سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: امیر قطر در حالی در میان درگیری مبارزان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی وارد نوار غزه شد که شش سال از زمان محاصره این منطقه و حدود سه سال از جنگ خونین اسرائیل علیه فلسطینیان ساکن این منطقه می‌گذرد.

هنیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در سفری کوتاه و چند ساعته به همراه وزیر خارجه خود شیخ حمد بن جاسم آل ثانی از مصر و از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شد تا بنا به آنچه قطر می‌گوید، شماری از پروژه‌های عمرانی را در این منطقه کلید زند یا افتتاح کند.

امیر قطر که نخستین رهبر یک کشور است که در سال‌های اخیر به نوار غزه سفر می‌کند، به محض فرود با بالگردی در گذرگاه مرزی رفح، در میان استقبال اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس عازم خان یونس شد و پروژه‌ای مسکونی را به نام خود در این شهر کلید زد. پروژه یادشده (به ارزش 30میلیون دلار) در شمار چندین پروژه‌ای است که قطر پس از شش سال محاصره شدن نوار غزه، اکنون قصد آغاز آنها را دارد. در همین حال، اسماعیل هنیه اعلام کرد که امیر قطر بودجه تعیین‌شده برای پروژه‌های عمرانی نوار غزه را از 254میلیون دلار به 400میلیون دلار افزایش داده است.

هنیه با تکیه بر کمک‌های قطر اعلام کرد که امروز دیوار محاصره را در غزه تخریب می‌کنیم و فردا در قدس اشغالی. وی افزود: سفر امیر قطر و کلید زدن پروژه‌های عمرانی در راستای مواضع اصیل قطر و در چارچوب تعهدات این کشور برای بازسازی ویرانی‌های جنگ صورت می‌گیرد. هنیه اما به‌علت به تعویق افتادن کمک‌های قطر سه سال پس از جنگ خونین اسرائیل بر این باریکه اشاره‌ای نکرد.قطر پس از آغاز انقلاب‌های عربی، پروژه‌ها و مبالغ هنگفتی را در این کشورها هزینه کرده است ازجمله در مصر، دو میلیارد دلار را به‌عنوان ودیعه در بانک‌های آن سپرده‌گذاری و پنج میلیارد دلار هم در آن سرمایه‌گذاری کرد.با وجود استقبال حماس از این سفر، اما شماری از گروه‌های فلسطینی ازجمله فتح مخالفت خود را با آن اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، جنبش فتح در نوار غزه اعلام کرد که سفر امیر قطر برای فلسطینیان جز تقویت چنددستگی و تعمیق شکاف و تفرقه میان فلسطینیان هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد.کادر رهبری فتح با اشاره به اینکه این سفر لحظه‌ای غمبار را در تاریخ ملت فلسطین و وحدت ملی آن رقم می‌زند، تأکید کرد کمک‌هایی که به ملت فلسطین ارائه می‌شود، نباید مایه منت باشد بلکه می‌تواند مسئولیتی ملی و مقدس تلقی شود و اعمال نفوذ سیاسی در منطقه به بهای زیرپا گذاشتن حقوق و وحدت ملت فلسطین امری مردود است.

محمود الزق عضو دفتر سیاسی جبهه مبارزه مردمی فلسطین هم اعلام کرد که با توجه به نبود توافق ملی و ادامه شکاف میان فلسطینیان، این سفر در همان سیاق تقویت و تعمیق شکاف صورت می‌گیرد.اما در عرصه میدانی و همزمان با سفر امیر قطر به نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه، دست‌کم دو مبارز فلسطینی شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، چهار مبارز فلسطینی دیگر هم روز دوشنبه در شمال نوار غزه زخمی شده بودند. این در حالی است که یک افسر ارتش رژیم صهیونیستی هم در نوار غزه به‌شدت زخمی شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افسر در پی انفجار یک بمب و در هنگام گشت در نزدیکی یکی از پست‌های مرزی در نوار غزه، به‌شدت زخمی شده است. اسرائیل حماس را مسئول این حمله اعلام کرد.

کد خبر 188837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز