چرا سه، چهار نشود؟ اسپانیا نخستین تیم تاریخ فوتبال دنیاست که در سه تورنمنت مهم متوالی (یورو2008، جام‌جهانی2010 و یورو2012) به قهرمانی رسیده و وقتی صحبت از مدعیان قهرمانی جام‌جهانی2014 می‌شود، نخستین نامی که به ذهن می‌رسد، اسپانیاست.

فوتبال - فرانسه

 وقتی نسل طلایی «لاروخا» سه تورنمنت متوالی را فتح کرده، چه دلیلی دارد که نتواند در برزیل هم جام قهرمانی را بالای سر ببرد؟ هیچ دلیلی، به شرط اینکه اسپانیا از پیچ و خم‌های مرحله مقدماتی به سلامت عبور کند. وقتی مرحله مقدماتی جام‌جهانی قرعه‌کشی شد، هم‌گروهی اسپانیا و فرانسه در شرایطی که تنها یک تیم به‌طور مستقیم صعود می‌کند، یکی از سخت‌ترین گروه‌های اروپا را به‌وجود آورد. طبیعی بود که اسپانیا شانس اول صعود از این گروه باشد، با وجود این آنها ترجیح می‌دادند مسیر آسان‌تری برای رسیدن به برزیل داشته باشند. حتی کاپیتان کاسیاس به قوانین جدید معترض شد و گفت چرا مثل سال‌های نه‌چندان دور مدافع عنوان قهرمانی نباید بدون مسابقات مقدماتی در مرحله نهایی حاضر باشد؟

گروه I تنها گروه پنج تیمی اروپاست (بقیه گروه‌ها شش تیمی هستند) و با توجه به اینکه سه تیم دیگر (فنلاند، بلاروس و گرجستان) جزو تیم‌های مطرح اروپا نیستند، قابل پیش‌بینی بود که رویارویی‌های دوگانه اسپانیا و فرانسه حکم فینال داشته باشند و سرنوشت‌ساز شوند.

فینال مادرید

دور رفت این فینال سه‌شنبه هفته گذشته در ویسنته کالدرون برگزار شد و آنچه اسپانیایی‌ها نگرانش بودند اتفاق افتاد. گل ثانیه‌های پایانی و اولیویه ژیرو گل نیمه اول سرخیو راموس را پاسخ داد تا بازی با تساوی یک‌بر‌یک به پایان برسد و سرنوشت سرگروهی به فینال دوم، یعنی رویارویی‌ ماه مارس در پاریس موکول شود. حالا هواداران اسپانیا بابت تساوی مقابل حریف مستقیم و مهم‌تر از آن روند بازی که در نیمه دوم کاملا به نفع فرانسه بود، نگرانند و تکرار این سناریو در پاریس می‌تواند آنها را به مرحله نفسگیر پلی‌آف بفرستد.

رسانه‌های اسپانیا هم نمایش این تیم مقابل فرانسه را یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های اخیر این تیم می‌دانند. ال‌پائیس تیتر زد: «اسپانیا، اسپانیا نبود» و مارکا نوشت: «در کل نیمه‌دوم، اسپانیای به هم ریخته در مشت فرانسه بود.» این روزنامه همچنین به تغییر مهم ترکیب اسپانیا اشاره داشت که پس از مدت‌ها با یک هافبک دفاعی بازی می‌کرد. مصدومیت مدافعان میانی اسپانیا، دل‌بوسکه را مجبور کرد که از بوسکتس در قلب دفاع استفاده کند و ژابی آلونسو در نیمه دوم میانه میدان را کاملا به هافبک‌های فرانسوی بسپارد.

فرمول دشان

در آن سوی کوه‌های پیرنه اما رسانه‌های فرانسوی به تمجید از عملکرد تیم‌شان پرداختند، درحالی‌که پیش از بازی، امید زیادی به موفقیت در ویسنته‌کالدرون نداشتند. بازی ضعیف فرانسه در آخرین رویارویی‌اش با اسپانیا (شکست دو بر صفر در یک‌چهارم‌نهایی یورو2012) و همینطور غیبت چند هافبک اصلی تیم یعنی ماووبا، ابودیابی و لاسانا دیارا، دلایلی بود که آنها شکست همسایه جنوبی‌شان را به ماموریت غیرممکن تشبیه کنند. فرانس‌فوتبال در آخرین شماره منتهی به بازی، تصویر تیم ملی اسپانیا را روی جلد چاپ کرد و نوشت: «چگونه می‌توان آنها را شکست داد؟». در میان نظرات کارشناسانی که در این نشریه روش متوقف کردن اسپانیا را بررسی کرده بودند، مصاحبه‌ای هم با اوتمار هیتسفلد دیده می‌شد. سوئیس آخرین تیمی است که توانسته در یک بازی رسمی اسپانیا را شکست دهد و سرمربی این تیم از راه شکست قهرمان جهان گفته بود؛ فرمولی که در پایان بازی مشخص شد دیدیه دشان هم تقریبا به آن رسیده است.

نیمه‌اول با فشار اسپانیا شروع شد و این تیم سرانجام به گل رسید. چند دقیقه بعد ژرمی‌منز، دروازه اسپانیا را باز کرد ولی داور به اشتباه آن را مردود اعلام کرد. آخرین اتفاق مهم نیمه‌اول پنالتی اسپانیا بود که لوریس ضربه فابرگاس را مهار کرد. در نیمه دوم اما فرانسه پیش آمد و لحظه‌به‌لحظه اسپانیا را عقب راند. برنامه دشان این بود که یک ساعت اول بازی را ببندد و در نیم‌ساعت پایانی با اضافه کردن بازیکن خلاقی مثل والبوئنا به حریف حمله کند؛ کاری که به عقیده کارشناسان فرانسوی، لوران‌بلان شجاعتش را نداشت و تیمش در یورو مقابل اسپانیا تسلیم محض بود. نتیجه این تغییرات فرصت‌های خیلی خوبی برای فرانسه بود که تنها یکی از آنها وارد دروازه شد.

دشان درباره سه تعویض مؤثرش گفت: «والبوئنا، سیسوکو و ژیرو ورودی عالی به بازی داشتند.» او در پاسخ به اینکه چرا این سه نفر را در ترکیب اصلی قرار نداد، اضافه کرد: «می‌دانستم که در شروع بازی مجبور به دفاع خواهیم بود. آنها که شروع کردند، کارشان را به خوبی انجام دادند و آنها که بعدا به زمین رفتند توانستند جریان بازی را عوض کنند.» در شطرنج بین دو مربی دل‌بوسکه بازنده شد. سرمربی اسپانیا پس از بازی اعتراف کرد که در شرایطی که تیمش تحت فشار بود، ورود تورس به جای اینی یستا، تصمیم اشتباهی بوده؛«در نیمه‌اول بازی در کنترل ما بود ولی در نیمه‌دوم بازی متعادل شد و حملات فرانسه برای ما خطرناک بود. ما دو تعویض اجباری داشتیم و برای تعویض سوم نمی‌دانستیم بازیکن دفاعی به زمین بفرستیم یا بازیکن هجومی. سرانجام تصمیم گرفتیم تورس را به زمین بفرستیم. ما در خط میانی تعادل همیشگی را نداشتیم.» اسپانیا در بازی بعدی میزبان فنلاند و فرانسه در همان روز میزبان گرجستان است. تنها چهار روز بعد از آن دو تیم در پاریس باید به مصاف هم بروند.

پایان رکورد گل نخوردن کاسیاس

ژیرو، زننده گل تساوی فرانسه تنها در دقایق پایانی به زمین رفت. دشان دو تعویضش را انجام داده بود و ژیرو در کنار چند بازیکن دیگر در کنار زمین مشغول گرم کردن بود، درحالی‌که امید زیادی برای ورود به زمین نداشت. پس از مصدومیت بن‌زما بود که مهاجم آرسنال فرصت پیدا کرد به زمین برود و برخلاف مهاجم رئال‌مادرید که چند فرصت خوب را از دست داده بود در همان زمان کوتاه توانست سرنوشت بازی را تغییر دهد.

این گل نه‌تنها فرانسه را به یک امتیاز مهم رساند بلکه به سریال گل نخوردن کاسیاس در تیم ملی اسپانیا هم پایان داد. آخرین گلی که کاسیاس با پیراهن تیم ملی دریافت کرده بود به نخستین بازی این تیم در یورو مقابل ایتالیا برمی‌گشت و مهاجم آرسنال موفق شد دروازه او را پس از 821دقیقه باز کند. این گل همچنین به سریال 24برد متوالی اسپانیا در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی و یورو پایان داد. از سوی دیگر مانع از پنجمین باخت متوالی فرانسه مقابل اسپانیا شد. مهاجم آرسنال که تنها شش دقیقه در زمین بود و تنها سه بار به توپ ضربه زد، پس از بازی گفت: «گل تساوی نتیجه زحمات همه تیم بود. برای خودم هم راهی بود تا پاسخ انتقادات اخیر را بدهم.»

کد خبر 188910

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز