به گفته رئیس پلیس راهور، پراید یکی از پرتصادف‌ترین و پرتلفات‌ترین خودروهای در حال تردد در ایران بوده است.

برای وانت شد، چرا برای پراید نشود؟


بهترین احتمال این است که در پایان سال 91با فروخته شدن پرایدهای بدون کیسه هوا، تولید و شماره‌گذاری آن متوقف شود.اما گمان آن می‌رود که باز هم با تغییر تعریف «استاندارد» تولید یک خودرو بدون احراز استانداردهای جهانی، در ایران به لحاظ دولتی و دیوانی و حقوقی، استاندارد شمرده شود؛ چنان که پیش‌تر درباره وانت‌پیکان رخ داد.

10مهر 90رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره شماره‌گذاری وانت پیکان و وانت نیسان که نه کیسه هوا و نه امکان نصب آن را دارند، به خبرنگار همشهری گفت: شماره‌گذاری این خودروها برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌دلیل عدم‌رعایت استانداردهای لازم از ابتدای مهرماه متوقف شده است. 25آبان‌ماه سال90 بود که بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل127 قانون اساسی اعلام شد. در اصل127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه‌ به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید بود.

پس از چانه‌زنی دستگاه‌های دولتی، با عقب‌نشینی سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت پیکان تا پایان سال تمدید شد. سناریوی تمدید مهلت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای اجباری که پیش از آن نیز بارها با عقب‌نشینی دستگاه‌های نظارتی اتفاق افتاده بود، در حالی باز هم برای وانت‌پیکان تکرار شد که 29آذر91 یعنی درست یک روز پیش از تمدید شماره‌گذاری وانت پیکان، مهلت نصب ایربگ برای برخی خودروهای ساخت داخل به پایان رسید. سرهنگ جهانگیری، معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه براساس تأیید سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت‌پیکان از سر گرفته شده‌است، گفت:

سازمان استاندارد با ارسال نامه‌ای به پلیس راهور ضمن منتفی اعلام‌کردن نامه مورخ 30شهریورماه‌ خود درخصوص ممنوعیت شماره‌گذاری این خودرو به‌علت نداشتن استانداردهای لازم، شماره‌گذاری این خودرو تا پایان امسال را تمدید کرده است. پنج دی 90مهدی خورشیدی که دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور بود، با حفظ سمت رئیس سازمان استاندارد شد. مهدی خورشیدی که داماد محمود احمدی‌نژاد است، همزمان با انتصاب اعضای شورای‌عالی استاندارد حکم خود را دریافت کرد. 27خرداد 91رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با همشهری خبر شماره‌گذاری دوباره وانت‌پیکان را در سال91تأیید کرد.

سردار اسکندر مؤمنی به خبرنگار همشهری گفت: در فروردین‌ماه تأییدیه استاندارد وانت‌پیکان صادر شد و سازمان استاندارد اعلام کرد این خودرو از نظر ما استاندارد است. او با اشاره به اینکه به هر حال وانت‌پیکان مجوز استاندارد را گرفته و یک خودروی استاندارد به‌حساب می‌آید، گفت: پلیس براساس قانون می‌تواند خودرویی را شماره‌گذاری کند یا جلوی شماره‌گذاری خودرویی را بگیرد. رئیس پلیس راهور ادامه داد: برای ما هم جای سؤال است که چطور خودرویی که تا اسفندماه استاندارد نداشته، ناگهان در فروردین‌ماه مجوز استاندارد گرفته است؟ این در حالی است که نه‌تنها از اسفندماه تا‌کنون بلکه در چند دهه گذشته، حتی در ظاهر وانت پیکان تغییر چندانی ایجاد نشده است.

کد خبر 191083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز