همشهری آنلاین: «مرخصی استحقاقی» مربوط به قانون کار است و بر اساس قانون کار، مدت آن یک ماه است. در مورد «مرخصی استعلاجی» باید گفت که در تامین اجتماعی هیچ‌گونه محدودیت زمانی ندارد، مگر آن‌ که فرد از کارافتاده شود.

ایسنا نوشت: به محض از کارافتادگی، شخص دیگر نمی‌تواند "غرامت دستمزد" دریافت کند.

البته در مدت استراحت شش ماهه بارداری، افرادی که قبل و بعد از زایمان هم مشکل دارند، بر اساس تجویز پزشک می‌توانند مدت قبل و بعد از زایمان خود را مازاد بر شش ماه در صورت احراز شرایط قانونی و تایید مراجع پزشکی ذی‌ربط ، از مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

در این باره که تهیه گزارش و بررسی حوادث ناشی از کار بر عهده چه مرجعی است و نقش سازمان تامین اجتماعی در این زمینه چیست، نیز می‌توان گفت که کارفرمایان یا مسئولان کارگاه‌ها موظفند گزارش تمامی حوادث را به صورت کتبی به اطلاع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان تامین اجتماعی محل برسانند؛ لذا به محض اعلام گزارش حادثه توسط کارفرما، واحدهای اجرایی سازمان مکلفند به منظور انطباق حادثه با ماده 60 قانون تامین اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین با توجه به دستورالعمل اداری صادره از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مواد 60 و 66 قانون تامین اجتماعی و ماده 96 قانون کار، مقرر شده ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها یک نسخه از گزارش حوادث ناشی از کار تهیه شده در محدوده کارگاه‌ها را با درج علل، میزان مسئولیت و تقصیر، حسب مقررات قانونی مربوطه در موارد فوت، از کار افتادگی و نقص عضو، راسا به شعب ذی‌ربط سازمان ارسال کنند.

بدیهی است چنانچه پس از برسی‌های لازم، حادثه، ناشی از کار تلقی شود، سازمان تامین اجتماعی ضمن ارائه حمایت‌های مقرر در قانون به فرد حادثه دیده یا خانواده وی،‌ در صورت تشخیص و اثبات قصور کارفرما در وقوع حادثه مورد نظر (حسب گزارش بازرس کار یا آراء صادره از سوی مراجع قضایی)، نسبت به اعمال ماده 66 قانون تامین اجتماعی مبنی بر وصول خسارات وارده به صندوق از کارفرمای مقصر (به میزان درصد تقصیر) نیز اقدام خواهد کرد.

کد خبر 190340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز