همشهری آنلاین: تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه شهرداران، انتقاد از شفاف نبود درآمدهای دولت از محل جرایم راهنمایی و رانندگی، افزایش قیمت اتوبوس و تجهیزات مترو و گلایه از تفاوت حقوق کارمندان شهرداری و دولت از عمده مشکلاتی بود که شهرداران در نوزدهمین گردهمایی شهرداران کلانشهرها به آنها اشاره کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سیدعلی میرنجاتی، رئیس دبیرخانه شهرداری‌های کلانشهرها در نوزدهمین گردهمایی شهرداری کلانشهرها با اشاره به حمایت‌هایی که مجلس می‌تواند از شهرداری‌ها انجام دهد، گفت: شهرداری‌ها در دنیا به عنوان نهادهای غیردولتی شناخته می‌شوند اما به دلیل منحل شدن انجمن‌های شهر پس از انقلاب و جایگزینی وزارت کشور ، وابستگی شهرداری‌ها به دولت آغاز شد که حتی با وجود شکل‌گیری شوراها همچنان شهرداری‌ها این وابستگی را در موضوعات مختلف دارند. از این رو مجلس می‌تواند با توجه به قوانین و موضوعاتی که در بحث استقلال شهرداری‌ها وجود دارد از این وابستگی‌ها بکاهد که متاسفانه قوانین در این زمینه شفاف‌سازی نشده است.

وی افزود: در بحث درآمدهای شهرداری، منابعی که با دولت شریک هستیم - مانند قانون مالیات ارزش افزوده و سهم شهرداری ها از جرائم راهنمایی و رانندگی - رقم اعلام شده و میزان وصولی شفاف نیست. همچنین در بخش عوارض سوخت و بنزین باید ساز و کاری در خصوص شفاف‌سازی این اعداد و ارقام اندیشیده شود.

میرنجاتی با اشاره به افزایش هزینه‌های خرید تجهیزات اتوبوس و مترو ادامه داد: پیش از این هر دستگاه اتوبوس بی آر تی 300 میلیون تومان بود که اکنون باید 800 میلیون تومان بابت آن بپردازیم، اما متأسفانه در بخش ارز هیچ جایگاهی برای حمل و نقل پیش‌بینی نشده است.

رئیس دبیرخانه شهرداری‌های کلانشهرها احیای بافت‌های فرسوده و معافیت مالیاتی از شرکت‌هایی که جنس کار شهرداری‌ها را دارند را از دیگر نیازهای شهرداری‌های کلانشهرها دانست و تصریح کرد: تاسیس اتحادیه شهرداری‌ها از دیگر نیازهای مدیریت شهری است، زیرا شهرداری‌های سراسر کشور نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند.

وی یکی از آسیب‌های نبود اتحادیه شهرداری‌ها را خلاء عضویت در مجامع بین‌المللی برشمرد و گفت: دولت به لحاظ جایگاه خودش نمی‌تواند مدافع حقوق شهرداری‌ها و مسائل آنها باشد. بنابراین تشکیل اتحادیه‌ها این خلاء را برطرف می‌کند.

میرنجاتی در ادامه این جلسه از تفاوت حقوق کارمندان شهرداری و دولت انتقاد و خاطرنشان کرد: چرا باید پایه حقوق کارمندان شهرداری 30 درصد از پایه حقوق کارمندان دولتی کمتر باشد، در حالیکه این مشکل بیشتر مربوط به قشرهای زحمت کش است که کارهای سنگین‌تری در شهرداری انجام می‌دهند.

کد خبر 191054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز