ندا انتظامی : تهران سالن موسیقی ندارد. البته با وجود کمبود سالن موسیقی، این روزها بازار کنسرت موسیقی داغ است و کنسرت‌های متعددی در سالن‌های چند منظوره‌ای که یکی از آنها کنسرت موسیقی برگزاری می‌شود.

احداث سالن موسیقی

اما سال‌هاست که خبرهایی درباره ساخت سالن موسیقی در تپه‌های عباس‌آباد به گوش می‌رسد. به سراغ فرزاد طالبی، معاون اجتماعی و فرهنگی شرکت نوسازی عباس‌آباد رفتیم تا از روند این ماجرا مطلع شویم.

  • طراحی و تاسیس باغ هنر به چه منظوری شکل گرفت؟

در پنج سال گذشته شهرداری تهران برای اراضی عباس آباد اولویت‌هایی را تعریف کرد. سابقه این اراضی در طرح‌های معماری و شهرسازی 50سال پیش باز می‌گردد. در هر دوره و مقطعی برای آن طراحی‌های متفاوت با کاربری‌های مختلف پیشنهاد شده است. از آنجا که قرار بود کلا اراضی عباس‌آباد کاربری فرهنگی و فضای سبز داشته باشد، در پنج سال گذشته شهرداری تهران اینجا را به‌عنوان قطب فرهنگی و گردشگری شهر تهران و در اشل ملی و فراملی تعریف کرد. براساس این تعریف برای هر پهنه آن یک کاربری خاص تعریف شده است؛ مثل باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب، مجموعه فرهنگستان‌ها، کتابخانه ملی، پهنه‌های گردشگری، پارک‌های مفهومی (پارک آب و آتش، پارک بنادر، بوستان نوروز، مجموعه آسمان نما) در قسمت جنوب بزرگراه حقانی که همجوار با کتابخانه ملی و باغ کتاب، مجموعه‌ای با نام باغ هنر طراحی شده است. باغ هنر در واقع کانون فعالیت و حضور هنرمندان در شهر تهران در اشل ملی و سطح فاخر هنر است که بتوانند فعالیت و بحث‌های آموزشی را پیگیری کنند.

  • باغ هنر در چه اندازه‌ای طراحی و اجرا می‌شود؟

مساحت باغ هنر 47هزار مترمربع است که در مجموعه باغستان‌های شمالی اراضی عباس‌آباد و در نزدیکی باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ کتاب قرار دارد و عملکرد آن فرهنگی با گرایش علمی و هنری درنظر گرفته شده است. در این مجموعه طراحی براساس الگوی باغ ایرانی که باغ در باغ است و از مفاهیم فرهنگ ایرانی استفاده شده است. از تمام شاخه‌های هنر به جز نمایش و سینما در این باغ بهره برده‌ایم.

  • چرا نمایش و سینما در باغ هنر جایی ندارند؟

مجموعه‌ای جداگانه به نام باغ نمایش در مجاور مجموعه طراحی شده است. در باغ هنر ما خانه‌های موسیقی، شعر، نقش، معماری که در چهار گوشه این مجموعه باغ هنر قرار دارند که در هر کدام از اینها کانون فعالیت‌های هنرمندان رشته‌های مختلف می‌شود و قطب فرهنگی شکل عملی و عینی به‌خود می‌گیرد.

  • خانه موسیقی چه مواردی را شامل می‌شود؟

خانه موسیقی نزدیک به دو هزار و 900مترمربع مساحت دارد که سه سالن سرپوشیده برای برگزاری کنسرت موسیقی، کلاس آموزشی و کنسرت‌های کوچک در آن ساخته می‌شود. از سوی دیگر خانه موسیقی فضاهای مختلفی را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی دارد. همچنین کتابخانه تخصصی موسیقی، فروشگاه، کافه و فضاهای اداری و خدماتی در قالب تخصصی موسیقی و سالن سمینار برای اینجا طراحی شده است.

  • خبرهای خوبی است. در حال حاضر چه اندازه این موارد تحقق پیدا کرده است؟

در حال حاضر خانه موسیقی 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود. باید بگویم که در مجاورت خانه موسیقی سالن بزرگی برای موسیقی درنظر گرفته شده که در مرحله طراحی قراردارد و ظرفیت آن بالای دو هزار نفر است.

  • نه‌تنها در تهران بلکه در ایران سالن تخصصی موسیقی نداریم. البته سالن برای اجرای موسیقی وجود دارد اما ویژگی‌های لازم برای کنسرت را ندارد. در طراحی این سالن موسیقی تا چه اندازه به معیارهای لازم واستاندارد این هنر توجه کرده‌اید؟

کلا در طراحی بناهای تخصصی که در تپه‌های عباس آباد هستند (مثل خانه شعر، خانه نقش و خانه موسیقی) کاربری تخصصی اولویت اولیه طراحی بوده است؛ یعنی زمانی که قرار بوده این خانه‌ها را طراحی کنند، فضا و نماها کاملا منطبق بر نوع کاربری‌شان مدنظر طراحان بوده؛ مثلا در طراحی خانه شعر حتی در نماهای دیوارها از اشعار فارسی و نمادها و المان‌هایی از ادبیات ایرانی استفاده شده است. خانه موسیقی هم به این صورت خواهد بود. به همین دلیل تمام کاربری‌های مورد نیاز برای یک مرکز بزرگ موسیقی که هنرمندان بتوانند در آن فعالیت داشته باشند درنظر گرفته شده تا مثلا هنرمندان بتوانند کلاس‌های آموزشی، آرشیو و محلی برای نگهداری سازها، بنا به استاندارد لازم داشته باشند. مضاف براینکه کاربری‌های متفاوتی برای سالن‌هایی که در خانه موسیقی و برای کنسرت‌ها درنظرگرفته‌ایم با توجه به فضایی که بوده و براساس متراژها و وسعت مختلفی که دارند، تعریف شده است؛ به‌عنوان مثال در یکی از سالن‌ها می‌توان سمینارها و کلاس‌های آموزشی برگزار کرد و در یک سالن که ظرفیت آن نزدیک به 200نفر است می‌توان کنسرت‌های تخصصی و با مخاطب محدود برگزار کرد. در هر موارد این خانه ابعاد، محل استقرار مخاطب و آکوستیک سالن برای صدادهی بهتر درنظر گرفته شده تا هنرمندان بتوانند به راحتی و به شکل حرفه‌ای از این فضاها استفاده کنند.

  • بحث طراحی فیزیکی یک مسئله است اما بحث مدیریت مجموعه هم یکی از موارد مهم است. آیا برای مدیریت این مجموعه هم تدابیری صورت گرفته که بتواند نیاز هنرمندان موسیقی را برآورده کند؟

در گذشته شرکت نوسازی عباس‌آباد تنها حالت فنی و عمرانی داشت. از آنجا که پروژه عمرانی اراضی عباس آباد در پنج سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای در قالب فضاهای فرهنگی داشته براساس سیاست کلان مدیریت شهری، از اول سال‌جاری معاونت فرهنگی و اجتماعی را در شرکت نوسازی عباس‌آباد تعریف و تاسیس کردند تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی این پروژه باشد.

  • این شرکت چه وظایفی دارد؟

مدیریت فضاهای فرهنگی و اجتماعی مجموعه عباس آباد برعهده این بخش است و علاوه بر آن در بخش نرم افزاری و محتواسازی و برنامه‌های فرهنگی واجتماعی براساس فعالیت و برنامه‌ریزی این معاونت خواهد بود.

  • تکلیف خانه موسیقی در این بین چه می‌شود؟

زمانی که خانه موسیقی تکمیل بشود، براساس آن تعاریف فعالیت‌های فرهنگی و بهره‌برداری فرهنگی و هنری آن مشخص خواهد شد.

  • یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اهالی موسیقی و البته مخاطبان موسیقی گران‌بودن بلیت کنسرت‌هاست که بخشی از گرانی به‌دلیل اجاره سنگین سالن‌های موسیقی است. آیا در خانه موسیقی و سالن موسیقی‌ای که تاسیس خواهد شد به این مسائل توجه خواهد شد؟

الان خیلی زود است که بخواهیم به این موارد بپردازیم. با توجه به اینکه مجموعه هنوز تمام نشده، سیاستگذاری و اهداف هم مشخص نشده است. اگر الان صحبتی هم شود ضمانت اجرایی آن مشخص نیست.

  • دکتر ایازی در افتتاح موزه موسیقی در سال 88خبر ساخت این مجموعه را دادند. سؤال من این است که چرا خانه موسیقی اینقدر دیر به بهره‌برداری رسیده است؟

ما در تپه‌های عباس آباد با مسائل مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم. یکی از این مسائل وسعت و گستردگی بسیار تپه‌های عباس‌آباد بود. از سوی دیگر برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های مختلف عباس‌آباد ، بحث اعتبارات و اولویت‌بندی پروژه‌ها صورت گرفته است. برای ساخت باغ هنر براساس اولویت پیش رفتیم و به‌زودی این مجموعه‌ها و خانه موسیقی افتتاح خواهند شد.

کد خبر 190214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز