مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: لباس‌ها نیز به زودی رازی بسیار مفید و پرکاربرد را به همراه خواهند داشت،‌ رازی که می‌تواند از فروش لباس‌ها با برند های تقلبی به خوبی جلوگیری کند.

پارچه

به گزارش نیوساینتیست، این راز را نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید، با این‌همه می‌تواند فروش لباس‌های تقلبی با برند‌های تقلبی را برای همیشه متوقف سازد. این الگوهای پنهانی را تنها می‌توان زیر نور پلاریزه مشاهده کرد،‌ مشابه طرح‌هایی که در اسکناس‌های برخی از کشورها در زیر این نور قابل مشاهده هستند.

محققان دانشگاه چالمرز در سوئد برای اینکه بتوان از ویژگی اسکناس‌ها برای شناسایی اصل بودن کالا در دیگر صنایع نیز استفاده کرد، رشته‌های نیمه نامرئی مشابهی را با استفاده از پلی‌اتیلن و نوعی پلیمر که در رنگ لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید کردند.

این رشته‌ها از ویژگی‌های نوری خاصی برخوردارند که تنها به طیف خاصی از نور اجازه عبور می‌دهد. بافتن این رشته‌ها به یکدیگر منجر به تولید نوعی پارچه خواهد شد که در ظاهر به رنگ بنفش تیره دیده می‌شوند اما در زیر نور پلاریزه الگوهایی صورتی و بنفش در آن دیده می‌شوند.

به گفته دانشمندان به این شکل می‌توان از این رشته‌ها برای ساخت لوگو‌هایی پنهانی که نشان‌دهنده برند اصلی لباس‌ها خواهند بود استفاده کرد تا به این شکل از تولید و فروش لباس‌های تقلبی جلوگیری شود.

کد خبر 190951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز