گروه بین‌الملل: در دومین هفته از آغاز موج جدید اعتراض‌ها به تدابیر صرفه‌جویانه در اروپا، روز شنبه ایتالیا و اسپانیا صحنه تظاهرات معترضان بود.

اروپا

در فرانسه نیز صدها نفر از کارکنان اعتصابی خطوط هواپیمایی این کشور با پلیس درگیر شدند. همچنین در شمال شرق بلژیک کارکنان در اعتراض به اخراج و بیکاری دست به تظاهرات زدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، ده‌ها هزار نفر از تظاهرات‌کنندگان که بیشترشان را جوانان تشکیل می‌دادند، در راهپیمایی روز شنبه که به دعوت اتحادیه‌های کارگری، احزاب چپگرا و سایر گروه‌ها با عنوان «روز بدون مونتی» در رم برگزار‌شد، شرکت کردند.

تظاهرات‌کنندگان به تدابیر ریاضت‌آمیز دولت در شرایطی که اقتصاد دچار رکود است، معترض بودند. در این تظاهرات که با حضور گسترده پلیس صورت گرفت، برخی شرکت‌کنندگان نقاب‌های بزرگی به چهره داشتند که ماریو مونتی نخست‌وزیر را به‌صورت هیولا نشان می‌داد.

دیگران نیز پارچه‌نوشته‌های قرمز و آدمک‌های سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر سابق، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را حمل می‌کردند. در پایان راهپیمایی، درگیری‌هایی بین شماری از معترضان نقابدار و سیاهپوش با پلیس رخ داد. گروهی از تظاهرات‌کنندگان بمب‌های دودزا، ترقه و بطری به طرف پلیس پرتاب کردند و اتوبانی را بند آوردند. در مسیر 1.5کیلومتری تظاهرات فروشگاه‌ها از ترس درگیری بین تظاهرات‌کنندگان و پلیس بسته بود.

برخی از تظاهرات‌کنندگان تخم مرغ، بطری و ترقه به سوی برخی بانک‌ها پرتاب کردند. منتقدان می‌گویند مونتی نتوانسته است رشد اقتصادی را افزایش دهد و مالیات زیادی را بر گرده ملت گذاشته است. نرخ بیکاری در ایتالیا 10.7درصد اما در میان جوانان بسیار بیشتر است. شمار زیادی از مردم اسپانیا نیز در همین روز برای اعتراض به سیاست‌های اقتصادی ماریانو راخوی نخست‌وزیر به خیابان‌های شهرهای بزرگ این کشور ازجمله مادرید، بارسلون و والنسیا رفتند.

دولت راخوی که می‌کوشد با کاهش هزینه‌ها مانع از نیاز به دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا شود، اخیراً اعلام کرده‌که 40میلیارد یورو از بودجه سال آینده می‌کاهد. براساس برنامه وی، بین سال‌های 2012تا 2014، 150میلیارد یورو از بودجه این کشور کاسته خواهد شد. معترضان اسپانیایی در خیابان‌های مادرید با انبوه مأموران پلیس روبه‌رو شدند که می‌کوشیدند مانع از بروز خشونت شوند. هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل از دولت‌های اروپایی خواسته بود مانع از اعمال خشونت پلیس با معترضان شوند.

از قضای روزگار، حدود 300نفر از مأموران پلیس اسپانیا چند ساعت قبل در اعتراض به تدابیر ریاضت‌آمیز دولت در خیابان راهپیمایی کرده بودند. آنان اعتراض خود را با به صدا درآوردن آژیر خودروهای خود و ترقه زدن نشان دادند. در مادرید، معترضان در برابر ساختمان مجلس اجتماع کردند که در حلقه مأموران پلیس قرار داشت. آنان به ساختمان پشت کردند و پس از یک دقیقه سکوت، با مشت‌های گره‌کرده فریاد زدند« استعفا». آمار جدید در اسپانیا نشان می‌دهد که یک چهارم افرادی که در سن اشتغال هستند، اکنون بیکارند.

ماریانو راخوی که اکنون حدود یک سال است قدرت را به‌دست دارد، کوشیده است با افزایش مالیات، اصلاح قوانین کار و کاهش بودجه دولت، مانع از نیاز به دریافت کمک اقتصادی از اتحادیه اروپا شود. در این حال، پلیس فرانسه با شماری از کارکنان اعتصابی شرکت هواپیمایی این کشور درگیر شد. کارکنان اعتصابی ایرفرانس داخل فرودگاه شارل دوگل در پاریس راهپیمایی کرده بودند. درگیری پلیس با کارکنان اعتصابی در یکی از سالن‌های خروجی این فرودگاه رخ داد و باعث تعجب مسافران شد.

کد خبر 189393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز