گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از دولت این کشور خواسته است که تعداد هواپیماهای بدون سرنشین این سازمان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند

هواپیما

مسئله‌ای که نشان می‌دهد انتقادهای بین‌المللی حتی از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره حملاتی که از سوی فعالان حقوق بشر «اعدام‌‌های بدون‌محاکمه» نام گرفته کاملاً بی‌فایده بوده و آمریکایی‌ها بی‌اعتنا به اعتراض‌ها می‌خواهند حملات از این دست خود را باز هم گسترش دهند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع دولت این کشور گزارش داده که دیوید پترائوس، رئیس سازمان سیا درخواست افزایش هواپیماهای بدون سرنشین این سازمان را به کاخ سفید ارائه کرده است و درصورت موافقت با آن، حملات آمریکایی‌ها به‌ویژه در پاکستان،یمن و کشورهای شمال آفریقا گسترش پیدا خواهد کرد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دلیل این مسئله را مقابله با گروه جدید القاعده در شمال آفریقا اعلام کرده‌اند؛

گروهی که مقام‌های آمریکایی آن را مسئول حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی معرفی می‌کنند. گفته می‌شود که سازمان سیا به تنهایی ۳۰ تا ۳۵ هواپیمای بدون سرنشین برای انجام حملات نظامی در نقاط مختلف جهان در اختیار دارد و پترائوس با درخواست خود که به شورای امنیت ملی آمریکا ارائه داده، قصد دارد تا ۱۰ فروند دیگر از این هواپیماها را به ناوگان سیا اضافه کند. این هواپیماها که قابلیت حمله موشکی دارند غیر از هواپیماهایی هستند که فقط برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شوند. به گفته مقام‌های آمریکایی، سیا همچنین برای گسترش عملیات خود در فکر پایگاه‌های سری جدیدی به‌ویژه در شمال آفریقا برای عملیات در یمن و مالی است.

ارزیابی درخواست سیا توسط هیأتی در کاخ سفید که ریاست آن را جان برنان، مشاور ضد‌تروریسم اوباما بر عهده دارد و شامل مقام‌های بلندپایه نهادهای مختلف ازجمله سیا، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه است صورت می‌گیرد. این گروه وظیفه تهیه فهرستی موسوم به «فهرست مرگ» را هم بر عهده دارد که در آن نام افرادی که باید کشته شوند مشخص می‌شود. این در خواست در حالی مطرح شده که گروهی از نهادها و مقام‌های آمریکا نسبت به تبدیل شدن سیا از یک سازمان اطلاعاتی به نیرویی شبه‌نظامی هشدار داده‌اند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گذشته نسبت به گسترش تسلیحات نظامی آمریکا و شرکت این سازمان در حملات مرگبار ابراز نگرانی کرده بودند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد اکنون مقام‌های این وزارتخانه مخالفتی با افزایش تعداد هواپیماهای بدون سرنشین سیا نکرده‌اند. در دوره ریاست‌جمهوری اوباما حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مختلف جهان به‌شدت افزایش یافته که با انتقاد دولت‌های مختلف ازجمله پاکستان به‌خاطر نقض حاکمیت این کشور مواجه شده است. براساس گزارشی که پنتاگون امسال منتشر کرد، نیروی هوایی آمریکا به تنهایی ۲۴۶ هواپیمای بدون سرنشین از انواع Predator، Reapers و Global Hawks در اختیار دارد. گفته می‌شود صدها هواپیمای بدون سرنشین دیگر هم در اختیار ارتش، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکاست که آمار دقیقی از آن در دست نیست.

بزرگ‌ترین رزمایش مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی

آمریکا و اسرائیل قصد دارند رزمایشی سه هفته‌ای برگزار کنند که به گفته رسانه‌ها بزرگ‌ترین تمرین نظامی دو طرف تاکنون به‌حساب می‌آید. به گزارش روزنامه حریت، مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که در بزرگ‌ترین رزمایش دو طرف در طول تاریخ قرار است مقابله با حملات موشکی تمرین شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکا و هزار نظامی رژیم صهیونیستی در این رزمایش شرکت خواهند داشت.

کد خبر 188308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز